در صورتیکه در رابطه با موضوع

فروختن طلا بدون اجازه شوهر چه حکمی دارد و مجازات آن چیست؟
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
فروختن طلا بدون اجازه شوهر چه حکمی دارد و مجازات آن چیست؟

فروختن طلا بدون اجازه شوهر چه حکمی دارد و مجازات آن چیست؟

شما در این مقاله میخوانید

فروختن طلا بدون اجازه شوهر

زن و شوهر در زمان عقد و یا پس از شروع زندگی مشترک هدایایی به یکدیگر تقدیم می کنند که اغلب این هدایا از سوی شوهر به همسرش اهدا شده و معمولا از طلا برای دادن هدیه استفاده می شود. البته برخی مواقع نیز ممکن است طلایی که از سوی زوج به زوجه تقدیم می شود به عنوان هدیه نباشد.

اگر زن صرفا از این طلاهای اهدایی استفاده کند طبیعتاً اختلاف و مشکلی میان زوجین به وجود نخواهد آمد و اختلاف زمانی زوجین را درگیر می کند که زن بدون اجازه از همسر خود به فروختن طلاها اقدام کند. در این صورت تحت شرایط خاصی مرد می تواند از دادگاه درخواست استرداد کرده و یا شکایات کند

در ادامه به قوانین مرتبط با فروختن طلا بدون اجازه شوهر خواهیم پرداخت.

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

فروش طلا بدون اجازه شوهر

یکی از سوالاتی که ممکن است برای زوجین پیش آید آن است که آیا زن حق فروش طلاهای خود را بدون اجازه شوهر دارد یا نه؟ در جواب این سوال باید بگوییم اول باید جواب چند سوال دیگر مشخص شود و جواب سوال مذکور بستگی به چند حالت دارد، به عنوان مثال اول باید به سوالاتی چون طلا با چه عنوانی به زن اعطا شده باشد و چه کسی آن را اعطا کرده است پاسخ داده شود. از سوی دیگر حالات مختلفی که برای فروش طلا وجود دارد به عبارت زیر هستند.

حالت اول

ممکن است زن طلاها را از خانه پدرش آورده و قبل از ازدواج طلاها را داشته باشد. در این حالت شوهر دخالتی در خرید آن ها نداشته است و طلاها جزء اموال خصوصی زن و اموال تحت تصرف او به حساب می آیند.

در قانون به وضوح اشاره شده جزء هنگام تقسیم اموال در سایر زمانها اموال زن و مرد محفوظ بوده و هر یک خود می توانند اختیار اموال خود را به دست بگیرند. از آنجایی که شوهر، خود در خرید این طلاها دخالتی نداشته است و آن ها جزو اموال زن به حساب می آیند، زوجه میتواند هر وقت که بخواهد به فروش طلاها اقدام کند و نیازی به اجازه شوهر نیست.

 

حالت دوم

درباره حالت دوم نمی توان نظر قطعی داد؛ چرا که در این حالت طلاها جزء اموال خصوصی زن محسوب نمی شوند و شوهر آن ها را برای همسر یا برای ذخیره کردن خریده است. اینکه آیا زن می تواند طلاجات مذکور را بفروشد یا خیر بستگی به این دارد که مرد با چه عنوانی این طلاها را به همسر خود داده باشد.

- اگر مرد طلاهایی را به عنوان هدیه یا هبه به زن تقدیم کند، مالکیت آن هدایا از واهب (هدیه کننده) به متهب (هدیه گیرنده) منتقل خواهد شد و از آن پس زن صاحب طلاها خواهد بود و می‌تواند هرگونه تصرفی بر روی آن ها داشته باشد. پس در صورتی که طلا ها هدیه باشند زن برای فروش آن ها نیازی به اجازه شوهر ندارد.

- در برخی مواقع نیز ممکن است مرد بخواهد مقداری طلا در خانه نگه دارد اما به همسر خود نیز اجازه دهد از آن ها استفاده کند. اجازه مرد صرفاً برای استفاده از طلاها است نه فروش آن ها. همچنین مرد فقط به زن اجازه داده از آن ها استفاده کند و مالکیت طلاها را به زن انتقال نداده است؛ از این رو زن اختیار فروش آن ها را بدون اجازه شوهر نخواهد داشت.

- شرایط دیگری نیز وجود دارد که در آن مرد طلاهایی را در منزل نگه می دارد بدون آنکه آن ها را هدیه داده یا اجازه استفاده از آن ها را به زن بدهد. در این حالت نه تنها زن حق فروش آن ها را ندارد، بلکه نمی تواند بدون اجازه شوهر آن ها استفاده کند.

همچنین پس از فروش طلاها دو حالت وجود دارد، یک آنکه مرد از فروش طلاها بی خبر بوده باشد و دو آنکه مرد قبل از فروش طلاها نارضایتی خود را از این کار اعلام کند. هر کدام از این حالت ها ممکن است مجازات متفاوتی در پی داشته باشد.

 

مجازات فروش طلا بدون اجازه شوهر

سوال دیگری که ممکن است برای برخی از افراد پیش آید آن است که مجازات فروش طلا بدون اجازه شوهر چیست؟ در جواب این سوال باید به سراغ حالت های فروش طلا که در بالا به آن ها اشاره کردیم برویم.

حالت اول

در حالت اول که طلا ها در تصرف زن بوده است و جزء اموال او محسوب می شود فروش آن ها مجازاتی نخواهد داشت. در این صورت زن می تواند هر زمان که بخواهد طلاها را به فروش برساند و یا تصرفی بر روی آن ها انجام دهد.

 

حالت دوم

اما اگر بخواهیم درباره حالت دوم صحبت کنیم باید بگوییم در صورتی که مرد طلاها را در خانه نگه دارد و اجازه استفاده از آن ها را به زن بدهد اما زن به فروش آن ها اقدام کند برای زوجه مجازات خیانت در امانت در نظر گرفته می شود. چه بسا مجازات این افراد از اشخاصی که در جامعه به خیانت در امانت اقدام می کنند بیشتر نیز باشد.

در حالت دیگر اگر مرد طلاها را در خانه نگه دارد اما اجازه استفاده از آن ها را به زن ندهد و زن بدون اجازه شوهر آن ها را بفروشد برای او مجازات سرقت در نظر گرفته می شود.

مجازات زن تا حدودی از مجازات افرادی که در جامعه به سرقت اقدام می کنند بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است دادگاه برای تعیین مجازات خیانت در امانت و یا سرقت پیگیری زیادی به خرج می دهد.

در حالتی که مرد طلاهایی را به عنوان هدیه و هبه به زن تقدیم کند، زن می تواند هرگونه تصرفی بر روی طلا ها داشته باشد و آن ها را بدون اجازه شوهر بفروشد. اما قانونی که در این باره وجود دارد آن است که بعد از اهدای طلا به عنوان هبه در برخی شرایط خاص مرد می تواند برای پس گرفتن هدایای داده شده اقدام کند.

در صورتی که طلاهای اهدایی عوض شده باشند، زوجه طلا ها را فروخته و یا به شخص دیگری اهدا کرده باشد، زن در قبال طلاها پولی به زوج بدهد و یا تغییری بر روی طلاها انجام شده باشد که طلاها دیگر آن هدایای اهدایی نباشند، مرد نمی تواند برای پس گرفتن طلاها اقدام کند. اما اگر این اقدامات صورت نگیرد مرد می تواند برای پس گرفتن طلاها اقدام کند.

 

عکس میانی مقاله الزام به تهیه منزل مستقل

 

طلا به جای نفقه و مهریه

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که آیا می توان طلایی که از سوی مرد به زن داده می شود را جزء نفقه یا مهریه به حساب آورد؟ در پاسخ به این سوال می توانیم بگوییم در صورتی که مرد تنها اجازه استفاده از طلا ها به زن داده باشد یا حتی اجازه استفاده از آن ها را نیز نداده باشد نمی توان طلاها را جزو مهریه یا نفقه دانست.

همچنین در صورتی که مرد با عنوان هبه طلاها را به زن تقدیم کند، آن طلاها جزو نفقه و مهریه زن محسوب نمی شوند. تنها در صورتی اهدای طلا به عنوان نفقه و مهریه امکان ‌پذیر است که مرد در هنگام اهدای آن ها زن را از این مسئله مطلع سازد.

فلسفه این قانون آن است که در برخی مواقع مرد طلاهایی را به عنوان هبه به زن تقدیم می کند اما در هنگام به وجود آمدن مشکل و یا طلاق می خواهد نفقه و مهریه را همان مالی بداند که به زن اهدا کرده است.

 

شکایت از زوجه به دلیل فروش طلا بدون اجازه شوهر

صاحب نظران پیشنهاد می کنند در صورت به وجود آمدن مشکل در حوزه فروش طلا بدون اجازه شوهر، قبل از آنکه به سراغ شکایت بروید سعی کنید مشکلات را به صورت مسالمت آمیز و با کمک گرفتن از اقوام و بزرگان حل کنید. در صورتی که مشکلاتتان با استفاده از این روش حل نشد می ‌توانید به شکایت اقدام کنید.

برای طرح شکایت در مرحله اول لازم است وارد سامانه ثنا شده و حساب کاربری مخصوص خود را افتتاح کنید. بعد از ثبت نام لازم است مدارکی را از جمله تصویر شناسنامه خود، مشخصات زوجه، فاکتور خرید، مدارک قابل اثبات برای فروش طلا و... را در سامانه بارگذاری کنید. بارگذاری این مدارک می تواند در یکی از دفاتر خدمات قضایی و یا توسط خود شما صورت بگیرد.

لازم به ذکر است در صورتی که زن بدون اجازه شوهر طلاها را بفروشد مرد توانایی ارائه درخواست استرداد طلا یا رجوع از هبه را دارد و می تواند به میزان طلای فروخته شده از همسر خود مال دریافت کند. در صورتی که یکی از مدارک ناقص باشد و یا درخواست شما به درستی مطرح نشود دادگاه نمی تواند حکم مدنظر را صادر کند.

 

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با قوانین مرتبط در حوزه فروش طلا بدون اجازه شوهر آشنا کنیم. با خواندن این مطالب شما به شناخت کاملی درباره حالات مختلف فروش طلا بدون اجازه شوهر، قوانین مرتبط با واگذاری طلا به جای نفقه و مهریه، مجازات فروش طلا بدون اجازه زوج و شکایت از زوجه به دلیل فروش طلا بدون اجازه شوهر، خواهید رسید.

توصیه می ‌شود قبل از شکایت و مراجعه به مراجع قضایی سعی کنید مشکلات را به صورت مسالمت آمیز حل کنید و شکایت را آخرین راه برای حل مشکلات خود بدانید. امیدواریم مطالب مذکور برایتان مفید بوده باشد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.25 از 4 رای

آیا می توان بدون اجازه شوهر طلا را فروخت؟

اگر طلا هبه بوده و یا زن آن را قبل از ازدواج خریده باشد بله؛ اما اگر این طلا برای شوهر بوده و زن اجازه استفاده کردن از آن را نداشته یا داشته باشد حق فروش آن را ندارد.

آیا اهدای طلا جزو نفقه و مهریه فرد محسوب می شود؟

خیر طلا جز نفقه و مهریه فرد محسوب نمی شود؛ مگر آنکه مرد در هنگام اهدای طلا این مسئله را ذکر کند.

آیا مرد می تواند هبه را پس بگیرد؟

در صورتی که طلا فروخته نشده باشد، به شخص دیگری انتقال داده نشده باشد، زن بابت آن پولی به شوهر نداده باشد و...، مرد می تواند در شرایط خاصی هبه را پس بگیرد.

مجازات فروش هبه بدون اجازه شوهر چیست؟

از آنجایی که پس از اهدای طلا به عنوان هبه مالکیت آن به زن انتقال میابد، زن می تواند هرگونه تصرفی بر روی آن داشته باشد و حتی آن را بدون اجازه شوهر بفروشد.

مجازات شخصی که طلاهایی را که متعلق به او نیست را می فروشد چیست؟

در صورتی که زن تنها اجازه استفاده از آن ها را داشته باشد و آن ها را بفروشد مجازات خیانت در امانت برای او در نظر گرفته می شود و در صورتی که اجازه استفاده نیز نداشته باشند مجازات سرقت در انتظار او خواهد بود.

چگونه می توان از زن به دلیل فروش طلا بدون اجازه شوهر شکایت کرد؟

برای این کار لازم است در سامانه ثنا حساب کاربری افتتاح کرده و سپس مدارک مورد نیاز را همراه با نامه شکایت در سامانه بارگذاری کنید.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

باسلام وقت بخیر
همسرم من وفرزندم1سال ازخونه بیرون کرده وقراردادخانه ت...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

همسر من از خودش منزل ندارن و خونه منو طبقه بالای خانه پدری خودش ساخته...

سلام همسر من از خودش منزل ندارن و خونه منو طبقه بالای خانه پدری خودش س...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

الزام به پرداخت نفقه اقارب

سلام وقت بخیر ما هشت فرزند هستیم 6پسر و 2دختر مدتیست نگهداری از پدروما...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان تنظیم دادخواست وجوددارد؟

سلام و عرض ادب
آیا براتون مقدور که دادخواست ولایحه ی دفاعی در زمینه ح...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

علت تردید به فرزند اصلی خانواده نبودن را بفرمایید؟

سلام از كجا ميتونم متوجه بشم كه من يا فرزند خوانده هستم يا فرزند اصلي...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

استرداد هدایای دوران نامزدی

سلام وقت بخیر. نامزدی من تمام شده .و الان نامزد سابقم میخواد شکایت بک...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه اموال زوج از زوجه در زندگی مشترک

سلام علیکم
همسرم از خانه زده بیرون در مجاورت خیابان خودمان در منزل پدر...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

رفع اثر ممنوع الخروجی زوجه

سلام خسته نباشید من 5سال پیش خانومم رو بخاطر اینکه مهریش رو گذاشته بود...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مشکلات و اختلافات خانوادگی

سلام وقت بخیر
من یکسال ازدواج کردم
زمان خواستگاری خانواده همسرم ذکر کر...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ضرب و جرح زوجه توسط زوج

سلام خسته نباشید من دوازدهم خرداد 1402 ازدواج کردم همسرم فردا عقد منو...