در صورتیکه در رابطه با موضوع

گرفتن اجرت المثل قبل از طلاق - اجرت المثل ایام زوجیت
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
14 اسفند 1400
4.5
گرفتن اجرت المثل قبل از طلاق - اجرت المثل ایام زوجیت

گرفتن اجرت المثل قبل از طلاق - اجرت المثل ایام زوجیت

شما در این مقاله میخوانید

مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

اجرت المثل زن چیست؟ مطابق ماده 336 قانون مدنی زوجین باید باهم حسن معاشرت داشته باشند و از این ماده متوجه می شویم زن و مرد در زندگی مشترک وظایفی را در قبال یکدیگر دارند.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

زن مکلف است که از شوهر تمکین عام و خاص انجام دهد. اما انجام هر نوع کاری وظیفه شرعی و قانونی زن نیست. شاید در عرف جامعه ایرانی زن معمولاً برای رسیدگی به فرزندان و امور منزل کل زمان خود را میگذرانند. در همین راستا زن می تواند از همسر خود مطالبه دستمزد این دست از اموری را که قانونا بر عهده او نیست از او بخواهد.

زن می تواند با دادن دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت (یعنی ایامی که در منزل همسر مشغول به کار بوده است) به طرفیت شوهر تقاضای مطالبه اجرت المثل با جلب نظر کارشناسی کند. مواردی مانند آشپزی، نگهداری از فرزندان، شستن ظروف و لباس ها و… از جمله کارهایی است که زن امکان دارد درخواست مطالبه آنها را بدهد. وکیل آنلاین قادر خواهد بود وضعیت شما را تجزیه و تحلیل کند و سپس توضیحات و جزئیات مربوط به پرونده شما را در اختیار شما قرار دهد. در هر صورت هرگز به تنهایی تصمیم نگیرید با وکیل خانواده همراه باشید!

اجرت المثل اموال

 بله، اجرت المثل فقط برای شرایط زندگی زن و شوهر نیست و در هر زمینه دیگری هم می تواند وجود داشته باشد. اموالی که بدون قرارداد و بدون اجاره در اختیار شخصی قرار گرفته است، می تواند موضوع اجرت المثل داشته باشد. مثلا وقتی فردی از خانه شما استفاده کرده است می توانید از او اجرت المثل بخواهید. دقت کنید که تنها این که مال شما در اختیار شخصی بوده است دلیل کافی برای تقاضای اجرت المثل نیست بلکه باید او از این مال استفاده هم کرده باشد.

اجرت المثل شیردهی

 بسیاری از بانوان برایشان سوال است که آیا شیر دادن به بچه می تواند شامل اجرت المثل شود. بله زن می تواند حتی برای این موضوع هم اجرت المثل تقاضا کند. البته اگر شما این کار را به قصد رایگان انجام داده باشید و در پاسخ به قاضی هم صادق باشید، نمی توانید تقاضایی برای اجرت المثل داشته باشید.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

اجرت المثل و طلاق

 هنگام طلاق تکلیف بسیاری از موارد باید مشخص شود. مهریه، نفقه، جهیزیه، شروط ضمن عقد و بسیاری موارد دیگر در این هنگام بررسی شده و تعیین تکلیف می گردد. اجرت المثل هم یکی از مواردی است که هنگام طلاق باید حتما مشخص گردد.

اجرت المثل برای نامزدی

 بر اساس عرف جامعه زوجین در دوران نامزدی منزل مشترکی ندارند و جداگانه زندگی می کنند. از آن جایی که منزل مشترکی وجود ندارد بنابراین چیزی به نام اجرت المثل برای این دوران نداریم

 

گرفتن اجرت المثل ایام زندگی مشترک

در قانون مدنی و تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی: چنانچه زن کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت ‌المثل باشد و آن کارها را به دستور مرد و با عدم قصد تبرع انجام داده و برای دادگاه نیز ثابت بشود، دادگاه توسط کارشناس رسمی، اجرت‌ المثل کارهایی که توسط زن انجام گرفته را محاسبه و حکم صادر می‌نماید. 

همچنین در ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده آمده است که باید دادگاه ضمن رأی خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه،مهریه و نفقه زن، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت ‌المثل ایام زوجیت طرفین را مطابق تبصره(۳۳۶) قانون مدنی تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه ‌های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ نماید.

شرایط گرفتن اجرت المثل ایام زوجیت زن در زندگی مشترک

چیزی که حائز اهمیت و تاثیر گذار است:

  • اولاً زن باید ثابت کند که در منزل شوهر کارهایی را انجام داده که وظیفه او نبوده
  • ثانیا این کارها را به دستور شوهر انجام داده است  
  • ثالثاً قصد اینکه به صورت رایگان باشد را نداشته به معنای حقوقی یعنی تبرعی نبودن و رایگان انجام ندادن

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

اجرت المثل در شرایط بعد از فوت همسر

 بر اساس آنچه تبصره ماده 336 قانون مدنی می گوید و هم چنین آن چه در ماده 29 قانون حمایت خانواده آمده است، زوجه می تواند پس از فوت شوهر هم برای اجرت المثل تقاضا کند. اجرت المثل در واقع حق زن است و با فوت شوهر تغییری در این حق به وجود نمی آید. این حالت درست مشابه مهریه است.

بسیاری از افراد فکر می کنند با فوت یک نفر از زوجین همه چیز میان آن ها تمام می شود در حالی که از نظر قانون بسیاری موارد پس از فوت قابل بررسی و پیگیری است.

اجرت المثل در شرایط بعد از فوت زوجه

 اگر زوجه از دنیا برود خانواده اش می توانند مهریه اش را مطالبه کنند. همین حالت دقیقا برای اجرت المثل هم وجود دارد. پدر و مادر زوجه می توانند تمامی حق و حقوق فرزندشان را از همسرش مطالبه نمایند.

برای مطالبه اجرت المثل چه کاری باید انجام داد؟

 معمولا خانم ها همراه با دادخواست مهریه برای اجرت المثل هم مطالبه می کنند. دادخواست ثبت شده و موضوع به شعبه ارجاع می شود. پس از آن زمان و تاریخ جلسه دادگاه مشخص می شود. در صورتی که در این جلسه زوجین به توافقی در مورد اجرت المثل نرسند پرونده به دست کارشناس می رسد. کارشناس با توجه به این که زن و شوهر چند سال زندگی مشترک داشته اند و هم چنین شان و منزلت زن و وظایف انجام شده، مبلغ اجرت المثل را مشخص می کند.

طرفین می توانند به رای کارشناس اعتراض کنند و اگر آن را بپذیرند، اجرا خواهد شد.

بدون طلاق هم می توان برای اجرت المثل اقدام کرد؟

 بسیاری از افراد فکر می کنند زن تنها زمانی می تواند اجرت المثل بخواهد که زوج قصد طلاق وی را داشته باشد. این تصور اشتباه است. اجرت المثل حق زن است و می تواند بدون این که پای طلاق در میان باشد هم آن را مطالبه کند. روال انجام کار همان است که پیشتر توضیح دادیم.

چرا اجرت المثل خانم ها متفاوت است؟

 اجرت المثل بر اساس کارشناسی تعیین می شود و به موارد مختلفی بستگی دارد. می دانید که حتی شغل و شان پدر زوجه در تعیین اجرت المثل او نقش دارد؟ شان خانوادگی، وضعیت شغلی، میزان تحصیلات زن در زمان تجرد و پس از آن هم در تعیین میزان اجرت المثل اثر می گذارد. با این اوصاف طبیعی است که اجرت المثل برای هر خانمی می تواند با دیگری متفاوت باشد.

این که شما چند فرزند دارید هم در تعیین اجرت المثل موثر است. نکته جالب این که برای فرزند دختر نسبت به فرزند پسر اجرت المثل کمتری تعلق می گیرد. دلیل این موضوع شاید این باشد که دخترها نه تنها کمتر اسباب زحمت می شوند بلکه معمولا به مادرشان کمک هم می کنند.

در صورتی که کودک از شیر مادر تغذیه کند، اجرت المثل افزایش می یابد. پرستاری از همسر هم باعث افزایش این عدد می شود. به صورت کلی مقدار مشخصی برای اجرت المثل نمی توان تعیین کرد و این موضوع به شرایط بستگی دارد.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

آیا اجرت المثل برای همه زن ها یکسان است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت با توجه به اینکه اجرت المثل ایام زندگی مشترک توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می شود که هر یک از زوجین می توانند نسبت به نظر کارشناس اعتراض نمایند و  دادگاه پس از تشکیل جلسه دادرسی و استماع اظهارات طرفین در صورت تشخیص مستحق بودن زن، کارشناس با توجه به فاکتورهای متعدد اجرت المثل زن را تعیین می کند، مواردی مانند تحصیلات زن، وضعیت اشتغال، تعداد فرزندان، محل زندگی، امکانات زندگی مشترک، داشتن خادم، نقل و مکان کردن های متعدد از موارد فاکتور هایی است که کارشناس مد نظر قرار خواهد داد.

رویه دادگاه ها برای قبول اجرت المثل ایام زوجیت

باید گفت که اکثر دادگاه ها به درخواست اجرت المثل زن نظر مثبت می دهند و در نهایت رای به نفع زن صادر می کنند. ولی اختلاف هایی هم بین بعضی شعب دادگاه ها وجود داشته و دارد. بعضی شعب مخالف اعتقاد دارند که در عرف جامعه ایرانی زنان به رایگان در منزل کار می کنند، یعنی اصل را بر تبرعی بودن کارهای زن می دانند. بنابراین کارهای که زن انجام داده است ظهور در مجانی بودن داشته؛ مگر اینکه زن خلاف آن را به اثبات برساند. از طرف دیگر بعضی دادگاه ها معتقدند که اثبات امر عدمی یعنی ثابت کردن عدم قصد تبرع دشوار است و همین قدر که زن بگوید که مجانی کار نمیکردم کافی است.

درخواست طلاق از طرف مرد و اجرت المثل ایام زوجیت

با تقدیم دادخواست طلاق از طرف مرد و عدم رضایت زن، رویه دادگاه ها در جلسه دارسی به این نحوی است که به محض درخواست زن یا وکیل او برای مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت، قرارکارشناسی صادر می کنند و در این خصوص دادگاه ها سخت گیری نمی کنند. اجرت المثل ایام زوجیت زن با شرط تنصیف که در عقد نامه مندرج است قابل جمع می باشد و منافاتی با یکدیگر نخواهند داشت.

نکته قابل توجه اینکه نحله در صورتی به زن تعلق می گیرد که به هر دلیل اجرت المثل به او تعلق نگرفته است.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

آیا در صورت عدم پرداخت اجرت المثل زن مرد جلب می شود؟

در صورت صدور رای قطعی محکومیت به پرداخت اجرت المثل و بعد از صدور اجراییه ظرف یک ماه از آن تاریخ اگر مرد اقدامی به جهت پرداخت انجام ندهد و دادخواست اعسار از پرداخت اجرت المثل نیز به دادگاه تقدیم نکند، زن می تواند با تقاضا از شعبه اجرای احکامی که اجرائیه را صادر نموده است تقاضای جلب مرد را انجام دهد.

آیا می توان برای پرداخت اجرت المثل تقاضای اعسار داد؟

مرد می تواند بعد از ابلاغ اجرائیه نسبت به پرداخت قسطی اجرت الثمل ایام زوجیت تقاضای اعسار نماید و در این صورت باید مرد مالی نداشته باشد یا اینکه اگر اموالی از او مشخص شود حتی بعد از اثبات اعسار آن اموال به میزان بدهی توقیف خواهد شد. در غیر این صورت دادگاه در صورت قبول اعسار مرد، پرداخت آن را قسط بندی خواهد کرد البته به شرطی که مرد مالی برای توقیف و پرداخت نداشته باشد.

زنان شاغل هم اجرت المثل دارند؟

 عده ای از افراد فکر می کنند زنان شاغل چون خودشان صاحب درآمد هستند نیازی به اجرت المثل ندارند. این موضوع اشتباه است. اجرت المثل حق زن است حتی اگر شاغل باشد و درآمد بالایی هم داشته باشد.

نکته ای که وجود دارد این است که معمولا زن شاغل وقت کمتری برای امورات خانه می گذارد و از این حیث اجرت المثل او کمتر است. اگر شاغل بودن زن برای کمک به مخارج خانه باشد اجرت المثل کم نخواهد شد.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

نحوه دقیق کارشناسی اجرت المثل

 وقتی دعوی در دادگاه مطرح شده و زن و شوهر در مورد مبلغ اجرت المثل به توافق نرسند، پرونده به کارشناسی ارجاع می شود. کارشناس با توجه به همه مواردی که پیش از این گفتیم میزان اجرت المثل را تعیین می کنند.

معمولا 7 تا 10 روز طول می کشد تا کارشناس نظرش را در مورد پرونده اعلام کند. زوجین یک هفته وقت دارند تا در صورت نیاز به نظر کارشناسی اعتراض کنند. در این شرایط پرونده به یک هیات سه نفره سپرده می شود. در صورتی که طرفین یا یکی از آن ها نظر این هیات را هم قبول نداشته باشد پرونده توسط هیاتی 5 یا 7 نفره بررسی می شود. نظر این هیات لازم الاجرا خواهد بود. وقتی مبلغ تعیین شود اگر زوج از پرداخت آن خودداری کند در شرایطی حتی ممکن است برایش حکم زندان بریده شود.

ربط میان نحله و اجرت المثل

 بسیاری از افراد فکر می کنند نحله همان مهریه است اما نحله وقتی قابل مطالبه است که زن نتواند اجرت المثل را بگیرد. در حقیقت نحله و اجرت المثل با هم جمع نمی شوند.

نحله در حقیقت بخششی اجباری از طرف مرد است. این مبلغ یا مال با توجه به تعداد سال های زندگی مشترک و نیز وظایفی که زن انجام داده است، تعیین می شود. در اینجا توانایی مالی مرد هم در نظر گرفته می شود.

برای تعیین نحله کارشناسی انجام نمی شود زیرا تعیین آن توسط دادگاه انجام می شود.

زن وقتی می تواند نحله بگیرد که تقاضای طلاق نداده باشد و طلاق از طرف مرد هم در نتیجه تخلف زن از وظایفش نباشد. اگر زن نتواند ثابت کند که کارهای منزل را با نیت مجانی بودن انجام نداده می تواند برای نحله اقدام کند. میزان زحمات زوجه در تعیین نحله مهم ترین موضوع است. همان طور که گفته شد امکان دریافت همزمان نحله و اجرت المثل وجود ندارد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.5 از 5 رای

می توانم در دوران نامزدی اجرت المثل بگیرم؟

خیر. اجرت المثل برای دوران زندگی زناشویی است و با توجه به این که در دوران نامزدی جدا از همسرتان زندگی می کنید، چنین امکانی ندارید.

اجرت المثل بعد از فوت شوهر هم برقرار است؟

بله فوت شوهر این حق را از زن نمی گیرد.

والدین می توانند پس از فوت زوجه، اجرت المثل او را مطالبه کنند؟

بله آن ها این امکان را بر اساس قانون دارند.

اجرت المثل برای زن شاغل فرق دارد؟

اگر درآمد زن برای خودش باشد با توجه به این که وقت کمتری را می تواند برای امورات خانه بگذارد، اجرت المثل او نسبت به زن خانه دار کمتر خواهد بود.

کارشناسی بر چه اساسی اجرت المثل تعیین می کند؟

اجرت المثل برای هر فرد می تواند متفاوت از دیگری باشد. دلیل این موضوع هم این است که در تعیین این مبلغ شرایط زندگی خود شخص و خانواده اش در نظر گرفته می شود.

بدون طلاق هم می توان برای اجرت المثل اقدام کرد؟

بله می توانید این کار را انجام دهید.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

28 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

مشکلات و مسائل خانوادگی متعدد

سلام وقت بخیر ، من یک خانم 37 ساله هستم پسرم 13 ماهشه با همسرم اختلاف...

12 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

امکان تقسیط اجرت المثل ایام زوجیت

سلام اقای بابایی من از دونفر از همکاراتون سوال پرسیدم متن سوال من انقد...

30 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه حجت المثل و نحوه پرداخت آن

حکم بزای طلاق از سوی زوج ، زوج باید اجرت المثل بپردازد
اگه بتواند تق...

19 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

سلام وقت بخیر میخواستم بدونم اجرت المثل ٧ سال زندگی مشترک چقدر میشه تق...

سلام وقت بخیر
میخواستم بدونم اجرت المثل ٧ سال زندگی مشترک چقدر میشه ت...

25 آبان 1402
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست اجرت المثل ایام زوجیت

سلام دیروز دادگاه خانواده جهت اجرت المثل داشتم بدپن اطلاع گفتم به صورت...

01 آبان 1402
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

با سلام وخسته نباشید من در تاریخ 9 ابان دادگاه دارم برا طلاق شوهرم برا...

13 مهر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

پر اخت نفقه و حقوق مالی زوجه

همسرم واقعا هم پولی یا مالی نداره وحتی خودم یه پراید 84 هم که خریدم بن...

18 شهریور 1402
کارشناس حقوقی

محاسبه اجرت المثل ايام زوجیت

سلام مبلغ اجرت المثل سال 1402 با دوفرزند28 و20 ساله پسر با30سال زندگی...

18 شهریور 1402
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه اجرت المثل ایام زندگی

سلام بزرگوار
ایا زنی که شوهرش فوت کرده می تواند اجرت المثل
خود را از...

13 شهریور 1402
کارآموز وکالت

مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت توسط وراث از زوج

با سلام و احترام
خانم همسرم نزدیک دو سال است فوت شده و ما به تازگی مهر...