در صورتیکه در رابطه با موضوع

فیش حج متوفی
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
08 اردیبهشت 1403
5
فیش حج متوفی

فیش حج متوفی

شما در این مقاله میخوانید

فیش حج متوفی

 

پیش از هر چیزی در ابتدا به توضیح فیش می‌پردازیم ک این فیش چیست و چه کارایی داره؟ پیشنهاد می‌شود تا انتها همراه ما باشید تا اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید.

فیش حج یک سند رسمی است که توسط سازمان حج و زیارت صادر می‌شود و موضوعاتی مانند اطلاعات شخصی زائر، مسیر حج، شماره گروه، و اطلاعات مربوط به محل اقامت و اجرای مناسک حج را شامل می‌شود.

این فیش برای حاضرین به سفر حج الزامی است و به عنوان یک مدرک مهم برای شناسایی زائر در طول سفر به مکه و منا استفاده می‌شود.

ولیکن مسئله مهمی که پیش میاد تکلیف آن پس از فوت صاحب فیش است؛ ما در ادامه قصد داریم به طور کامل و مفصل به توضیح این موضوع بپردازیم.

همان طور که می‌دانید انحصار وراثت به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن، وراث قانونی یک فرد متوفی مشخص می‌شوند و سهم‌الارث هر یک از آن ها بر اساس اموال به جا مانده از متوفی تعیین می‌شود.

لذا تمام اموال منقول و غیر منقول متوفی بعد از فوت جزو ماترک محسوب می شود، و فیش حج نیز جزو ارث محسوب شده و باید مراحل انحصار وراثت فیش حج و مالیات بر ارث آن انجام شود تا بتوان آن را منتقل نمود.

 

مراحل انحصار وراثت فیش حج متوفی

 

لازم است در ابتدا مطمئن شوید که فرد فوت شده اقدام به وصیت کرده است یا خیر؟

در شرایطی که فرد فوت شده، در خصوص به جا آوردن حج، اقدام به وصیت نموده باشد، به شرط رضایت سایر وراث ، یکی از وراث واجد شرایط یا شخصی غیر از وراث می‌تواند پس از تهیه مدارک لازم و طی روند اداری و حقوقی، به نیابت از متوفی، اقدام به ادای فریضه حج نماید.

لازم به ذکر است چنانچه در بین وراث صغیری وجود داشته باشد پرداخت سهم الارث صغیر از امتیاز فیش حج لازم است.

اما درشرایطی که فرد متوفی وصیتی نداشته یا وراث، رضایت به ادای فریضه حج به نیابت از میت ندارند و قصد تقسیم ماترک و انتقال و فروش فیش حج متوفی به قیمت روز را داشته باشند، وراث می‌بایست اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت نمایند و مالیات بر ارث ماترک، من جمله، مالیات بر ارث امتیاز فیش حج را بپردازند.

بنابراین هرگونه اقدام توسط ورثه، نسبت به ترکه به جا مانده از فرد فوت شده، نیازمند به داشتن گواهی حصر وراثت یا گواهی انحصار وراثت است.

گواهی انحصار وراثت سندی رسمی است که توسط مراجع قضایی صادر می‌شود و وراث قانونی و سهم‌ الارث هر یک از آنها را مشخص می‌کند. این گواهی برای انجام امور مختلفی مانند نقل و انتقال اموال متوفی، دریافت وجوه و مطالبات او و پرداخت دیون و تعهداتش لازم است.

این گواهی به دو نوع گواهی محدود و گواهی نامحدود تقسیم می‌شود و تفاوت اصلی بین این دو نوع گواهی به میزان ارزش میراث بازمانده متوفی مربوط است.

لذا برای تهیه این گواهی می بایست با در دست داشتن مدارک لازم به نزدیک‌ ترین شعبه شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی مراجعه کنید.

در شعبه شورای حل اختلاف، فرم‌ های مربوط به درخواست مبنی بر صدور گواهی انحصار وراثت را تکمیل و به همراه مدارک به دبیرخانه شورا ارائه دهید.

و در نهایت مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، جهت ثبت و ارسال دادخواست صدور گواهی حصر وراثت و مدارک مربوط به این امر، به مرجع صالح. در ادامه، در خصوص نحوه انتقال فیش حج پدر فوت شده یا هر مورث دیگری، اعم از مادر، برادر و...، توضیح داده خواهد شد.

 

نحوه انتقال فیش حج متوفی

 

ثبت نام نمودن شخص در حج عمره و مجاز بودن نقل و انتقال ، متقاضی میتواند در هر زمان در خواست واگذار نمودن حج عمره خود را بنماید.

برای این امر همانطور که پیشتر ذکر کردیم ابتدا باید وراث اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت نموده و پس از آن مالیات مربوط به ماترک، از جمله مالیات امتیاز فیش حج به جا مانده از متوفی را بپردازند.

طبق دستورالعمل سازمان حج و زیارت انجام می‌شود و وراث می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر زیارتی مجاز در سراسر کشور نسبت به این امر اقدام کنند.

تمامی ورثه یا یکی از آن ها با داشتن وکالت از باقی وراث، همراه فردی که قصد دارند، فیش حج متوفی را به نام او منتقل کنند، به دفاتر زیارتی مجاز در سطح استان یا شهرستان خود، مراجعه نمایند و با تحویل مدارکی که در ادامه ذکر خواهد شد، نسبت به انتقال فیش حج متوفی، اقدام کنند.

سپس فرم درخواست انتقال فیش حج را به طور کامل و دقیق تکمیل نمایند و اصل و فتوکپی مدارک لازم را به دفتر زیارتی ارائه دهند.

 

مدارک لازم:

  • اصل و تصویر گواهی حصر وراثت

  • اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی تمام وراث

  • اصل و تصویر فیش حج متوفی

  • فرم تکمیل شده انتقال فیش حج

 

کارشناسان دفتر زیارتی مدارک را بررسی و در صورت صحت، نسبت به صدور معرفی نامه به دفتر اسناد رسمی اقدام می کنند و وراث با در دست داشتن معرفی نامه به دفتر اسناد رسمی مراجعه و مراتب انتقال فیش حج را به طور رسمی ثبت می کنند.

 

قوانین فروش فیش حج متوفی

 

در این مطلب به طور مفصل، به مهم‌ ترین قوانین فروش فیش حج متوفی می‌پردازیم و نکات لازم را تکرار می‌کنیم  تا با آگاهی کامل، تکلیف این بخش از سهم الارث خود را روشن کنید.

 

  • انجام مراحل قانونی: قبل از هر اقدامی، لازم است گواهی انحصار وراثت دریافت کنید، مفاصا حساب مالیاتی مربوط به مالیات بر ارث فیش حج را اخذ نماید و در صورت نیاز، حکم تقسیم ترکه و وکالت به یکی از وراث را دریافت کنید.

  • رضایت همه وراث: رضایت همه وراث برای فروش فیش حج ضروری است. در صورت مخالفت، سهم ورثه مخالف باید به قیمت روز پرداخت شود.

  • حضور فروشنده و خریدار: فروشنده و خریدار فیش حج باید در روند فروش حضور داشته باشند و مدارک را امضا و اثر انگشت نمایند.

  • انتقال یکبار فیش: هر فیش حج فقط یک بار قابل انتقال به شخص دیگری است. انتقال مجدد تنها در صورت انتقال به خویشاوندان درجه یک متوفی با تاییدیه سازمان حج و زیارت امکان‌پذیر است.

 

با رعایت این نکات، فروش فیش حج متوفی به صورت قانونی و بدون مشکل انجام خواهد شد.

 

مالیات بر ارث متوفی و امتیاز فیش حج؟

 

منظور از مالیات بر ارث نیز نوعی مالیات است که دولت‌ ها از دارایی‌ هایی که پس از فوت یک شخص به وراث او منتقل می‌شود، دریافت می‌کنند. این مالیات به عنوان مالیات مستقیم بر دارایی طبقه‌ بندی می‌شود و نرخ آن بسته به ارزش دارایی به جا مانده و رابطه وراث با متوفی متفاوت است.

در صورتی که فیش حج متوفی، در خصوص حج واجب باشد و یکی از وراث یا فردی غیر از وراث، به نیابت از فرد فوت شده، اقدام به انجام آن حج نماید، به فیش حج به جا مانده از متوفی مالیاتی تحت عنوان مالیات بر ارث، تعلق نخواهد گرفت و فیش حج متوفی، معاف از مالیات، خواهد بود.

اما اگر آن بخش از امتياز فيش حج كه در قالب سپرده گذاری نزد بانک بوده و به آن سود نيز تعلق می گيرد، اعم از اصل سپرده و سود آن، تا زمان انتقال از مصاديق اموال و دارايی های متوفی لحاظ خواهد شد و حسب مورد با نرخ 10 درصد، مشمول مالیات، می گردد.

 

استعلام فیش حج متوفی چگونه است؟

 

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سازمان حج و زیارت سامانه ای را طراحی کرده است که شما می توانید اولویت سفر حج خود را استعلام بگیرید.

نام این سامانه USSD می باشد و افراد با شماره گیری کد #۶۴۵۱۱*۴* در تلفن خود و بعد از آن با وارد کردن شماره ۱ پنجره جدیدی باز می شود که افراد می توانند قبض حج تمتع و عمره متوفی را استعلام بگیرد.

در ادامه کد ملی متوفی را وارد کرده و شماره سند فیش حج و شماره شبا و در اخر استعلام اولویت شما نمایش داده خواهد شد.

همچنین شما می توانید به روش های دیگر و با وارد شدن به سایت سازمان حج و زیارت استعلام اولویت حج خود را از طریق دانلود اپلیکیشن دولت همراه و میز خدمت هم اطلاع بگیرید.

 

سخن پایانی:

 

در نهایت باید توجه داشته باشید که انجام این امر به دلیل پیچیدگی مسائل نیازمند به صبر و حوصله و دانش کافی دارد؛ پیشنهاد می‌شود که حتما از یک وکیل انحصار وراثت کمک بگیرید.

وکیل انحصار وراثت حج متوفی نقش بسیار مهمی در تامین حقوق و مصالح وارثان دارد و با داشتن دانش و تجربه لازم، می‌تواند به برخورد های قانونی موثری دست یابد و حج متوفی را به نحو مطلوب به وارثان او یا فردی غیر انتقال دهد.

ما در همین راستا در وکیل وند کنار شماییم.

اگر به دنبال بهترین وکیل تهران و شهرستان در این امور هستید، ما گروه متخصص و با تجربه وکلای وکیل وند را به شما پیشنهاد میکنیم و لیستی از بهترین وکلای این حوزه را به شما ارائه می‌دهیم.

با وکیل وند ۲۴ ساعته و به صورت آنلاین، از همه جای دنیا می‌توانید مشاوره حقوقی دریافت کنید.

 

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 1 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

20 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

سلام. بنده یکی از 8 واحد آپارتمانی را خریداری وتا اکنون سازنده پایان ک...

20 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه حق ریشه در زمین کشاورزی

سلام بنده 18سال به تنهایی بروی سهم پدرتا زنده بود کارکردم وخرج زندگیم...

20 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

الزام به استرداد مدارک شناسایی

سلام وقت بخیر
عدم تمکین همسرم رو‌گرفتم یک پسر 6سالو نیمه دارم که پیش...

20 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ارسال ابلاغیه بدون محتوا

من از همسرم طلاق گرفتم به صورت توافقی و بخشش تمام مهریه و اجرت المثل و...

20 اردیبهشت 1403
کارآموز وکالت

مجوز استخر کشاورزی مدارک

سلام برای گرفتن مجوز استخز کشاورزی چه مدارکی لازمه و به کجا باید مراجع...

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تهاتر مهریه با طلب زوج از زوجه

سلام
همسرم به بنده وکالت فروش ملکی را داد و بنده ملک را به نام خودم سن...

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شرایط دریافت وام وضمانت

سلام.قرار از شرکتی 80میلیونوام بگیریم .بعد از احراز هویت کامل میگه چک...

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پرداخت حق الزحمه ی کارشناس

با سلام.
من قبل از عید خودروی پژو پارس به ماشین من زد و باعث خسارت شد....

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه افت قیمت خودرو

بنده دوهفته پیش با خودرو ساینا مدل 1402 تصادف کردم وخسارت از طریق بیمه...

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عودت پول اعضای قرعه کشی خانگی

یک صندوق خانگی دارم.سه ماه از صندوق میگذره و دوتا از دوستان بعد از سه...