در صورتیکه در رابطه با موضوع

پیگیری پرونده قضایی
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
08 اردیبهشت 1403
5
پیگیری پرونده قضایی

پیگیری پرونده قضایی

شما در این مقاله میخوانید

پیگیری پرونده قضایی

 

پرونده‌ های قضایی، به عنوان سندی حقوقی، موارد حیاتی برای حل و فصل اختلافات و اعمال عدالت در جوامع مختلف محسوب می‌شوند. این پرونده‌ قضایی به مجموعه‌ ای از اسناد و مدارک گفته می‌شود که مربوط به یک دعوای حقوقی یا کیفری در سیستم قضایی است. و شامل اسناد و شواهدی است که به صورت رسمی جمع‌آوری شده و در دادگاه یا قضات مورد بررسی قرار می‌گیرند.

موضوعاتی که ممکن است به صورت پرونده قضایی مطرح شوند، بسیار گسترده هستند، از جمله مسائل مربوط به حقوق مالکیت، جرایم کیفری، تخلفات مالی، و حقوق کارگری.

 

پرونده‌های قضایی به عنوان ابزاری برای حل اختلافات و اجرای عدالت، نقش بسیار مهمی در جامعه دارند و به کمک آن ها، افراد و سازمان‌ ها می‌توانند حقوق و تعهدات خود را حفظ کرده و از حقوق خود بهره‌مند شوند.

 

باید بدانید یکی از اقداماتی که به حل و فصل پرونده‌ی شما سرعت می‌بخشد پیگیری آن است. لذا اگر این پرونده‌ ها را با دقت پیگیری نکنید، ممکن است روند دادرسی آن‌ ها به طول بیانجامد و این امر موجب کند شدن روند دادگاهی خواهد شد.

ممکن است قبلاً برای مراجعه و پیگیری پرونده‌ های خود، مجبور بودید به صورت حضوری به شعب دادگاه‌ ها و دادسرا ها مراجعه کنید. اما امروزه با افزایش روز افزون پرونده‌ ها در مراجع حقوقی و کیفری، قوه قضائیه راه‌ های جدیدی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در پیگیری پرونده‌های قضایی ارائه داده است.

 

در ادامه با روش‌ های جدید پیگیری شکایت‌ های دادگستری آشنا خواهیم شد.

 

روش های پیگیری پرونده قضایی

 

همان طور که کمی قبل گفتیم، در گذشته‌ برای کسب اطلاعات درباره پرونده خود در دادگاه ها، افراد مجبور بودند تا به‌ صورت حضوری در یکی از شعب این دادگاه حضور پیدا کنند. اما امروزه، با توجه به پیشرفت تکنولوژی، راه‌ های مختلفی برای پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری وجود دارد. می‌توانید یکی از روش‌ های زیر را انتخاب کنید:

 

  • روش‌ های حضوری:

  • مراجعه به شعبه رسیدگی کننده به پرونده به این منظور که شما می‌توانید به صورت حضوری به شعبه رسیدگی کننده به پرونده خود مراجعه کرده و از روند پرونده خود مطلع شوید. برای این کار، باید اصل و تصویر مدارک شناسایی خود به همراه داشته باشید.

 

  • پیگیری از طریق پیامک:

  • اگر به هر دلیل نتوانستید از روش ‎‌های پیگیری پرونده با کد ملی و شماره پرونده استفاده کنید. به شما پیشنهاد می‌دهیم که با شماره گیری کد هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم پرونده قضایی‌تان را پیگیری نمایید.

در برخی از استان‌ها، امکان پیگیری پرونده قضایی از طریق پیامک نیز وجود دارد. برای استفاده از این امکان، باید کد ملی و شماره پرونده خود را به سامانه پیامکی مربوطه ارسال کنید. در پاسخ به پیامک شما، اطلاعات مختصری از جمله آخرین وضعیت پرونده‌تان ارسال خواهد شد.

البته باید به این نکته توجه کنید که شماره تلفن همراه شما باید در سیستم مدیریت قضایی دیوان عدالت اداری ثبت شده باشد. سپس با ارسال یک پیامک حاوی شماره پرونده، شماره فرعی و رمز شخصی به شماره 1000493، اطلاعات مورد نیاز را دریافت خواهید کرد.

 

  1. ارسال شماره 1 به سرشماره 500049 برای درخواست شماره پرونده

  2. ارسال شماره 3 به 500049 برای اطلاع و آدرس از شعبه‌های رسیدگی کننده

  3. ارسال شماره 2 به 500049 برای درخواست رمز شخصی پرونده



  • روش‌ های الکترونیکی:

  • سامانه ثنا (سامانه تبادل الکترونیکی لوایح قضایی)، ثنا یکی از راه های پیشگیری شکایت است، این سامانه که توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شده است، به شما امکان می‌دهد تا به صورت الکترونیکی به پرونده قضایی خود دسترسی داشته باشید. 

برای استفاده از این سامانه، باید در ابتدا در آن ثبت نام کنید. پس از ثبت نام می‌توانید با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود، وارد سامانه شده و از جزئیات پرونده خود، مانند تاریخ و زمان جلسات دادرسی، قرارها و احکام صادره، مطلع شوید.

همچنین می‌توانید از طریق این سامانه لوایح و مدارک خود را به صورت الکترونیکی به دادگاه ارسال کنید.

 

  • کد ملی:

  • پس از این که شما در سامانه ثنا ثبت نام کرده اید و رمز شخصیتان را دریافت کرده اید، با ورود کد ملی در سایت عدل ایران به آدرس adliran.ir می‌توانید به پیگیری پرونده خود بپردازید.

لذا آخرین مرحله از مشاهده ابلاغیه با کد ملی با موبایل، روی گزینه بازیابی اطلاعات بزنید تا  لیست پرونده‌ های قضایی به شما به طور کامل نمایش داده شود.

در صورت داشتن سمت در پرونده امکان پیگیری شکایت دادگستری از این روش وجود خواهد داشت. کد ملی شما باید به عنوان طرفین شکایت در پرونده ثبت شده باشد.

 

  • شماره پرونده:

  • هر پرونده قضایی پس از اینکه در روند دادرسی قرار می گیرد در یکی از مراجع قضایی ثبت می شود. پس از اینکه پرونده ثبت شد به آن یک کد 16 رقمی اختصاص داده می شود که به آن شماره پرونده می گویند.

بعد از ثبت پرونده برای پیگیری های بعدی و دیدن ابلاغیه ها، باید این شماره را همراه با اخذ رمز شخصی پرونده، که 5 رقمی است، و ردیف فرعی از دفتر دادگاه اخذ کنید. این شماره پرونده در طول مراحل مختلف دادرسی، حتی با پایان آن تغییر نمی کند و همواره یکسان می ماند.

به خاطر داشته باشید که شماره پرونده با رمز پرونده که 5 رقمی است متفاوت است.

 

مدارک مورد نیاز پیگیری شکایت دادگستری

 

برای پیگیری شکایت دادگستری باید مدارک مورد نیاز را به همراه داشت. از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای احراز هویت به منظور پیگیری شکایت دادگستری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • شناسنامه

  • کارت ملی

  • مدارکی برای احراز آدرس منزل همچون آدرس، کد پستی، فیش آب، برق و گاز

  • شکوائیه: این سندی است که در آن جزئیات شکایت خود را شرح می دهید. شکوائیه باید شامل نام و آدرس شما، نام و آدرس طرف مقابل، شرح مختصری از آنچه اتفاق افتاده است و خواسته های شما از دادگاه باشد.

  • رونوشت مدارک پشتیبان: هر مدرکی که از ادعای شما پشتیبانی می کند را جمع آوری کنید. این ممکن است شامل قراردادها، صورتحساب ها، نامه ها، ایمیل ها، عکس ها و گزارش های پزشکی باشد.

 

نحوه رسیدگی به شکایت

 

بعد از ثبت شکایت اینترنتی در شورای حل اختلاف، به عنوان شاکی به شورا فراخوانده خواهید شد. این شورا از سه عضو اصلی و دو عضو علی البدل تشکیل شده است که برای انجام وظایف خود دفتری دارند. ریاست شورا توسط رئیس کل دادگستری استان یا معاون ذی‌ربط وی پیشنهاد خواهد شد.

فرد ذی‌ربط پرونده شما را بررسی کرده و پس از بررسی شکایت شما و انجام تحقیقات لازم، شورای حل اختلاف به صورت دقیق و کاملاً مستقل از هر گونه تبعیض یا تعصب، پرونده شما را پیش برده و در نهایت با صدور رای نهایی، به خاتمه موضوع خواهد رسید.

 

سوالات متداول شما

 

سوال: اگر ابلاغیه ای را دریافت نکنم چه اتفاقی می افتد؟

پاسخ: پیامدهای عدم دریافت ابلاغیه بسته به نوع ابلاغیه و حوزه قضایی متفاوت است. به طور کلی، اگر ابلاغیه ای را دریافت نکنید، ممکن است در دادگاه غایب شناخته شوید و حکم علیه شما صادر شود. این بدان معناست که شما فرصتی برای ارائه دفاع خود در دادگاه نخواهید داشت و قاضی ممکن است بدون در نظر گرفتن طرف شما حکم صادر کند.

 

در برخی موارد، ممکن است بتوانید حتی اگر ابلاغیه را دریافت نکرده اید، حکم را به چالش بکشید. با این حال، این کار می تواند دشوار باشد و ممکن است مجبور شوید ثابت کنید که هرگز ابلاغیه را دریافت نکرده اید.

 

به طور کلی، مهم است که هرگونه ابلاغیه ای را که دریافت می کنید به موقع بررسی و به آن پاسخ دهید. اگر مطمئن نیستید که چگونه به ابلاغیه پاسخ دهید، باید با وکیل مشورت کنید

 

سوال: هزینه شکایت اینترنتی در شورای حل اختلاف چقدر است؟

پاسخ: شورای حل اختلاف، راهی موثر برای کاهش هزینه‌های دادرسی و حذف تشریفات دادگاه‌هاست. با طرح شکایت اینترنتی در این شورا، هزینه‌های شما به شدت کاهش می‌یابد.

 

به عنوان مثال: در دعاوی مالی، هزینه دادرسی در شورای حل اختلاف تنها ۵ درصد از هزینه دادرسی در دیگر مراجع قضایی است، بنابراین در یک دعوای ۲۰ میلیون ریالی، هزینه دادرسی تنها ۵۰۰ هزار ریال خواهد بود.

همچنین، برای دعاوی کیفری و غیر مالی، هزینه رسیدگی تنها حدود ۱۰۰ هزار ریال است و برای دعاویی که هدف آن صلح و سازش است، هزینه دادرسی به صورت کاملاً رایگان است. همچنین، هزینه تجدید نظر خواهی در این شورا معادل هزینه تجدید نظر خواهی در دیگر دادگاه‌ ها و مراجع دادرسی است. به‌ کارگیری شورای حل اختلاف، به معنای کاهش هزینه‌ ها و سرعت بیشتر در رسیدگی به اختلافات شماست.

 

سخن پایانی 

 

ارزیابی و مطالعه پرونده توسط وکیل این  امکان می‌دهد تا با دقت و شفافیت بالا درباره موضوعات مهم پرونده مطالعه کند و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود.

اگر پرونده قابلیت طرح دارد ، مشخص شود چه روشی بهترین مسیر پرونده می باشد. و یا اگر پرونده با ریسک بالای شکست همراه است از طرح آن خودداری شود.

لذا پیگیری پرونده در دادگاه توسط وکیل حقوقی یکی از مهمترین نقش‌های وکیل حقوقی است. در این مرحله، وکیل حقوقی تلاش می‌کند تا بهترین راهکار ها را برای حفظ حقوق مشتری خود در دادگاه ارائه کند.

اگر به دنبال یک وکیل متخصص و با تجربه می‌گردید که بتواند به شما در این زمینه کمک کند، ما گروه وکلای وکیل وند را پیشنهاد میکنیم.

 

وکیل وند یک موسسه حقوقی است که به صورت تخصصی بر وکالت دعاوی متمرکز است و با دارا بودن وکلای پایه یک دادگستری متخصص ، در حوزه های مختلف ، ارائه خدمات حقوقی میکند.

 

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 1 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

20 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

سلام. بنده یکی از 8 واحد آپارتمانی را خریداری وتا اکنون سازنده پایان ک...

20 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه حق ریشه در زمین کشاورزی

سلام بنده 18سال به تنهایی بروی سهم پدرتا زنده بود کارکردم وخرج زندگیم...

20 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

الزام به استرداد مدارک شناسایی

سلام وقت بخیر
عدم تمکین همسرم رو‌گرفتم یک پسر 6سالو نیمه دارم که پیش...

20 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ارسال ابلاغیه بدون محتوا

من از همسرم طلاق گرفتم به صورت توافقی و بخشش تمام مهریه و اجرت المثل و...

20 اردیبهشت 1403
کارآموز وکالت

مجوز استخر کشاورزی مدارک

سلام برای گرفتن مجوز استخز کشاورزی چه مدارکی لازمه و به کجا باید مراجع...

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تهاتر مهریه با طلب زوج از زوجه

سلام
همسرم به بنده وکالت فروش ملکی را داد و بنده ملک را به نام خودم سن...

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شرایط دریافت وام وضمانت

سلام.قرار از شرکتی 80میلیونوام بگیریم .بعد از احراز هویت کامل میگه چک...

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پرداخت حق الزحمه ی کارشناس

با سلام.
من قبل از عید خودروی پژو پارس به ماشین من زد و باعث خسارت شد....

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه افت قیمت خودرو

بنده دوهفته پیش با خودرو ساینا مدل 1402 تصادف کردم وخسارت از طریق بیمه...

19 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عودت پول اعضای قرعه کشی خانگی

یک صندوق خانگی دارم.سه ماه از صندوق میگذره و دوتا از دوستان بعد از سه...