نحوه ی شکایت از فروشگاه ها ی مجازی

موضوع جرایم سایبری نوشته سهیلا5 دقیقه
نحوه ی شکایت از فروشگاه ها ی مجازی
تصویر مقاله

فهرست عناوین مقاله

اشتراک گذاری مقاله:

خرید های آنلاین و اینترنتی باوجود مزیت های فراوانی که دارد معایبی هم به دنبال دارد ،زیرا افرادی هستند که به راحتی به برخی سود جویان و کلاهبرداران در این زمینه اعتماد میکنند و وجه کالای مورد نظر را قبل از ارسال آن به دستشان پرداخت می کنند و بعد از آن متوجه کلاهبرداری میشوند که دیگر دیر شده...

یا در موارد زیادی پیش می آید کالایی  که  ارسال می شود با کالایی که در سایت انتخاب شده متفاوت است و از نظر کیفیت سطح پائینی دارد و در قبالش مبلغ گزافی پرداخت شده .

در فروشگاههای اینترنتی از این قبیل کلاهبرداری ها زیاد رخ می دهد ،مخصوصا از سایت ها و فروشگاه ها ی مجازی که اعتبار و استاندارد مربوطه را ندارند .

بنابراین ما شما را در این مقاله با شیوه های کلاهبرداری اینترنتی ،آشنایی با یک فروشگاه مجازی قابل اعتماد و روش های شکایت از فروشگاه های اینترنتی آشنا می کنیم :

چگونه میتوان به یک فروشگاه مجازی اعتماد نمود و به چه مواردی نباید اعتماد کرد ؟

نکته 1) : نباید به تعداد فالوئر ها توجه داشت : ممکن است در یک فروشگاه مجازی تعداد کاربران کم باشد اما استاندارد ها ی ممکن را در فروش آنلاین محصولاتش رعایت  کند ، به راحتی میتوان فالوئر های اینستاگرامی را خرید و فروش نمود به همین خاطر تعداد کاربر ها و کامنت ها را ملاک اعتماد خود قرار ندهید .

نکته2) : برخی از قیمت ها ی محصولات تعرفه های مشخصی دارد و شما با یک جست و جوی ساده می توانید از قیمت های آن محصول آگاه شوید . بطور مثال اگر یک گوشی همراه به مبلغ 5 میلیون تومان در یک سایت 2 میلیون بفروش گذاشته شود ،باید دانست که این یک کلاهبرداری بیش نیست ...

نکته 3): فروشگاه های آنلاین برای خرید های الکترونیکی از درگاه های متصل به بانک های طرف قرارداد استفاده می کنند ،بنابراین باید توجه داشت که هرگز به فروشگاهی که برای انتقال مبلغ خرید از شماره کارت شخصی استفاده می کند اعتماد نکنید ،درگاه های بانکی با استفاده از پروتکل های امن SSL ارتباط امن شمارا با بانک مورد نظر برقرار می کند .

به همین دلیل دقت کنید  اگر  به نوار آدرس وب سایت بانکی که به آن متصل شدید ،در ابتدای نوار می بایست عبارت HTTP  را مشاهده کنید آنگاه  میتوانید با مشاهده ی این علامت اطلاعات بانکی  تان را در آن وارد کنید .

نکته 4): به نماد الکترونیکی توجه کنید : نماد الکترونیکی توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت ایران به فروشگاه های آنلاین داده شده تا بتوان از این طریق فروشگاه های قابل اعتماد را شناسایی کرد .

برای ثبت نام اینترنتی در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی به نشانی WWW.ENAMAD.IR مراجعه کنید و نماد اعتماد را دارا شوید .

البته همانطور که می دانید جعل یک آیکون گرافیکی چندان کار سختی نیست به همین دلیل به صفحه ی کسب و کار های دارای نماد های اعتماد الکترونیکی در وب سایت ذکر شده مراجعه کنید و با یک جستجوی ساده از طبقه بندی سایت مورد نظر اطمینان حاصل کنید .

نماد اعتماد الکترونیک یک e ) ) می باشد که آنرا در صفحه ی اول وب سایت های قابل اعتماد میتوان مشاهده نمود.

نحوه ی شکایت از فروشگاه های کلاهبردار اینترنتی

شکایت از فروشگاه های اینترنتی یه 3 روش امکان پذیر است :

1-    شکایت از طریق پلیس فتا

2-    شکایت از طریق سامانه نماد الکترونیک

3-    شکایت از طریق مرجع قضائی


1-    شکایت از طریق پلیس فتا :

پلیس فتا ،پلیس فضای سایبری است ،بنا براین اگر در خرید اینترنتی دچار مشکل شدید و سایت طرف حساب شما جوابی به پیگیری شما نداد می توانید از طریق پلیس فتا اقدام کنید برای انجام این کار به صفحه  ی گزارش تخلف فروشگاه های اینترنتی مراجعه نمایید و پس از تکمیل فرم مشکل خود را پیگیری نمایید .

آدرس سایت پلیس فتا : http://www.cyberpolice.ir  کلیک کنید و پس از کلیک بر روی سایت مورد نظر کلیک کنید و اطلاعاتتان را وارد نمایید .

2-    شکایت از طریق سامانه نماد الکترونیک(اینماد )

اگر از فروشگاهی که از آن خرید کردید شکایت دارید و آن فروشگاه دارای نماد الکترونیک است ،کافیست شما به سایت http://ENAMAD.IR  مراجعه نمائید سپس روی آیکون ورود به سامانه ثبت شکایت کلیک نمایید و مشکل خود را پیگیری نمایید .

3-    شکایت از  طریق مراجع قضائی

در این روش شاکی باید با در دست داشتن مدارک موجود از جمله (رسید واریز وجه ،پیام ها ی مبادله شده بین خود و ادمین فروشگاه مجازی  و... )به دادسرای جرائم رایانه ای در تهران و دادسرای محل سکونت خود در شهرستان مراجعه و شکایت خود را مطرح کند .

دادسرای رسیدگی به جرائم اینترنتی در تهران دادسرای رسانه است که مسئول رسیدگی به جرائم مختلف در حوزه ی فضای مجازی است .

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

آخرین مقالات منتشرشده

آخرین مقالات منتشرشده

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

در هر ساعت از شبانه روز و در هفت روز هفته می توانید با به صورت تلفنی و متنی از وکلای وکیل وند مشاوره دریافت کنید.

پشتیبانی و راهنمای خدمات: 91017949-021

شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 الی 17

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

خدمات حقوقی وکیل وند

وکیل وند طیف گسترده ای از خدمات حقوقی را در قالب های مختلف به شما ارائه می دهد، از جمله:

  • مشاوره حقوقی متنی و تلفنی در زمینه های مختلف
  • تنظیم و نگارش دادخواست، لایحه و سایر اوراق قضایی
  • وکالت در دعاوی حقوقی و کیفری
  • انجام امور قراردادها
  • و سایر خدمات حقوقی