در صورتیکه در رابطه با موضوع

ورثه زن - تعیین همه وارثان اعم از شوهر، فرزندان و ...
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
ورثه زن - تعیین همه وارثان اعم از شوهر، فرزندان و ...

ورثه زن - تعیین همه وارثان اعم از شوهر، فرزندان و ...

شما در این مقاله میخوانید

ورثه زن

وقتی زنی از دنیا می رود (فوت کند)، شوهرش معمولاً وارث اصلی است. با این حال، سایر خویشاوندان نسبی او مانند والدین و فرزندان او نیز امکان دریافت ارث را دارند. در صورت عدم نبود والدین و فرزندان، وراث واجد شرایط بعدی در صف بررسی خواهند شد. در صورت فوت زن بدون فرزند و فرزند دار، ابتدا سهم الارث شوهرش تقسیم می شود و سپس، سهم پدر و مادر و فرزندان او تخصیص می یابد. اگر زن فوت شده فرزند یا پدر و مادری نداشته باشد، ارث به وراث طبقه دوم و سوم منتقل می شود.

 

 

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

هنگامی که شخصی فوت می کند، ورثه او حق دارند سهم الارث خود را از اموال باقی مانده دریافت کنند. با این حال، قبل از تقسیم سهم الارث بین ورثه، مهم است که هزینه های مربوط به دفن را از اموال شخص متوفی تأمین شود. ضمناً در صورتی که متوفی وصیت مالی داشته باشد، باید بر اساس آن وصیت عمل شود. پس از رفع این تعهدات اولیه، مابقی دارایی را می توان بین وراث قانونی تقسیم کرد.

بدیهی است که تقسیم ارث بین ورثه از قواعدی است که در قانون مدنی با رعایت موازین اسلامی بیان شده است. این قوانین نحوه تقسیم ارث را با توجه به عوامل مختلفی از جمله اینکه زن متوفی دارای فرزند بوده یا نه، تعیین می کند. وراثی که از او ارث می برند بسته به این شرایط متفاوت خواهد بود. بعلاوه، سهم الارث ورثه بسته به اینکه آیا فرزند دارند یا اینکه زن بدون فرزند است، ممکن است متفاوت باشد.

در ادامه این مقاله به مسئله ارث در هنگام فوت زن می پردازیم. به طور مشخص، حقوق ارث را در دو حالت بررسی خواهیم کرد: زن دارای فرزند و زن بدون فرزند. ما بررسی خواهیم کرد که در هر مورد چه کسانی حق دارند از دارایی او ارث ببرند و در مورد تقسیم مربوط به ارث بحث خواهیم کرد.

 

در صورت فوت زن چه کسانی ارث می برند

قانون مدنی قوانین جامع و مفصلی را در مورد روند ارث از شخص متوفی ارائه می کند. ارث بردن عبارت است از: ترکه متوفی بین وراث حق پس از پرداخت بدهی ها و دیون معوق و برآورده شدن خواسته های مشخص شده متوفی در وصیت او. ترکه خالص بین وراث بر اساس نسبتی که با متوفی دارند و طبق مقررات قانونی مربوط تقسیم شود.

 

 

یقیناً سؤالاتی مطرح می شود که در صورت فوت زن چه کسی ارث می برد؟ و در صورت فوت مرد چه کسی ارث می برد؟ در این مقاله، به حقوق ارث و کسانی که از زن متوفی ارث می برند، می پردازیم. 

برای پرداختن به مسئله ارث در صورت فوت زن، باید به چند نکته کلیدی توجه کنیم. در قانون مدنی دو نوع رابطه توارث بر اساس خویشاوندی برقرار می شود: توارث بر اساس قرابت سببی یا خویشاوندنی و توارث بر اساس خویشاوندی نسبی. توارث خویشاوندی زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی از دنیا برود و همسر او مستحق ارث بردن از او باشد. در نتیجه اگر زنی فوت کند و شوهر داشته باشد، شوهر طبق مقررات قانون از او ارث می‌برد که بسته به بچه‌دار بودن یا نداشتن زوجه متفاوت است.

علاوه بر این، افرادی که خویشاوندی نسبی یا رابطه خونی با متوفی دارند نیز می توانند تا حدی ارث ببرند. قانون مدنی یک چارچوب جامع برای تعیین طبقات و درجات ارث فراهم نموده است. که بر اساس آن در صورت مرگ یک زن خویشاوندان نسبی، شامل سه طبقه از بستگان می باشد که می توانند از او ارث ببرند. هر طبقه بر طبقه بعدی اولویت دارد، به این معنی که اگر وارثی در طبقه اول وجود داشته باشد، وارثان طبقه دوم و به همین ترتیب طبقه سوم به ارث نخواهند برد.

طبقه اول ورثه شامل والدین ( پدر و مادر )، فرزندان و نوه های متوفی می شود. در صورت عدم وجود وراث از طبقه اول، طبقه دوم ارث شامل پدربزرگ و مادربزرگ، خواهر و برادر متوفی و ​​فرزندان آنان است که واجد شرایط ارث از متوفی هستند. در نهایت طبقه سوم ورثه شامل عموها و عمه ها و عمه های متوفی به همراه فرزندان می باشد که در صورت عدم وجود وراث واجد شرایط از طبقه اول و دوم ارث می برند. 

در خاتمه، هنگام پرداختن به مسئله ارث پس از فوت زن، مهم است که تقسیم ارث بر اساس طبقات و درجات تعیین شده در نظر گرفته شود. اما یک جنبه قابل توجه در تقسیم ارث زن متوفی این است که شوهر او نیز در صورت داشتن همسر مستحق ارث است. شایان ذکر است که این امر زمانی اعمال می شود که رابطه زناشویی بین زن و شوهر، از نوع ازدواج دائم باشد. بنابراین، حقوق ارث هم خویشاوندان نسبی زن متوفی و ​​هم به شوهر او می شود.

هنگامی که یک زن فوت می کند، میزان ارث شوهرش بسته به اینکه ایا او بچه دارد یا نه، متفاوت است. اگر زن شوهر داشته باشد اما فرزندی نداشته باشد، شوهرش یک دوم ترکه زن را به ارث می برد. با این حال، اگر زن علاوه بر شوهرش فرزند داشته باشد، یک چهارم ترکه به شوهر اختصاص داده می شود، در حالی که بخش باقی مانده بین سایر وارثان زن تقسیم می شود. مهم است که توجه داشته باشید که اگر زن به جز شوهرش و خویشاوند سببی دیگری نداشته باشد، کل ترکه را شوهر به ارث می برد.

 

حتما بخوانید: تقسیم ترکه چیست؟

 

تقسیم ارث در صورت فوت یک زن بدون فرزند

در بخش قبل، بحث کردیم که چه کسی در هنگام فوت یک زن ارث می برد. همانطور که گفته شد، در صورت فوت زن، شوهر و ب خویشاوندان نسبی او هر دو می توانند مشمول دریافت ارث او شوند، مشروط بر اینکه شرایط قانونی لازم را داشته باشند. با این حال، در این قسمت، ما قصد داریم به این سؤال بپردازیم که اگر زنی بدون فرزند فوت کند، چه کسی ارث می برد؟

هنگام در نظر گرفتن اینکه چه کسی در صورت فوت یک زن ارث می برد، تعیین اینکه آیا او دارای همسری است که بازمانده است یا خیر، مهم است. اگر زن فوت شده فرزندی نداشته باشد، اولین قدم این است که مشخص شود آیا او دارای شوهر دائمی و قانونی بوده است یا خیر. در چنین حالتی همسر او مستحق ارث یک دوم از ترکه زن خواهد بود و مابقی این ترکه به طبقات و درجات ارث بین خویشاوندان نسبی تقسیم می شود.

در این صورت، اگر زن متوفی فرزندی نداشته باشد و همسری نداشته باشد، یک دوم از باقی ترکه زن به والدین او اختصاص می‌یابد. پدر و مادر این دارایی را بین خود تقسیم می کنند به طوری که مادر یک سوم سهم ارث مادر را از فرزند متوفی خود می گیرد و پدر دو سوم ارث را از دختر متوفی خود می گیرد.

اما گاهی ممکن است زنی همسری نداشته باشد و یا شوهرش فوت کرده باشد و فرزندی نداشته باشد. در چنین شرایطی تمام ارث زن متوفی به پدر و مادرش می رسد. والدین نیز به نوبه خود سهم الارث را بین خود تقسیم می کنند، به طوری که مادر دو قسمت و پدر یک قسمت دریافت می کنند. اما اگر زن متوفی فقط پدر یا فقط مادر داشته باشد، آن پدر و مادر مستحق ارث کل ترکه زن متوفی خواهند بود.

لازم به ذکر است که اگر زن متوفی همسر یا فرزندی نداشته باشد و پدر و مادر او نیز فوت کرده باشند، تقسیم ارث بر عهده وراث طبقه دوم است. این شامل پدربزرگ و مادربزرگ و همچنین خواهران، برادران و فرزندان آنها یا (فرزندان ایشان) زن متوفی می شود. در صورت عدم وجود وراث واجد شرایط از طبقه دوم، ارث به وراث طبقه سوم منتقل می شود. با این حال، اگر هیچ وارث مناسبی از طبقه دوم یا سوم یافت نشود، ترکه زن؛ ترکه متوفی بلاوارث خواهد شد.

 

ورثه زن - وکیل وند

 

در صورت فوت زن فرزند دار چه کسانی ارث می برند

در قسمت قبل به موضوع ارث در صورت فوت زن، از جمله سولاتی که او فرزندی دارد یا ندارد، پرداختیم. همانطور که قبلا ذکر شد، زمانی که یک زن فوت می کند، شوهر بازمانده او معمولا ارث دریافت می کند. اما اگر زن متوفی خویشاوندان نسبی مانند والدین یا فرزندان در سلسله طبقات ارث داشته باشد، آنها نیز به همراه همسر واجد شرایط ارث می شوند. حال بیایید به این سؤال بپردازیم: اگر زنی دارای فرزند فوت کند، چه کسانی ارث می برد؟

هنگام بررسی موضوع ارث در صورت فوت زن با فرزندان، توجه به این نکته ضروری است که سهم الارث شوهر در مقایسه با حالتی که زن فرزندی ندارد، کمتر خواهد بود. به این معنا که اگر زن دارای فرزند فوت کند، سهم الارث شوهرش یک چهارم ترکه او خواهد بود. پس از تخصیص سهم شوهر، نوبت به تقسیم باقی مانده ارث بین سایر وراث از جمله فرزندان می رسد. این امر مستلزم تعیین سهم الارث از پدر از فرزنذ و نیز سهم ارق مادر از فرزند است. اما اگر زن متوفی شوهر نداشته باشد، ترکه بین سایر خویشاوندان زن تقسیم می شود.

اگر زن متوفی فقط فرزند داشته باشد، تمام ترکه باقی مانده به فرزندان تعلق می گیرد. در مواردی که زن متوفی چند فرزند داشته باشد، تقسیم ارث از الگوی خاصی پیروی می کند. این اموال بین فرزندان به گونه ای تقسیم می شود که هر پسر دو برابر هر دختر ارث می برد. با این حال، اگر زن متوفی علاوه بر همسر و فرزندان، والدین داشته باشد، روند کمی پیچیده‌تر می‌شود. پس از کنار گذاشتن سهم الارث شوهر، هر یک از والدین حق دریافت یک ششم ترکه را دارند. بخش باقی مانده از دارایی به فرزند یا فرزندان تقسیم می شود و پسران دو برابر دختران ارث می برند.

 

احکام ارث شوهر از زن

در صورت فوت زن بدون فرزند 50 درصد از اموال او به شوهرش ارث می رسد. اگر زن وارث دیگری مانند پدر و مادر نداشته باشد، باقیمانده اموال او نیز به شوهر منتقل می شود. اما اگر زن فوت کند و فرزندانی از خود به جای بگذارد، سهم شوهر از دارایی زن به یک چهارم اموال کاهش می یابد. در نتیجه اگر شوهر تنها وارث زن باشد، کل ترکه به او ارث می‌رسد. از سوی دیگر، اگر زن تنها وارث شوهر باشد، تنها یک چهارم اموال او را به ارث می‌برد و مابقی آن در حاکمیت دولت قرار می گیرد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 2 رای

هرگاه زنی بدون فرزند از دنیا برود، کیست که حق دارد از اموال او ارث ببرد؟

اگر زن فوت شده فرزند یا پدر و مادری نداشته باشد، ارث به ورثه طبقه دوم و سوم منتقل می شود.

در صورت فوت زن دارای فرزند، چه کسانی حق دارند از دارایی او ارث ببرند و تقسیم ارث چگونه است؟

در صورتی که زن فوت کرده فرزند داشته باشد، شوهر اولین وارث است و حق دارد سهم الارث را دریافت کند. سپس، سهم پدر و مادر و فرزندان زن تخصیص می‌یابد.

اگر زنی بدون فرزند فوت کند، چه کسی ارث می برد؟

در این حالت، اگر زن متوفی فرزندی نداشته باشد و همسری نداشته باشد، یک دوم از باقی ترکه زن به والدین او اختصاص می‌یابد. پدر و مادر این دارایی را بین خود تقسیم می کنند به طوری که مادر یک سوم سهم ارث مادر را از فرزند متوفی خود می گیرد و پدر دو سوم ارث را از دختر متوفی خود می گیرد.

اگر زن متوفی فقط پدر یا فقط مادر داشته باشد، چه کسی ارث می برد؟

اگر زن متوفی فقط پدر یا فقط مادر داشته باشد، آن پدر و مادر مستحق ارث کل ترکه زن متوفی خواهند بود.

اگر زن متوفی همسر و فرزند داشته باشد، چه کسانی ارث می برند؟

اگر زن دارای فرزند فوت کند، سهم الارث شوهرش یک چهارم ترکه او خواهد بود. سپس باقی مانده ارث بین سایر وراث از جمله فرزندان تقسیم می شود.

در صورت فوت زن بدون فرزند، چه میزان از اموال او به شوهرش ارث می‌رسد؟

در صورت فوت زن بدون فرزند، 50 درصد از اموال او به شوهرش ارث می‌رسد.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا مال مورد نظر در مالکیت مادر شوهر است یا ارثیه پدر همسر میباشد؟

سلام و خسته نباشید...مادر شوهرم میخواهد غرث خودش را بمام دوتا از فرزند...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نوع سرمایه گذاری را بفرمایید ؟ آیا مال مشاعی تحت یک نام خریداری شده با...

باسلام.ورثه مالی راسرمایه گزاری کردندسودحاصل باید به‌صورت پسرودختری تق...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالعه سهم الارث از اموال

سلام.خسته نباشید بنده برای گرفتن ارث پدرم که چندساله فوت شده میخوام شک...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

محاسبه سهم الارث و مهریه

سلام
درباره محاسبه مهریه مادرم و خانه سوال دارم
یه خانه داریم یک میلیا...

02 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اعلام مفقودی سند خودرو و اخذ سند جدید

من سند خوردرو پدرم گم شده الان محضر میگه باید از بقیه وکالت بگیری
الا...

02 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تعیین متولی وقف

سلام وقت بخیر زمینی داریم که دادگاهی شده متولی آن برادرم هست که آمریک...

31 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

برای انجام امور وراثت چه وکالتی به یکی از ورثه بدهیم

سلام پدرماحدود1سال فوت کرده وکشاورز بوده وعمه بعدازفوت ازورثه شکایت کر...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ارث تقسیم آن بین ورثه

سلام.من یه زن مطعلقه هستم پدر ومادرم 4ماه پیش فوت کردن..قبل ازفوتشون ب...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

واگذاری مال بخشیده شده

سلام روز بخیر
من پدرم چند سالی هست فوت کرده و ما تمامی اموال رو زدیم ب...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان شکایت توسط برادر وجوددارد؟

سلام
ما 4فرزند هستیم که از پدرمان یک مغازه و خانه به ارث رسیده و برادر...