افراد تحت تکفل در تأمین اجتماعی | همه ی شرایط موجود در تکفل

افراد تحت تکفل در تأمین اجتماعی | همه ی شرایط موجود در تکفل
تصویر مقاله

فهرست عناوین مقاله

اشتراک گذاری مقاله:

 

در چه شرایطی پدر و مادر و فرزندان تحت تکفل قرار می گیرند؟

 

یکی از مزایای بیمه تامین اجتماعی این است که بیمه شدگان این سازمان می‌توانند پدر و مادر و همسر و فرزندان خود را نیز تحت تکفل خود درآورند. در این صورت آن‌ها هم می‌توانند از خدمات این سازمان بهره مند شوند. شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که اصطلاح افراد تحت تکفل به چه معنایی می‌باشد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در اصطلاح به افرادی که تحت پوشش فرد بیمه شده اصلی قرار داشته و به عنوان بیمه شده تبعی بیمه شده اصلی شناخته می‌شوند، افراد تحت تکفل آن شخص می‌گویند. این افراد می‌توانند از خدمات درمانی بیمه به واسطه بیمه شده اصلی خود بهره‌مند شوند. برای اطلاع از شرایط بهره‌مندی افراد تحت تکفل از خدمات بیمه و درمان و همچنین مدارک لازم برای کفالت افراد با ما همراه باشید.

 

تکفل به چه معنا است؟

 

همانطور که می‌دانید تَجَـرُّد، تَأَهُّـل و تَکَـفُّـل، با کلمات مُجرَّد، مُتأهِّـل و مُتکَـفِّـل هم‌خانواده هستند. این واژه ‌ها اصطلاحاتی حقوقی می‌باشند که در قوانین مختلف به ویژه در کار، تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری کاربرد داشته و برای آن‌ها تکالیف یا حقوق مشخصی تعیین شده است.

متکفٌل یعنی فردی که افرادی را از جهت معاش و گذراندن زندگی تحت سرپرستی خود قرار داده و زندگی آن‌ ها وابسته به کار و شغل آن فرد می‌باشد. بنابراین اصطلاح متکفّل شامل دو عنوان مجرد و متأهل می‌باشد. یعنی شخص متکفل ممکن است مجرد و بی ‌همسر باشد ولی افرادی را تحت تکفل خود داشته باشد.

نکته مهم این است که اگر افرادی تحت تکفل یک شخص باشند، هم متکفل و هم افراد تحت تکفل او از مزایای قانونی مختلفی برخوردار هستند. در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد این موضوع بیان خواهیم کرد.

 

 🔹 بیشتر بخوانید: قانون بازخرید در بیمه تامین اجتماعی چگونه است؟  🔹

 

چه کسانی می‌توانند تحت تکفل فرد بیمه شده قرار بگیرند؟

 

بر اساس ماده ٥٨ قانون تامین اجتماعی هر یک از افراد خانواده بیمه شده که از کمک های مقرر در ماده ٥٤ این قانون بهره مند خواهند شد عبارتند از:

  • در صورتی که فرد بیمه شده اصلی مرد باشد می‌تواند همسر خود را تحت تکفل خود قرار دهد.
  • فرزندان پسر تا سن 20 سالگی و پس از آن درصورتی که در حال تحصیل در دانشگاه بوده و یا این که معلول یا از کارافتاده نیازمند باشند. فرزندان دختر فرد بیمه شده اصلی در صورت نداشتن شغل و شوهر می‌توانند تحت تکفل والدین خود قرار بگیرند.
  • در صورتی که بیمه شده اصلی زن باشد و در صورتی که شوهر وی بیش از ٦٠ سال سن داشته باشد و یا این که به تشخیص کمیسیون‌ پزشکی موضوع ماده ٩١ قانون مذکور از کارافتاده باشد و معاش آن ‌ها توسط بیمه شده تأمین شود. 

 

شرایط کفالت پدر و مادر توسط بیمه فرزند چیست؟

 

بیمه شده اصلی در صورتی می‌تواند والدین خود را تحت کفالت خود قرار دهد که در زمان ارائه تکفل، خودشان بیمه شده سازمان تامین اجتماعی نبوده و هیچ منبع درآمدی هم نداشته باشند. در صورتی که بیمه شده اصلی بعد از تحت کفالت قرار دادن پدر و مادر خود فوت کند، ۲۰ درصد حقوق مستمری او به هرکدام از آن ‌ها تعلق خواهد گرفت.در ادامه شرایط دیگر تحت تکفل قرار دادن والدین را بیان می‌کنیم.

از دیگر شرایط تحت تکفل قرار دادن والدین می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • در صورتی که سن پدر بالای ۶۰ و سن مادر بالای ۵۵ سال باشد
  • اگر تامین معاش به عهده بیمه شده باشد
  • در صورت تایید کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون مبنی بر از کار افتاده بودن والدین فرد بیمه شده
  • در صورتی که پدر و مادر مشمول سایر صندوق ‌های بیمه و بازنشستگی و پرداخت حق بیمه نباشند و از هیچ یک از آن‌ ها حقوق و مستمری دریافت نکرده باشد.

 

خدمات بیمه تامین اجتماعی برای افراد تحت تکفل

 

  • استفاده از خدمات درمانی: افراد تحت تکفل فرد می‌توانند از پوشش خدمات درمانی در قالب دفترچه بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.
  • مستمری پس از فوت: با توجه به نوع بیمه فرد متوفی، افراد تحت تکفل از مستمری پس از فوت تامین اجتماعی بهره‌مند خواهند شد.

 

مراحل انجام تکفل افراد در بیمه تامین اجتماعی

 

برای اضافه شدن افراد تحت تکفل برای بیمه تامین اجتماعی باید در دو مرحله حضوری و مجازی فرایند تحت بیمه قرار گرفتن را انجام داد. در حال حاضر بیمه تامین اجتماعی بخش زیادی از خدمات خود را به ‌صورت غیر حضوری و از طریق سایت تامین اجتماعی انجام می‌دهد.

با این حال انجام بسیاری از امور بیمه همچنان نیاز به مراجعه حضوری دارند. یکی از این موارد ذکر شده صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای همسر است. بنابراین در مرحله اول برای صدوردفترچه بیمه تامین اجتماعی همسر باید به صورت حضوری مراجعه کرد. 

 

صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی همسر

برای صدور دفترچه بیمه همسر باید مدارک زیر را به همراه برد:

  • یک قطعه عکس همسر
  • دفترچه درمانی بیمه شده اصلی
  • تکمیل فرم درخواست صدور دفترچه درمان
  • اصل شناسنامه و کارت ملی بیمه شده اصلی و همسر
  • کپی کارت ملی و صفحه اول و دوم شناسنامه هم برای بیمه شده اصلی و هم همسر او، در صورتی که شناسنامه افراد دارای توضیحات باشد، کپی صفحه توضیحات را نیز باید ارائه شود.

همانطور که گفتیم برای صدور دفترچه بیمه همسر باید به صورت حضوری مراجعه کرد. برای تحت تکفل قرار دادن همسر باید مراحل زیر انجام شوند:

  • مراجعه به کارگزاری مربوطه که بیمه همسر(بیمه شده اصلی) در آن رد می‌شود برای انجام نام نویسی
  • دریافت و تکمیل فرم درخواست صدور دفترچه بیمه درمان
  • درصورتی که زن قبلا تحت کفالت پدر خود دفترچه درمان داشته، باید به همان شعبه مراجعه کرده و دفترچه قبلی را ابطال نماید و همچنین نامه ابطال دفترچه درمان قبلی خود را ضمیمه مدارک نماید.

نکته مهمی که لازم است به آن توجه کنید این است که اگرهمسر یا فرزندان پیش از قرار گرفتن در کفالت همسر یا والدین خود در جایی اشتغال داشته ‌اند، باید دفترچه قبلی را باطل نموده و نامه ابطال دفترچه قبلی خود را نیز ضمیمه مدارک کنند.

 

🔸بیشتر بخوانید: آیا میتوان از دو جا بیمه گرفت؟   🔸

 

افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی

یکی از مزایای مهم که سازمان تامین اجتماعی برای بیمه‌ گذاران خود در نظر گرفته است، این است که این سازمان امکان تحت تکفل قرار دادن همسران، فرزندان، پدر و مادر بیمه‌ گذار را فراهم می ‌کند. با این کار، افراد تحت تکفل می ‌توانند از خدمات و مزایای ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی بهره‌ مند شوند. اگر فرد بیمه ‌گذار سرپرست خانواده باشد و اعضای خانواده را تحت تکفل قرار دهد، دفترچه بیمه برای افراد تحت تکفل نیز صادر خواهد شد. در صورتی که بیمه فرد بیمه‌ گذار از نوع اجباری باشد، او می ‌تواند بدون پرداخت هزینه اضافی برای خود و اعضای خانواده‌اش دفترچه بیمه دریافت کند. اما اگر بیمه از نوع اختیاری باشد، برای تهیه دفترچه بیمه هزینه ‌هایی لازم خواهد بود. مراحل دریافت دفترچه بیمه نیز برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. همچنین، تحت تکفل بیمه ‌شدگان زن و مرد نیز دارای شرایط مختلفی هستند و تحت تکفل قرار گرفتن آن ‌ها به شرایط خاصی بستگی دارد.

در مقاله زیر قصد داریم مباحثی از جمله شرایط بیمه کردن پدر و مادر، مدارک لازم برای بیمه پدر و مادر، مدارک لازم برای بیمه تامین اجتماعی همسر، ثبت نام بیمه تامین اجتماعی همسر و ... را مورد بررسی قرار دهیم.

تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی به چه معناست؟

مفهوم "تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی" به این معنا است که افرادی که از طریق فرد بیمه شده، تحت پوشش این بیمه قرار می‌ گیرند و می ‌توانند از خدمات و مزایای ارائه شده توسط این سازمان بهره ‌مند شوند. 

مفهوم "عائله" برای افرادی استفاده می ‌شود که تحت تکفل همسر، پدر یا مادر خود قرار می ‌گیرند. در صورت فوت فرد بیمه شده، مستمری او به عائله ارائه می ‌شود. برای دریافت مستمری بیمه‌ گزار، بازماندگان باید به شعب بیمه تامین اجتماعی شهر خود کارت ملی خود و کارت ملی فرد بیمه شده را ارائه دهند و نکات مربوطه را رعایت کنند.

بر اساس قوانین سازمان تامین اجتماعی، تنها همسر، فرزند، پدر و مادر می ‌توانند جزو افراد تحت تکفل تامین اجتماعی باشند و افراد دیگر مانند خواهر و برادر جزو این افراد محسوب نمی ‌شوند. همچنین، برای تحت پوشش قرار دادن افراد تحت تکفل، نیازی به پرداخت حق بیمه وجود ندارد.

افراد تحت تکفل بیمه‌گزاران مرد

افراد تحت تکفل بیمه‌گزاران مرد در سازمان تامین اجتماعی شامل این افراد می ‌شوند:

همسر فرد بیمه‌گذار به عنوان یکی از اصلی ‌ترین افراد تحت تکفل مرد.

نام نویسی فرزند بیمه تامین اجتماعی به گونه ای است که پسر فرد بیمه‌گذار تا سن ۲۲ سالگی ، با شرایطی از جمله مشغول بودن به تحصیل، عدم شاغلی یا داشتن بیماری خاص، از کار افتادگی یا نقص عضو می‌ توانند تحت تکفل او باشند. بیمه دختر تحت تکفل پدر تا سن ۱۸ سالگی است و پس از آن مشروط به مجرد بودن باشند.

تحت تکفل گرفتن پدر و مادر، آیا فرزند میتواند پدر و مادر را بیمه کند؟ به گونه ای است که  سن پدر بیشتر از ۶۰ سال و سن مادر بیشتر از ۵۵ سال، و اگر از کار افتادگی آن‌ ها توسط کمیسیون پزشکی تایید شود یا فرد بیمه ‌گذار مخارج زندگی آن ‌ها را پرداخت کند، تحت تکفل او باشند.

افراد تحت تکفل بیمه‌گذاران زن

افراد تحت تکفل بیمه‌گذاران زن در سازمان تامین اجتماعی شامل این افراد می ‌شوند:

همسر بیمه ‌گذار زن، در صورتی که سن او بیشتر از ۶۰ سال باشد، هزینه زندگی توسط زن تامین شود، از دریافت مستمری مستثنی باشد یا اگر از کار افتادگی او توسط کمیسیون پزشکی تایید شود، می ‌تواند تحت تکفل قرار گیرد.

شرایط بیمه شدن فرزند توسط مادر به گونه ای است که فرزندان پسر فرد بیمه‌ گذار، در صورتی که پدرشان نتواند آن ‌ها را تحت پوشش بیمه قرار دهد، تا سن ۲۲ سالگی ، با شرط مشغول بودن به تحصیل، عدم شاغلی یا داشتن بیماری و از کار افتادگی آن ‌ها می ‌توانند تحت تکفل مادر خود باشند.

شرایط تحت تکفل فرزند دختر فرد بیمه ‌گذار، در صورت عدم توانایی پدرشان برای قرار دادن بیمه برای آن‌ ها، تا سن ۱۸ سالگی ، مشروط به مجرد بودن و عدم ازدواج می ‌توانند تحت تکفل مادر خود باشند.

نحوه تحت تکفل قرار دادن والدین برای بیمه برای زنانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، در صورتی است که سن پدر بیشتر از ۶۰ سال و سن مادر بیشتر از ۵۵ سال باشد و اگر از کار افتادگی آن‌ ها توسط کمیسیون پزشکی تایید شود، مورد قبول واقع خواهد شد.

مدارک لازم برای تکفل 

برای استفاده افراد تحت تکفل از خدمات بیمه‌ های درمانی سازمان‌ هایی مانند تامین اجتماعی و صندوق کارکنان دولت، شرایط خاص و مدارک مورد نیاز باید توسط آن‌ ها رعایت شود. برای ثبت نام و دریافت دفترچه بیمه، افراد باید مدارک مربوطه را تهیه کرده و هزینه ‌های مربوطه را پرداخت نمایند. در ادامه به مدارک لازم برای تکفل افراد مختلف خانواده اشاره می‌ شود:

مدارک لازم برای بیمه تامین اجتماعی همسر:

تکمیل فرم درخواست صدور دفترچه بیمه

ارائه یک قطعه عکس

ارائه دفترچه درمانی فرد بیمه‌ گذار

اصل و کپی کارت ملی بیمه‌ گزار و همسرش

کپی دو صفحه اول شناسنامه هر دو نفر، به ‌ویژه اگر در بخش توضیحات شناسنامه اطلاعاتی ثبت شده باشد، نیز ارائه شود.

مدارک لازم برای بیمه  پدر و مادر:

حضور شخص بیمه‌ گذار با اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی آن ‌ها در شعبه بیمه تامین اجتماعی.

برای تکفل فرزندان:

تکمیل فرم درخواست صدور دفترچه بیمه

ارائه اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه فرزندان (با عکس برای افراد بالای ۱۵ سال)

یک قطعه عکس از فرد بیمه ‌گزار و فرزند بالای دو سال

گواهی اشتغال به تحصیل برای فرزندان پسر بالای ۲۲ سال

تاییدیه کمیسیون پزشکی در صورت داشتن نقص عضو، بیماری خاص و از کار افتادگی فرزند

ارائه تعهد فرد بیمه ‌گزار برای عدم اشتغال و عدم ازدواج فرزند دختر.

صدور دفترچه تامین اجتماعی برای همسر

برای دریافت دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای همسر، بیمه‌ گزار باید به صورت حضوری به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه کند. مراحل ثبت نام بیمه تامین اجتماعی همسر به شرح زیر است:

ابتدا باید به کارگزاری که فرد بیمه‌ گزار در آن نام نویسی شده است مراجعه کرده و نام همسر را ثبت کنید.

از کارگزاری فرم درخواست صدور دفترچه را دریافت کرده و اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید.

در صورتی که همسر پیش از این تحت تکفل والدین بوده و دفترچه بیمه داشته، باید ابتدا برای باطل کردن دفترچه قبلی اقدام کند و سپس نامه ابطال را به مدارک خود اضافه نماید.

اگر همسر پیش از این در جایی مشغول به کار بوده و دفترچه بیمه داشته، باید مراحل قبلی را برای آن تکرار کند، تا امکان صدور دفترچه جدید برای او فراهم شود.

این مراحل برای دریافت دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای همسر به صورت قانونی و بر اساس شرایط مربوطه لازم است و بدون رعایت آن‌ ها امکان دریافت دفترچه وجود ندارد.

 

مدارک لازم برای تحت تکفل قرار دادن فرزندان

از جمله مدارک لازم برای تحت تکفل قرار دادن فرزندان برای بیمه تامین اجتماعی عبارتند از:

  • تکمیل فرم درخواست صدور دفترچه درمان
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی (افراد با سن ١٥ سال به بالا شناسنامه باید عکس ‌دار باشد)
  • یک قطعه عکس از بیمه ‌شده اصلی و هریک از فرزندان با سن 2 سال به بالا برای الصاق به دفترچه درمان آن‌ها
  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان پسر بعد از سن 22 سالگی از مؤسسات رسمی آموزشی معتبر
  • در صورت بیماری، نقص عضو و از کار افتادگی فرزند باید نظریه کمیسیون پزشکی ارائه شود.
  • ارائه تعهد کتبی از بیمه ‌شده اصلی بر مجرد بودن و نداشتن اشتغال درمورد فرزندان دختر

بروزرسانی افراد تحت تکفل تامین اجتماعی

برای به روزرسانی اطلاعات افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی، بیمه ‌گزاران می ‌توانند از دو روش حضوری و آنلاین استفاده کنند. به روزرسانی آنلاین شبیه به ثبت مرخصی اعمال درمانی است و برای انجام این کار به نشانی eservices.tamin.ir مراجعه کنید. به منظور راحتی بیشتر در این فرآیند، مراحل به روزرسانی به شرح زیر است:

ابتدا باید به بخش سوابق بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و گذرواژه خود را دریافت کنید.

سپس برای ورود به سامانه، به وبسایت tamin.ir که برای ثبت افراد تبعیتی استفاده می ‌شود، مراجعه کرده و بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید.

در این مرحله، نام کاربری و گذرواژه خود را که در مرحله اول دریافت کرده ‌اید وارد کنید و بر روی گزینه ورود کلیک کنید.

در صفحه جدیدی که باز می‌ شود، ابتدا بر روی گزینه بیمه ‌شدگان، سپس خدمات نام نویسی و در نهایت مشاهده و ثبت افراد تبعیتی کلیک کنید.

در این مرحله، بر روی گزینه افزودن فرد تحت پوشش جدید کلیک کنید.

سپس فرم مورد نیاز را تکمیل کرده و اطلاعات افراد تحت تکفل را وارد نمایید. در پایان بر روی گزینه تایید و ادامه کلیک کنید.

در مرحله آخر، برای به روزرسانی اطلاعات افراد تحت تکفل، بر روی گزینه بروزرسانی کلیک کنید.

 

سخن پایانی 

در مقاله بالا به پاسخ بسیاری از سوالات خود از جمله چگونه همسر خود را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و آیا فرزند می تواند پدر و مادر خود را بیمه کند دست پیدا کردیم. افراد تحت تکفل تامین اجتماعی نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت اجتماعی دارند. این افراد، از جمله همسران، فرزندان و والدین، با دریافت خدمات مختلف بیمه ‌ای، از جمله خدمات درمانی و پشتیبانی مالی، در حالی که بهره‌ مندی از حقوق خود هستند، به پایداری خانواده و جامعه کمک می ‌کنند. برای این افراد، اهمیت حفظ و به‌ روزرسانی اطلاعات در سامانه تامین اجتماعی بسیار مهم است، تا بتوانند به بهترین شکل از خدمات بیمه‌ ای بهره ‌مند شوند و به امنیت مالی و بهداشتی خود و خانواده ‌شان اطمینان داشته باشند.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

آخرین مقالات منتشرشده

آخرین مقالات منتشرشده

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

در هر ساعت از شبانه روز و در هفت روز هفته می توانید با به صورت تلفنی و متنی از وکلای وکیل وند مشاوره دریافت کنید.

پشتیبانی و راهنمای خدمات: 91017949-021

شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 الی 17

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

خدمات حقوقی وکیل وند

وکیل وند طیف گسترده ای از خدمات حقوقی را در قالب های مختلف به شما ارائه می دهد، از جمله:

  • مشاوره حقوقی متنی و تلفنی در زمینه های مختلف
  • تنظیم و نگارش دادخواست، لایحه و سایر اوراق قضایی
  • وکالت در دعاوی حقوقی و کیفری
  • انجام امور قراردادها
  • و سایر خدمات حقوقی