در صورتیکه در رابطه با موضوع

ضبط فیلم و صدا نمی تواند راهی برای اثبات ادعا باشد (صدای بی اعتبار)
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
ضبط فیلم و صدا نمی تواند راهی برای اثبات ادعا باشد (صدای بی اعتبار)

ضبط فیلم و صدا نمی تواند راهی برای اثبات ادعا باشد (صدای بی اعتبار)

شما در این مقاله میخوانید

ضبط فیلم و صدا برای اثبات ادعا

بررسی ضبط فیلم و صدا در محاکم قضایی جهت اثبات ادعا ؛ برابر قانون آیین دادرسی کیفری، به عنوان قانونی که در خصوص ادله اثبات دعوا تعیین تکلیف کرده است، ادله اثبات دعوی کیفری یعنی دلایلی که بر اساس آن یک جرم اثبات میشود، محدود و معین شده اند، این ادله عبارتند از اقرار متهم به ارتکاب جرم شهادت شهود و گواهان ای که بر ارتکاب جرم توسط متهم شاهد بوده اند و همچنین گزارش ضابطان دادگستری اعم از مأموران کلانتری ها و نیروی انتظامی و سایر ضابطان ای که قانون آنها را تعیین کرده است و نیز معاینه محل و تحقیق محلی و رجوع به کارشناسی و سوگند.

قوانین فعلی کشور برای نوار ضبط شده یا فیلم گرفته شده به عنوان دلیل اعتبار قایل نشده است، بلکه نوار یا فیلم صرفاً می‌تواند اماره و نشانه‌ ای برای کمک به قاضی برای دسترسی به دلایل و ادله اثبات بزه باشد و خود قرینه و نشانی مستقلاً نمی‌تواند دلیلی برای انتساب جرم به شخصی تلقی شود، بلکه اگر شخصی با یک یا چند دلیل ذکر شده بالا متهم به ارتکاب جرم می شود و در کنار این دلیل یا دلایل قرینه و اماره نوار صوتی یا فیلم گرفته شده از او به عنوان کمک کننده به دلیل انتساب بزه وجود داشته باشد در آن حالت است که میتوان نوار ضبط شده یا فیلم را در کنار یکی از ادله اثبات دعوا کیفری قابل بررسی دانست.

قوانین چه می گویند؛ در قوانین فعلی ، حریم خصوصی افراد نظیر محل زندگی و خانه و محل کار و حتی خودروی مورد استفاده اشخاص دارای حرمت است . به عبارت ساده تر اشخاص تا زمانی که اقدامات شان در حریم خصوصی خود خللی به حقوق دیگران و جامعه وارد نکند افراد دیگر مجاز نیستند در این حریم خصوصی خانه یا محل کار اقدام به نصب دستگاه های صوتی و تصویری جهت ثبت و ضبط مکالمات یا رفتارها و کردارهای شخص کنند ، این حریم خصوصی تا حدی برای قانونگذار ایران اهمیت دارد و تجاوز و تعرض به آن ممنوع شده است.

به عنوان مثال طبق ماده ۵۸۲ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی استراق سمع یا ضبط مکالمات تلفنی اشخاص در غیر مواردی که قانون اجازه داده است توسط مستخدمان و ماموران دولتی جرم محسوب میشود در ماده ۵۸۲ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی آمده است : هر یک از مستخدمان و ماموران دولتی مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده حذف مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع کند یا بدون اجازه صاحبان آنها مطالب آنها را افشا کند مجازات خواهد شد. 

در برخی شرایط می توان از اقرار و مواردی از این دست که در فایل صوتی موجود است به عنوان اماره یا دلیل استفاده کرد به عنوان مثال قتلی اتفاق افتاده که صدا یا تصویر آن ضبط شده است یا از محل صحنه نزاع فیلم تهیه شده است اینها به عنوان قرینه و اماره در کنار سایر دلایل مورد استفاده قرار می‌گیرند ، اما این موارد بدون دلایل و مدارک دیگری مورد قبول محاکم نیست. البته حال این موضوع هم مطرح می‌شود که اگر شخصی بدون اینکه بداند صدایش در حال ضبط است اقرار به داشتن بدهی بکند می توان این صدا را مورد استناد قرار داد یا خیر ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که نمی‌توان به آن صدا استناد کرد زیرا شخص امکان این را دارد که در دادگاه انکار کند و صدا را متعلق به خودش نداند.

نتیجه گیری: پس در صورتی فیلم و عکس و صدا در دادگاه مورد قبول است که با مدارک و مستندات دیگر همراه باشد تا بتواند صحت مدارک را محکم تر نماید و الا در صورت انکار متهم مورد قبول دادگاه نیست.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.5 از 4 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اگر رای داوری ابطال شود مرجع رسیدگی کننده به اختلاف کجاست

سلام خسته نباشید در قول نامه ما شرط داوری وجود داشت پس از ارجاع به داو...

19 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

داوری در یک قرارداد عادی قول نامه

سلام ببخشید آیا من یا هر شخص عادی میتونه داور حقوقی انجام بدهد این موض...

17 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

تعیین داوردرقراردادفی مابین

سلام یه قرار داد مشارکت نوشتم بعد چند ماه مالک همکاری نکرد قرار داد ما...

12 آذر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

اجرای رای داوری و اصلاح درخواست

سلام و عرض ادب . دادخواست اجرای رای داور ارسال کردم علیرغم اینکه تمام...

20 آبان 1402
وکیل پایه یک دادگستری

اختلاف در مباحث مربوط به داوری

اگر در قراردادی مرجع حل اختلاف از طریق حکمیت باشد و اخرین حکم مرضی الط...

18 آبان 1402
وکیل پایه یک دادگستری

داوری و ابطال رای آن

سلام وقت بخیر
آیا داور در قرارداد مشارکت در ساخت می تواند برخلاف آنچه...

09 آبان 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ابطال رای داور به دلیل خلاف قانون بودن

سلام وقت بخیر
اگر رای داور به دلیل مخالفت با قوانین موجد حق باطل شود...

22 مهر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

برای دادگاه طلاق درخواست بردن همراه داور شده. آیا داور زن قبول میکنن

برای دادگاه طلاق درخواست بردن همراه داور شده. آیا داور زن قبول میکنن؟

21 مهر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

تاخیر پیش فروشنده در تحویل آپارتمان پیش فروش

عرض سلام و ادب
وقت شما بخیر
هشت ماه و نیم قبل، با یک پیمانکار قرارداد...

13 مهر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

تعیین دوار توسط طرفین

سلام وقت بخیر درمبایعه نامه واجاره نامه میشه اسم داور رو ذکر کرد...