در صورتیکه در رابطه با موضوع

در دادگاه نفقه چه بگوییم؟ + اعتراض به میزان نفقه
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
در دادگاه نفقه چه بگوییم؟ + اعتراض به میزان نفقه

در دادگاه نفقه چه بگوییم؟ + اعتراض به میزان نفقه

شما در این مقاله میخوانید

نفقه مانند اجرت المثل و مهریه یکی دیگر از حقوق مالی زوجه است که زوجه مستحق دریافت آن است و مطابق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی پرداخت آن به عهده شوهر است .

اما در بیان مصادیق نفقه میتوان به ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی اشاره کرد و گفت شامل همه نیازهای متعارف زوجه از قبیل البسه و ، غذا ، اثاث منزل و ....اشاره کرد .
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند
 
نفقه دارای هم مزیت حقوقی و هم مزیت کیفری است یعنی زوجه این امکان را دارد که از همسر خود به صورت کیفری و هم به صورت طرح دعوای حقوقی تظلم‌خواهی کند .و زن می‌تواند هم به دادگاه کیفری مراجعه کند و هم به دادگاه حقوقی و یا اینکه از شکایت کیفری و مجازات زوج صرف نظر کند و به صورت حقوقی ادامه ماجرا را پیگیری کند .
 
نکته قابل تامل اینکه زوجه هم مستحق نفقه معوقه یعنی گذشته و هم نفقه حال است اما برای طرح شکوائیه باید برای نفقه حال خود اقدام به طرح شکایت کند در غیر این صورت چنانچه برای نفقه گذشته شکواییه مطرح کند با توجه به اینکه مطابق ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی جرم ترک انفاق جرمی قابل گذشت است و مشمول مرور زمان میشود در صورت طرح شکایت کیفری برای مطالبه نفقه بیش از یک سال معوقه قرار موقوفی تعقیب صادر خواهد شد .
اما در مورد دادخواست حقوقی نفقه زوجه می‌تواند نفقه معوقه خود را هم مطالبه کند و مشمول مرور زمان نخواهد بود .
 

انواع نفقه را می شناسید؟

  • نفقه مربوط به زوجه نوع مهمی از نفقه است.  این نوع از نفقه مربوط به زوجین است و مرد موظف است که به زن پرداخت نماید.
  • نوع دیگری از نفقه با نام نفقه اقارب و خویشاوندان شناخته می شود. در برخی از شرایط افراد ملزم به پرداخت نفقه به بعضی از نزیکان خود هستند. در این شرایط کسی می تواند ادعای دریافت نفقه داشته باشد که اولا مشخص شود که وضعیت مالی خوبی ندارد و پس از آن امکان اشتغال و درآمد برایش فراهم نباشد.

خوب است بدانید که نفقه زوجه به نفقه اقارب مقدم است.

نفقه اقارب با نفقه زوجه چه فرقی دارد؟

  • همان طور که گفتیم نفقه زوجه بر نفقه اقارب مقدم است.
  • زن می تواند برای نفقه ای که در گذشته به او پرداخت نشده، شکایت کند اما اقارب این امکان را ندارند.
  • این که مرد باید نفقه همسرش را بپردازد ربطی به تمکن مالی او ندارد اما در مورد نفقه اقارب تمکن مالی مهم است

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

نفقه برای زنان شاغل

 برای بسیاری از افراد سوال است که زنانی که خودشان شاغل هستند در مورد نفقه چه وضعیتی دارند؟ این که زن شاغل باشد یا نباشد، تاثیری بر حق نفقه او ندارد. در صورتی که زن شاغل باشد و حتی درآمد بالایی هم داشته باشد، مرد همچنان موظف به پرداخت نفقه به وی می باشد.

بر اساس قانون هر وقت رابطه زوجیت میان همسران برقرار شود، مرد باید نفقه را پرداخت کند و در این جا میزان اشتغال و درآمد زن تاثیری ندارد.

نفقه جزء وظایف مرد است و باید پرداخت شود. عدم پرداخت نفقه می تواند باعث شود برای مرد مجازات کیفری در نظر گرفته شود حتی در صورتی که مرد به صورت مستمر از پرداخت نفقه سر باز زند زن می تواند از او طلاق بگیرد.

نکته ای که در مورد نفقه وجود دارد این است که اگر زن از وظایف زوجیت سر باز زند نمی تواند ادعای نفقه داشته باشد. زن در صورت تمکین می تواند برای عدم پرداخت نفقه از طرف مرد از وی شکایت کند. البته مواردی وجود دارد که حتی زن ممکن است در خانه همسرش حضور نداشته باشد ولی قانون به او حق دریافت نفقه بدهد. مثلا اگر زن از ترس ضرب و شتم و.. در منزل همسرش حضور ندارد، مرد هم چنان باید نفقه او را پرداخت نماید.

یکی از مواردی که باعث می شود زن بتواند بدون رضایت شوهر از وی جدا شود عدم پرداخت نفقه به صورت مستمر است. در این شرایط زن می تواند مهریه اش را هم به صورت کامل دریافت کند. این که نفقه باید چقدر باشد به توانایی مالی مرد و نیز شان و موقعیت زن بستگی دارد. کارشناس مربوطه با در نظر گرفتن تمامی این موارد میزان نفقه را تعیین می کند.

میزان نفقه

 همان طور که گفتیم زن هر میزان هم که درآمد داشته باشد از آن خودش است و مرد باز هم موظف به پرداخت مهریه می باشد. در این میان توان مرد هم در نظر گرفته می شود. آیا زن می تواند هر مبلغی را به عنوان نفقه تقاضا کرده و دریافت کند؟

زن می تواند تقاضای مبلغ خاصی داشته باشد. در صورتی که مرد مبلغ را بپذیرد، دادگاه هم موضوع را ادامه نمی دهد. اگر مرد مخالف باشد چه؟ در این جا دادگاه وارد عمل می شود و یک کارشناس را موظف می کند تا میزان نفقه لازم برای زوجه را تعیین کند.

زن و مرد هر دو می توانند تقاضای ارجاع به کارشناس داشته باشند. در هر صورت هزینه کارشناس را باید پرداخت کنید که می تواند عدد متفاوتی باشد. اگر زن تقاضای رسیدگی توسط کارشناس را داشته باشد هنگام صدور حکم نفقه دادگاه مبلغی که برای این رسیدگی به کارشناس پرداخت شده است را هم به بدهی مرد اضافه می کند. در واقع چه زن درخواست رسیدگی کارشناس بدهد و چه مرد، مرد موظف به پرداخت حق کارشناسی می باشد. 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

در دادگاه نفقه چه بگوییم 

برای پاسخ گویی به این سوال که در دادگاه نفقه چه بگوییم نکته ای که وجود دارد در مورد شکایت کیفری باید علاوه بر حال بودن ترک‌ انفاق باید ثابت کنیم که زوج ملائت لازم برای پرداخت و تمکن مالی را دارد .
در دادگاه نفقه زوجه باید اصل نکاح را با ارایه سند نکاحیه و عقد نامه ثابت کند یعنی در ستون ادله حتماً به سند نکاحیه اشاره کند و در شرح نیز باید به توضیح این موضوع بپردازد که مثلاً اینجانب زوجه در تاریخ ۲۱/ ۱۲ / ۶۸ در دفترخانه شماره ۳ اراک به موجب سند نکاحیه ۶۷۳۸ به زوجیت دایمی و شرعی زوج در آمده ام .
باید توجه داشت که در عقد دایم زن مستحق نفقه است و در عقد موقت نیز علی الاصول نفقه تعلق نمی‌گیرد مگر اینکه شرط خلاف شده باشد .
پس اثبات نکاح دایم بودن برای دریافت نفقه ضروری است .
 

مجازات ترک انفاق 

مجازات ترک انفاق مطابق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده شش ماه تا دو سال تعیین شده است . اما باید توجه داشت که با توجه به قانون کاهش حبس تعزیری و سیاست جرم زدایی و مجرم زدایی بعید است که زوج باتوجه به نهادهایی مانند تعویق صدور حکم و تعلیق اجرای مجازات روانه حبس شود .
 

چقدر نفقه باید به زن پرداخت کرد ؟

در پاسخ به این سوال که به چه میزان باید نفقه به زن پرداخت کرد باید در نظر داشت که میزان پرداخت نفقه با توجه به قانون مدنی و رویه قضایی و نظریه های مشورتی بستگی به وضعیت و شئونات زن دارد پس به طور مقطوع نمیتوان مبلغی را در این خصوص در نظر گرفت و در واقع کارشناس رسمی دادگستری این مبلغ را تعیین خواهد کرد .
 

نفقه واجب مشروط است .

در مورد این عبارت که نفقه واجب مشروط است ذکر این نکته بسیار پر اهمیت است که پرداخت  نفقه واجب است اما در عین واجب بودن مشروط هم می‌باشد .
اما پرداخت نفقه مشروط به چیست ؟ پرداخت نفقه مشروط به تمکین زوجه است یعنی تا زمانی که زوجه تمکین نکند مستحق دریافت نفقه نیست .
اما گاهی اوقات وضعیتی پیش می آید که با وجود عدم تمکین زوجه ، زوج باید نفقه را بپردازد و آن هم در موردی است که عدم تمکین زن به صورت موجه است و به اصطلاح حقوقی زن ناشزه نیست ، گاهی اوقات پیش می آید که زن به جهت بیم ضرر و زیان و به جهت ضرب و شتم شدن توسط زوج منزل مشترک را ترک میکند که در این حالت زن باید برای اثبات ادعای خود در آتیه حتما نسبت به طرح شکایت علیه مرد دایر بر اتهام ایراد صدمه بدنی عمدی اقدام کند .
در مورد مهریه بر خلاف نفقه دریافت آن مشروط به هیچ چیزی نیست و چه زن تمکین کند یا نکند چه ناشزه باشد یا نباشد مستحق دریافت مهریه خواهد بود و به اصطلاح فقهی مهریه واجب مطلق است .
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

می توان به میزان نفقه اعتراض کرد؟

 بله. هر کدام از زن و مرد می تواند نسبت به مبلغ نفقه معترض باشد. شورای حل اختلاف به اعتراضات در این زمینه رسیدگی می کند. نفقه زوجه باید به صورتی باشد که همه نیازهای متعارف او را شامل شود و متناسب با شان او هم باشد.

زن گاهی مستحق دریافت نقه نیست

 نفقه به عنوان یک حق برای خانم در نظر گرفته شده اما به شرط این که تمکین داشته باشد. در صورتی که خانم تمکین نداشته باشد، نفقه شامل حال او نمی شود. دقت کنید که اگر عدم تمکین دلیل موجهی داشته باشد مثلا به دلیل بیماری یا... باشد مرد موظف به پرداخت نفقه خواهد بود و عدم تمکین باعث عدم نیاز به پرداخت نفقه نمی شود.

 

چگونگی طرح دادخواست 

برای طرح دادخواست حقوقی نفقه لازم است که به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و اسم زوجه را به عنوان خواهان و اسم مرد را به عنوان خوانده قرار دهید در قسمت خواسته نیز این چنین بنویسید ؛ تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر مطالبه نفقه ایام زوجیت به صورت معوقه و سپس مستمر برای آینده فعلا مقوم بر ۲۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری به انضمام کلیه خسارات و هزینه های دادرسی .
اما در دادگاه نفقه چه بگوییم 
در دادگاه نفقه باید ثابت کنید که همواره از زوج تمکین داشته و دارید و یا اگر در منزل پدر خود هستید با حکم قطعی مبنی بر محکومیت زوج عدم تمکین خود را در مرجع قضایی موجه جلوه دهید .
اما مطابق رویه رسیدگی به مطالبه نفقه در صلاحیت شورای حل اختلاف است هر چند که در قانون حمایت خانواده از موارد صلاحیت دادگاه خانواده ذکر شده است ، زمانی که برای مطالبه نفقه به شورای حل اختلاف مراجعه می‌کنید مطابق رویه کاری به تمکین یا عدم تمکین زن ندارند و مرد را محکوم میکنند و اگر مرد مدعی عدم تمکین است باید دادخواست الزام به تمکین خود را به دادگاه خانواده بدهد .
 
تمکین خود به دو دسته تمکین عام و خاص تقسیم می‌شود ، تمکین عام به معنی پذیرش ریاست مرد بر خانواده و حاظر شدن در منزل مشترک و تمکین خاص به معنی داشتن رابطه مباشرت با همسر است .
پس زن مکلف به تمکین از همسر می‌باشد مگر اینکه عذر موجهی در میان باشد در غیر این صورت ناشزه محسوب خواهد شد و از دریافت نفقه محروم می ماند .
 
گاهی اوقات نیز ممکن است زوجه در صدد مطالبه نفقه اقارب یعنی همان فرزندان مشترک باشد در این حالت مطالبه نفقه چگونه خواهد بود و باید در دادگاه نفقه چه بگوییم ؟
در مواردی که موضوع دعوا مطالبه نفقه اقارب است نکته ای که بسیار قابل توجه است اینکه نفقه گذشته اقارب برعکس زوجه قابل مطالبه نیست و برای نفقه فرزندان تنها میشود نفقه حال را دریافت کرد .
 
 

 

اما برای مطالبه نفقه فرزندان در دادگاه نفقه چه بگوییم ؟

برای مطالبه نفقه فرزندان در دادگاه نفقه باید به اصل رابطه ابوت و پدر و فرزندی اشاره شود و با ارایه اسناد سجلی مانند شناسنامه و کارت ملی و ...در وهله اول ثابت نمود که خواهان ها یعنی همان فرزندان با خوانده محترم یعنی همان پدر رابطه پدر و فرزندی دارند .
نکته دیگر اینکه نفقه فرزندان بر عهده پدر می‌باشد هر چند که ممکن است حضانت آن ها با پدر نباشد ، همانطور که مستحضر هستید فرزندان تا سن ۷ سالگی تحت حضانت مادر می‌باشند و پس از آن تا سن بلوغ حضانت آن ها به عهده پدر است مگر اینکه در این بین هر کدام از ابوین یعنی همان پدر و مادر شرایط حضانت را نداشته باشند و از آن ها سلب حضانت شود .
 
نکته دیگر اینکه شعبه محترم شورای حل اختلاف با عنایت به نیاز طفل و فرزندان نفقه آن ها را تعیین میکند و برای آنها نفقه ای را در نظر می‌گیرد و حسب مورد مرد را به پرداخت آن محکوم خواهد کرد .
اما باید در نظر داشت هر مبلغی که زوج محکوم خواهد شد در آینده با توجه به نرخ تورم و نوسانات بازار قابل تعدیل از هر دو طرف خواهد بود .
 

پرداخت نفقه ضمانت اجرایی دارد؟

 اگر مرد از پرداخت نفقه همسرش امتناع کند یا این که از روی ناتوانی نتواند نفقه را بپردازد زن می تواند به دلیل عدم پرداخت نفقه و نیز عدم الزام او به این امر، طلاق بگیرد. در این شرایط مرد موظف به پرداخت مهریه و نفقه های معوقه است و دادگاه وی را مجبور به طلاق می کند.

عدم پرداخت نفقه زن یک جرم است و حتی می توان مرد را به این دلیل مورد تعقیب کیفری و مجازات قرار داد.  بر اساس ماده 53 قانون حمایت خانواده مشخص می شود که افرادی که از پرداخت نفقه همسر و یا دیگر اشخاص لازم سر باز زنند به حبس تعزیری درجه 6 محکوم می شوند.

شرط ضمن عقد برای عدم تعلق نفقه به زن

 شاید برایتان سوال باشد که آیا می توان ضمن عقد شرطی گذاشت که بر اساس آن نفقه به زن تعلق نگیرد؟ فقها در این زمینه اختلاف نظر دارند. با این حال ضمن عقد می توان هر شرطی را به صورت دو طرفه برقرار نمود.

هزینه تحصیل زن هم موضوعی است که در مورد آن حرف های متفاوتی وجود دارد. قانون در این زمینه هیچ نگفته است اما فقها معتقدند که هزینه تحصیل زوجه جزء نفقه نیست.

هزینه های درمان در نفقه

 بر اساس قانون هزینه های درمان زن جزء نفقه است و مرد موظف به پرداخت آن می باشد. در صورتی که زن به بیماری صعب العلاج و پر هزینه ای مبتلا باشد مرد مسئولیتی در قبال پرداخت تمامی این هزینه ها ندارد. در چنین مواردی قاضی شرایط لازم را بررسی کرده و تصمیم گیری می کند. شرایطی مثل وضعیت مالی زوجین، قانون، شرع و موارد مشابه بررسی می شود.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

نفقه در دوران عقد

 در صورتی که عقد انجام شده و زمان مشخصی برای شروع زندگی مشترک در نظر گرفته شده است، نفقه در این زمان مطرح نخواهد بود. اگر مرد زوجه را رها کرده و اقدامی برای شروع زندگی مشترک انجام ندهد، زن می تواند تقاضای نفقه داشته باشد.

در صورتی که زن و شوهر رابطه زناشویی نداشته باشند زن می تواند تا هنگام پرداخت کامل مهریه تمکین نداشته و نفقه اش را هم دریافت کند.

نفقه شامل چه مواردی است؟

 نفقه شامل نیازهای متعارفی است که زن دارد. در تعیین میزان نفقه شان زن در نظر گرفته می شود. غذا، خوراک، پوشاک، اثاثیه لازم برای منزل، هزینه های درمان در حد متعارف، مسکن و برخی موارد مشابه شامل نفقه است. در صورتی که زن عادت به داشتن خدمتکار داشته باشد یا این که به دلیل مریضی به وجود آن نیاز داشته باشد، مرد موظف است که شرایط را برای او فراهم کند.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 3.9 از 5 رای

در چه شرایطی با وجود عدم تمکین می توان از حق نفقه برخوردار بود؟

در شرایطی که عدم تمکین دلیل موجه و قابل قبولی داشته باشد از حق نفقه برخوردار هستید و در غیر این صورت خیر.

اگر مرد نفقه را پرداخت نکند چه می شود؟

در این صورت می توان از او شکایت کرد. اگر عدم پرداخت نفقه برای مدت طولانی ادامه داشته باشد زن می تواند تقاضای طلاق کند.

تکلیف مردی که توانایی پرداخت نفقه را ندارد چیست؟

پرداخت نفقه بر عهده مرد است و عدم توانایی او تغییری در شرایط ایجاد نمی کند.

عدم تمکین یعنی چه؟

منظور از عدم تمکین این است که زن در منزلی که مرد برایش فراهم کرده سکونت نکند یا این که وظایف زناشویی اش را انجام ندهد.

نفقه تعیین شده توسط دادگاه قطعی است؟

مرد و زن هر دو می توانند به میزان نفقه ای که توسط کارشناس تعیین شده اعتراض کنند. در این صورت مراتب به صورت قانونی پیگیری خواهد شد.

عدم پرداخت نفقه زندان دارد؟

بله در مواردی این امر می تواند موجب حبس تعزیری درجه 6 برای متخلف بشود.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

طلاق زوجه به استناد عدم پرداخت نفقه

سلام وقت بخیر من نفقه که اجرا میکردم در حد مسکن و خوراک بوده نه هزینه...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان اعتراض به نظریه کارشناس وجوددارد؟

سلام همسر بنده حدود دو ماهه از خونه رفته و درخواست مهریه و نفقه داده و...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه نفقه فرزند از پدر

سلام وقتتون بخیر
من 24 سالمه
مادر و پدرم کمتر از یک ساله که جدا شدن...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه نفقه ازسوی زوجه ومراحل آن

سلام من نفقه ام 50 تومنه که از شورا دادن دادگاه
الان که رفته دادگاه م...

01 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پرداخت نفقه زوجه در اجرای احکام

باسلام.بابت نفقه گذشته وجاری همسرم مبلغ 22میلیون محکوم شدم که در مرحله...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

وصول نفقه فرزند در گذشته

من 2 سالگیم پدر و مادرم جدا شدن الان 34 سالمه دخترم و مجرد
پدرم کلا ن...

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ابلاغ اجراییه ی پرداخت نفقه

سلام 18فروردین واسم ابلاغیه اجراییه نفقه اومدومنم توفرصت 10روزه پرداخت...

27 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پدرش نققه ای که دادگاه تعیین کرده رو هر ماه پرداخت میکنه اما کفاف هزین...

پدرش نققه ای که دادگاه تعیین کرده رو هر ماه پرداخت میکنه اما کفاف هزین...

26 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

دادخواست طلاق و مطالبه ی نفقه

برای طلاق چکار باید بکنیم نفقه خودم د دختر 18 سالم چقده

25 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

استقلال فرزند و دریافت نفقه

من دختری 20 ساله ام مادرم نمیخواد باهاش زندگی کنم با پدرمم نمیخام که ز...