در صورتیکه در رابطه با موضوع

دیه سال 1402 - تعیین میزان و نرخ دیه انسان کامل
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
29 فروردین 1402
4.2
دیه سال 1402 - تعیین میزان و نرخ دیه انسان کامل

دیه سال 1402 - تعیین میزان و نرخ دیه انسان کامل

شما در این مقاله میخوانید

 

دیه سال 1402

دیه به معنای جبران خسارت یا ضرر غیر عمدی بر نفس، عضو، منفعت و یا جنایات عمدی در مواردی که امکان قصاص نباشد، در اسلام تعیین شده است. در سال ۱۴۰۲، نرخ دیه کامل یک انسان در ماه‌های عادی یا غیر حرام برابر با ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام برابر با 000 / 000/ 200 / 1 میلیون تومان تعیین شده است. نحوه تعیین نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ توسط رئیس قوه قضاییه به انجام رسیده است.

 

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

سلامتی جسم و جان یک جنبه حیاتی جامعه است و قانونگذاران نیز اهمیت زیادی به این موضوع می دهند. به همین خاطر در صورتی که فردی مرتکب جنایتی شود که به سلامتی یا جان دیگری آسیب وارد کند، طبق قانون مجازات اسلامی موظف به پرداخت دیه جنایت و  آسیب وارده فرد مرتکب جرنم است. این امر اهمیت حفظ سلامت جسمی و عاطفی افراد جامعه را برجسته می کند.

دیه نوعی مجازات است که در آن مجرم یا مرتکب جنایت باید مالی را به زیان دیده از جرم یا اولیای دم او بپردازد. رئیس قوه قضاییه نرخ دیه را برای هر سال تعیین می کند که با توجه به نرخ تورم و شاخص بانک مرکزی تنظیم می شود. سال 1402 نیز از این نظر تفاوتی ندارد و نرخ و میزان دیه کامل برای افراد بر اساس این نرخ تعیین می شود که مبنای محاسبه مبلغ دیه سایر اعضا نیز قرار می گیرد.

در این مقاله به بررسی مفهوم دیه و این که نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ می پردازیم. بسته به نوع جراحت یا آسیب ممکن است شخص محکوم به پرداخت دیه کامل در سال 1402 شود و میزان مبلغی که برای فرد تعیین می شود در ادامه توضیح داده خواهد شد  و در نهایت توضیح می دهیم مبلغ دیه سال ۱۴۰۲ در ماه های حرام و غیرحرام بر اساس جدول قیمت آن چه مبلغی می باشد.

 

دیه چیست

در قانون مجازات اسلامی، دیه به عنوان یکی از انواع مجازات برای برخی از جرایم در نظر گرفته شده است. ماده 448 این قانون، تعریف دیه را آورده است. بر اساس این ماده: دیه به معنای مال مشخصی است که در شرع مقدس برای جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو، منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، تعیین شده است.

مفهوم دیه را می توان در جرایم غیرعمدی که میزان دیه آن را شرع تعیین می کند در مواردی مانند تصادف که به جان، اعضای بدن یا سایر منافع وارد شده باشد، اطلاق کرد. مجرم موظف است به شخص بزه دیده یا ورثه آنها پرداخت کند. در موارد جرایم عمدی و ضرب و جرح، دیه نیز وجود دارد.

اگر مرتکب عمدا مرتکب جرمی شود ولی به دلایلی ، نتوان او را قصاص کرد دیه تعیین و پرداخت می شود. در برخی موارد، حتی اگر حکم قصاص صادر شده باشد اما خود بزه دیده و یا اولیای دم وی ممکن است به جای آن دیه را انتخاب کنند و به اصطلاح دیه بگیرند. در ادامه این مقاله جدول قیمت دیه سال 1402 را بررسی می کنیم و بیان می شود که میزان مبلغ دیه کامل انسان در سال 1402 چقدر خواهد بود.

 

نحوه تعیین میزان و نرخ دیه 1402

در بخش قبل، توضیح داده شد که دیه یکی از مجازات‌ها در قانون مجازات اسلامی است. پس از بحث در مورد مفهوم دیه، در اینجا قصد داریم درباره تعیین میزان و نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ صحبت کنیم و توضیح دهیم که جدول قیمت دیه هر سال و سال 1402 چگونه و با چه روندی تعیین و اعلام می‌شود.

در حقیقت، نرخ و جدول قیمت دیه در هر سال به دلیل تورم و تغییر در شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، با سال قبل تفاوت دارد. برای تعیین نرخ قیمت دیه در هر سال، کارشناسان با توجه به درصد تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، این موضوع را بررسی می‌کنند. و نرخ قیمت دیه مشخصی برای هر سال تعیین می‌شود. سپس، این نرخ به رئیس قوه قضاییه اعلام می‌شود و پس از موافقت ایشون، به اطلاع عمومی می‌رسد. در صورت تغییر شرایط اقتصادی، ممکن است نرخ قیمت دیه نیز در سال‌های بعد تغییر کند. بنابراین، دیه سال ۱۴۰۲ نیز از این قضیه مستثنی نیست و نرخ قیمت دیه در آن سال، با توجه به شرایط اقتصادی و تورم آن زمان، تعیین شده است.

 

نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲

نحوه تعیین دیه هر سال را در قسمت قبل مطرح کردیم. بیان شد که رئیس قوه قضائیه است که همه ساله با صدور بخشنامه ای نرخ و مبلغ دیه کامل انسان را ابلاغ و اعلام می کند. در این بخش نرخ دیه کامل انسان در سال 1402 مورد بحث قرار می گیرد و می گوییم نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲  چقدر است.

بررسی میزان مبلغ دیه کامل انسان در سال 1402 بسیار مهم است زیرا مبنای محاسبه دیه سایر اعضای بدن است. ضمناً مسئول پرداخت دیه (محکوم به پرداخت) باید مبلغ را به نرخ روز (یوم الادا) بپردازد حتی اگر سال محکومیت با سال پرداخت متفاوت باشد. بنابراین درک میزان دیه کامل انسان برای تضمین جبران منصفانه و عادلانه در موارد قانونی ضروری است.

بر اساس مبلغ دیه سال 1402،  مبلغ فعلی دیه کامل برای یک نفر در این سال، 900 میلیون تومان است که معادل 000 / 000 / 900 است. یعنی اگر شخصی محکوم به پرداخت دیه ایی معادل دیه کامل انسان شود، باید مبلغ  900 میلیون تومان دیه بپردازد. این مبلغ برای ماه های غیر حرام که ماه های عادی محسوب می شود.

به طبق قواعد کلی، در ماه‌های حرام، میزان دیه به مقدار معینی تغلیظ می‌شود و افزایش می‌یابد. مبلغ تغلیظ دیه در ماه‌های حرام، معادل یک سوم دیه کامل انسان است. به عبارت دیگر، یک سوم مبلغ کل دیه انسان در سال ۱۴۰۲ که برابر با ۹۰۰ میلیون تومان تعیین شده است، معادل ۳۰۰ میلیون تومان است. در ماه‌های حرام، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان (000 / 000 / 300) به نرخ دیه کامل انسان در ماه‌های عادی افزوده خواهد شد. بنابراین، مبلغ نهایی برابر با ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

 

دیه سال 1402 - وکیل وند

 

نحوه محاسبه چند درصد دیه

چند قسمت پیش در مورد دیه سال 1402 و نرخ دیه کامل انسان ۱۴۰۲ و اینکه نرخ دیه کامل انسان در سال 1402 چقدر است بحث کردیم. در ادامه بحث در مورد دیه سال ۱۴۰۲، در این قسمت به نحوه محاسبه چند درصد دیه و نحوه محاسبه چند درصد دیه می پردازیم.

محاسبه چند درصد دیه مستلزم اطلاع از نرخ دیه هر سال در ماه های غیر حرام است. این امر ضروری است زیرا چند درصد دیه بر اساس دیه کامل هر سال محاسبه می شود. به عنوان مثال اگر قاضی در سال 1402 به 20 درصد دیه کامل بابت یک جراحت رای دهد، این 20 درصد بر اساس نرخ دیه کامل انسان ۱۴۰۲ محاسبه می شود. مبلغ دیه کامل انسان 1402 900 میلیون است که 180 میلیون تومان آن ده درصد خواهد بود.

چنانچه نیاز به مشاوره متنی در این زمینه دارید میتوانید به سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مراجعه نمایید.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.2 از 5 رای

چگونه نرخ دیه تعیین می‌شود؟

در سال ۱۴۰۲، نرخ دیه کامل یک انسان در ماه‌های عادی یا غیر حرام برابر با ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام برابر با 000 / 000/ 200 / 1 تومان (یک میلیارد و دویست ) تعیین شده است

دیه چیست؟

دیه به معنای مال مشخصی است که در شرع مقدس برای جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو، منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، تعیین شده است. به عبارت دیگر، دیه پرداختی به عنوان جریمه برای جرمی است که به نحوی به قصاص دست نمی‌یابد.

در چه مواردی دیه تعیین می شود؟

دیه در مواردی مانند جرایم غیرعمدی که میزان دیه آن را شرع تعیین می کند اعم از جرائمی که به جان، اعضای بدن یا سایر منافع وارد شده باشد، تعیین می‌شود.

آیا دیه در جرایم عمدی وجود دارد؟

بله، در مواردی مانند جرایم عمدی و ضرب و جرح نیز دیه وجود دارد.

چگونه جدول قیمت دیه هر سال و سال ۱۴۰۲ تعیین و اعلام می‌شود؟

پس از تعیین نرخ قیمت دیه در هر سال توسط کارشناسان با توجه به شرایط اقتصادی و درصد تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی، این نرخ به رئیس قوه قضاییه اعلام می‌شود. پس از موافقت ایشون، نرخ قیمت دیه به اطلاع عمومی می‌رسد. در صورت تغییر شرایط اقتصادی، ممکن است نرخ قیمت دیه نیز در سال‌های بعد تغییر کند.

مبلغ فعلی دیه کامل یک نفر در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

مبلغ فعلی دیه کامل یک نفر در سال ۱۴۰۲ برابر با ۹۰۰ میلیون تومان (000 / 000 / 900) است.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

10 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مدارک لازم برای اثبات ضرب و جرح

با سلام،ایا پرونده پزشکی قانونی برای اثبات ضرب و شتم کافی است یا شاهد...

10 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

محاسبه دیه بر طبق درصد اعلامی

سلام. میخواستم ببینم بیست و پنج صدم دیه کامل چقد میشه؟

09 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

محاسبه میزان دیه به نرخ روز

سلام وقتتون بخیر ببخشید دیه سيزده صدم دیه کامل 1403چقدر میشود؟

09 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

صدور حکم دادگاه کیفری

سلام دوست گرامی حدود 15روز ه جلسه دادگاه میگذرد یک بار به دادگاه مراجع...

09 اردیبهشت 1403
کارآموز وکالت

تصادف منجر به جرح با موتور

من مقصر حادثه تصادف منجر به جرح هستم که با یه موتور سوار به علت عدم رع...

09 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

محاسبه دیه مهره کمر

سلام.مقدار دیه شکستگی زائده عرضی مهره های1تا4کمری چقدر است

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

حادثه جرحی در تصادف رانندگی

سلام من یک هفته پیش با موتور سیکلت در کنار گذر آزادگان در یک چاله خیا...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

وقوع حادثه در ماه حرام نبوده است؟

سلام
مبلغ دیه این دونفر چقدر میشه تاریخ ابلاغ هم به تاریخ 1403/02/02
1...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

حوادث حین کار در ساختمان

با سلام بنده در تاریخ 1403/01/021 سر ساختمان دچار شکستگی مچ دست را...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

طرح دعوا بابت دیه یا خسارت ناشی از تصادف

سلام وقت بخیر
پدر من یکسال پیش با یک موتوری تصادف کرد با ماشین زد به م...