20 مرداد 1400

مستحق للغیردرآمدن مبیع

دسته بندی : حقوقی | قراردادها
اعظم عسگری
وکیل پایه یک دادگستری
سوال کاربر :

سلام ، قطعه زمینی حدود سه هکتار خریداری شده است که حدود شش هزار متر آن مستحق للغیر درآمده است ، لازم به ذکر است که مبلغ کلی معامله در مقابل ثمن کلی در بیع نامه تعیین شده است و قیمت زمین بر اساس هر مترمربع تعیین نگردیده است آیا برای گرفتن ثمن و غرامات ناشی از شش هزار متری که مستحق للغیر است باید حتما کل بیع نامه را فسخ کنم و سپس تقاضای ثمن و غرامت نمایم ؟ بنده بدون اینکه کل بیع نامه را فسخ کنم تقاضای ثمن و غرامات ناشی از شش هزارمتر را نموده ام آیا قرارعدم استماع صادر می شود ؟

پاسخ وکیل پایه یک دادگستری :

باسلام طبق رای وحدت رویه شماره ۷۳۳ ـ ۱۵/۷/۱۳۹۳ هیأت عمومی دیوان عالی کشور به موجب ماده ۳۶۵ قانون مدنی، بیع فاسد اثری در تملک ندارد، یعنی مبیع و ثمن کماکان در مالکیت بایع و مشتری باقی می‌ماند و حسب مواد ۳۹۰ و ۳۹۱ قانون مرقوم، اگر بعد از قبض ثمن، مبیع کلاً یا جزئاً مستحق للغیر درآید، بایع ضامن است و باید ثمن را مسترد دارد و در صورت جهل مشتری به وجود فساد، از عهده غرامات وارد شده بر مشتری نیز برآید و چون ثمن در اختیار بایع بوده است در صورت کاهش ارزش ثمن و اثبات آن، با توجه به اطلاق عنوان غرامات در ماده ۳۹۱ قانون مدنی بایع قانوناً ملزم به جبران آن است به علاوه اگر مشتری اطلاعی از مستحق للغیر بودن مورد معامله نداشته باشد، علاوه بر مطالبه رد ثمن، استحقاق دریافت غرامات وارده را دارد لیکن اگر جزئی از مبیع مستحق للغیر در آمد، حکم مذکور ناظر بر قسمتی است که معامله باطل است و در این صورت خریدار می تواند مطابق ماده ۴۴۱ قانون مدنی از خیار تبعض صفقه استفاده کرده و قرارداد را نسبت به آن بخش از مبیع که معامله راجع به آن صحیح بوده، فسخ نماید و ثمن معامله را مسترد کند.

اگر نیاز به مشاوره بیشتر با اعظم عسگری دارید کلیک کنید

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

دادخواست مطالبه ی وجه واریزی

سلام وقت بخیر من چند ماهی توی سایت شرط بندی فعالیت داشتم و واقعا نمید...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تنظیم قرارداد از طریق سایت

سلام وعرض ادب. نمونه ای از قرارداد قرض سکه بهار آزادی احتیاج دارم.

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا ملک سند رسمی دارد؟

سلام، همسرم می خواد ملکی به نام من بزنه. چطور با کمترین هزینه(مالیات و...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سازنده از ادامه ساخت آپارتمان پیش خرید عاجز و ناتوان است .

سلام.بنده برج 7پارسال یه اپارتمان پیش خریدکردم...530 میلیون دادم و یه...

سلام، من اعظم عسگری هستم وکیل پایه یک دادگستری حقوقی. در صورتیکه نیاز به مشاوره با من داشتی می تونی خدمت مشاوره تلفنی رو انتخاب کنی .

آخرین وضعیت آنلاین:
آنلاین در 5 ماه پیش
اعظم-عسگری
اعظم عسگری ۰.۱ وکیل پایه یک دادگستری رزرو مشاوره
خدمت ارائه شده 110
هزینه مشاوره 99,000
امتیاز کاربران به وکیل 3.89/5