10 خرداد 1402

تعدیل نفقه فرزند و مطالبه نفقه معوقه

دسته بندی : خانواده | نفقه
سوال کاربر :

سلام. خسته نباشید. اقایی که حدودا از مهر ماه سال ۹۹ طلاق گرفته و دارای یک فرزند پسر هست حدود ۷ ساله. در رای دادگاه نفقه فرزند ماهی ۴۰۰ تومن لحاظ شده. اقا اقدام به پرداخت نکرده و همسر سابق درخواست داده. اقا باید حدود ۱۳ میلیون پرداخت کنه. دو سوال دارم. یکی اینکه آیا میشه قسطی پرداخت کرد؟؟
سوال دوم اینکه خانم رفته درخواست افزایش نفقه فرزند داده.‌مگر همچین اختیاری داره؟ آیا قاضی موافقت میکنه؟ درحالیکه مرد تمکن مالی نداره. ازدواج مجدد کردن هر دو نفر. و لطفا بفرمایید چجور میشه جلوی افزایش نفقه فرزند رو گرفت ؟

پاسخ وکیل

سلام و احترام-پدر میتواند در صورت عدم توان پرداخت دادخواست اعسار و تقسیط اقساط معوقه را مطرح نماید و در خصوص تعدیل نفقه با توجه به تورم هرساله میزان نفقه افزایش می باید لیکن پرداخت ان منوط به درخواست مادر طفل است و حالیه اگر شما به عنوان پدر توان پرداخت نداشته باشید و موضوع اثبات شود ایشان میتواند علیه پدربزرگ پدری طفل طرح دعوی نماید. ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی: «نفقه اولاد بر عهده پدر است ، پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق به عهده اجداد پدری است، با رعایت الاقرب‌ فالاقرب. در صورت ‌نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آن ها نفقه بر عهده مادر است. هر گاه مادر هم زنده و یا قادر به انفاق نباشد با رعایت الاقرب فالاقرب به عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری واجب‌النفقه است و اگر چند نفر از ‌اجداد و جدات مزبور از حیث درجه اقربیت مساوی باشند نفقه را باید به حصه متساوی تادیه کنند.»

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه نفقه فرزند از پدر

سلام وقتتون بخیر
من 24 سالمه
مادر و پدرم کمتر از یک ساله که جدا شدن...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه نفقه ازسوی زوجه ومراحل آن

سلام من نفقه ام 50 تومنه که از شورا دادن دادگاه
الان که رفته دادگاه م...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه نفقه پسر پس از سن بلوغ

پسری 27 ساله هستم،پدرم سرمایه دار هست و هیچ زمینه ی شغلی برای من فراهم...

01 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پرداخت نفقه زوجه در اجرای احکام

باسلام.بابت نفقه گذشته وجاری همسرم مبلغ 22میلیون محکوم شدم که در مرحله...