11 تیر 1401

مزایا و معایب مسئولیت مباشر در قبال صاحب پروانه چیه؟

دسته بندی : حقوقی | قراردادها
احمد جمشیدوند
وکیل پایه یک دادگستری
سوال کاربر :

سلام مزایا و معایب مسئولیت مباشر در قبال صاحب پروانه چیه؟ یکی از اقوام نزدیک از من خواسته که مباشر ایشون بشم چون یک مغازه ای هست که متعلق به وراث و یکی از وراث مادر من هست این شخص میگوید چون من برای مغازه خودم جوازکسب دارم نمی تونم دوتا جواز کسب داشته باشم باید یکیو بعنوان مباشر معرفی کنم و این شخصی که میخواد این کارو بکنه که من بعنوان مباشر قرار نیست اونجا کار کنم و این مغازه قراره اجاره بره آیا وقتی من مباشرتو قبول کنم مسئولیتی گردن من هست اگر هست چه مسئولیتی

پاسخ وکیل پایه یک دادگستری :

با درود؛ کاربر محترم؛ مسئولیت مباشر در صورت بروز مشکل، تنها در برابر صاحب مغازه و پروانه برقرار می باشد. طبق قانون؛ از آنجاییکه صاحب پروانه از نظر قانون تجارت ایران و قانون راجع به دلالان،، مسئولیت محل کسب و تجارتخانه را برعهده دارد و می تواند شخصا و یا توسط شخص دیگری با نام قائم مقام تجارتی یا مباشر فعالیت تجاری نماید.. در نبـود تاجر و صاحب پروانه، اقدامات مباشر نیز به منزله اقدام صاحب پروانه است.. یعنی اگر مشکل یا اختلاف قانونی از ناحیه عمل مباشر نسبت به اشخاص ثالث، مثلا؛ طرفین قرارداد بوجود آید، پاسخگوی آن صاحب پروانه است و نه مباشر.. اگر خسارت یا عملی غیر قانونی یا برخلاف مقررات صنفی از عمل مباشر سر بزند، شخص صاحب پروانه مسئول است و نه مباشر.. اما مباشر نیز قانونا در مقابل صاحب پروانه مسئول و پاسخگو می باشد، برای مثال اگر خسارت از ناحیه صاحب پروانه پرداخت شود، متعاقبا صاحب پروانه میتواند خسارت را با طرح دعوی از مباشر دریافت کند، یا از محل تضمین موجود نزد صاحب پروانه جبـران شود.. نتیجه اینکه؛ اگر قراردادی بین مباشر و صاحب پروانه برای جبران و پرداخت خسارت منعقد شود، این قرارداد در مقابل اتحادیه و اشخاص ثالث قابل استناد نیست. اما نسبت به خود مباشر و صاحب پروانه، قابل استناد می باشد.. مؤید باشـید..

اگر نیاز به مشاوره بیشتر با احمد جمشیدوند دارید کلیک کنید

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

سلام .بنده یه خودروموتورباز خریدم وقولنامه خودرو به نام دوستم نوشتم و...

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

در مورد صحت معاملات عقد بیع اتومبیل

سلام خسته نباشید،من قولنامه یک ماشین نوشتم که تو متن قولنامه نوشته بود...

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تقسیم منافع در شرکت مدنی

سلام روزتون بخیر.

ی سوال در زمینه شراکت داشتم

همسر من و برادرشون کلی...

27 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

هزینه مربوطه با چه کسی هست؟

سلام چاه توالت فرنگی منزل من رسوب کرده بود و من مستاجر این هزینه را فع...

سلام، من احمد جمشیدوند هستم وکیل پایه یک دادگستری حقوقی. در صورتیکه نیاز به مشاوره با من داشتی می تونی خدمت مشاوره تلفنی رو انتخاب کنی .

آخرین وضعیت آنلاین:
آنلاین در 5 روز پیش
احمد-جمشیدوند
احمد جمشیدوند ۰.۱ وکیل پایه یک دادگستری رزرو مشاوره
خدمت ارائه شده 5,092
هزینه مشاوره 398,000
امتیاز کاربران به وکیل 4.32/5