08 بهمن 1400

ایا از ارث پدری که سند بنام مادر بوده سهمی به ورثه می رسد ؟

دسته بندی : حقوقی | ارث،وصیت
احمد جمشیدوند
وکیل پایه یک دادگستری
سوال کاربر :

درود. بنده چند پرسش در باب دو موضوع دارم. اولین موضوع مربوط است به یک ارثیه به شرح زیر: مادر بنده یک خواهر و یک برادر دارد که در سال 73 برادرش بعد از فوت پدرش، خانه پدری که به اسم مادرش بوده را میفروشد. او سهم خود را برمیدارد و برای مادرش خانه ای میخرد و به نام مادرم و خاله ام میزند بعنوان سهم ارثیه دو خواهر که مادربزرگ تا به امروز در آن خانه به تنهایی زندگی میکند. ما معتقدیم که دایی سهم بیشتری برداشته و مبلغی که بعنوان مبلغ فروش خانه پدری، و مبلغ خانه خریداری شده عنوان کرده دروغ است و او هیچ مدرکی برای اثبات نشان نداده. ارزش روز خانه فروخته شده در حدود 3 میلیارد، و ارزش روز خانه فعلی که سهم مادرم و خاله ام هست حدود 350 میلیون میباشد که همین امر نیز ما را به ظن انداخته. خانه فروخته شده یک خانه ویلایی دو طبقه به متراژ 110 متر شش دنگ در دولت آباد تهران بوده. و خانه خریداری شده یک آپارتمان قدیمی به متراژ 55 متر در خیابان هفده شهریور نزدیک به تیردو قلو میباشد که دو دنگ آن برای ماست و چهار دنگ دیگر برای کسی دیگر که بطور کل این خانه وکالتی به ما و آن آقا فروخته شده. پرسش بنده اینست چگونه میتوان مدارک فروش و خرید دو خانه را یافت؟ آیا با پیدا کردن مدرک، به دلیل گذشت زمان و تغییر قیمت ها،آیا میتوان بطور صحیح سهم ارث را مشخص نمود؟ پرسش دیگر اینست که با وجود گذشت زمان و تورم در کشور، ایا درست است این دو خانه با مشخصات ذکر شده را با یکدیگر مقایسه کرد؟ و در نهایت میتوان در صورت وجود اختلاف در ارقام از دایی شکایت کرد؟
لازم به ذکر است دایی بنده در همان محله دولت آباد به ساخت و ساز خانه مشغول است و همان خانه های ویلایی را در همین حدود 3 میلیارد میخرد و میکوبد. ما نمیدانیم اختلاف قیمت در این دو محله چقدر است اما سهم مادر و خاله بنده آنقدر کم است که بنظر میرسد چیزی در این وسط اشتباه است. البته الان محله دولت آباد رونق بیشتری نسبت به تیردوقلو دارد بخاطر ساکنین عرب و مسائل دیگر.

موضوع دوم: بنده قصد دارم کسب و کاری ایجاد کنم و احتمالا با کسی شریک بشم. سرمایه بنده از اون فرد کمتر است اما ایده و مدیریت کار با بنده است. پرسش اولم اینست که آیا میشود در قرارداد سهم هر دو پنجاه پنجاه نوشته شود؟ پرسش دوم اینست ایا میشود بطور قانونی تمام حقوق معنوی برای بنده باشد و تصمیم گیری نهایی با بنده باشد؟ پرسش بعد اینست که احتمالا کار مورد بحث در شورت ادامه در اینده چند شعبه ای شود؛ آیا میشود شریک بنده در کلیت برند شریک نباشد و فقط در شعباتی که سرمایه میگذارد شریک باشد؟ و همچنین آیا میشود تصمیم گیری اینکه او میتواند در شعبات اینده سرمایه بگذارد یا نه با من باشد؟

پاسخ وکیل پایه یک دادگستری :

سلام کاربر محترم پاسخ قیمت اول به شرح ذیل است ۱- چون بعد پدر ملکی بنام‌وی نبوده پس ارثی وجود ندارد ‌‌آنچه بنام مادر بود و ایشان در قید حیات بوده است احتمالا با خواست و اراده مادر ملک فروخته و یک آپارتمان بنام مادر خریداری و از باب‌احسان یا از دیدگاه شما ارث الباقی را بین فرزندان تقسیم نموده ۲- با وصف فوق قیمت روز یا تفاوت قیمت در موضوع فروش ملک مادر ارتباط حقوقی به عنوان ارث یا اشتباه در تقسیم ارث ندارد پاسخ قسمت دوم ۱- در شراکت توافق طرفین و شرح وظایف ملاک است ۲-در مورد سوالات دیگر مطابق ماده ۱۰ قانون مدنی چون ایده برای شماست هر امتیاز خاص یا اولویتی را که مورد توافق باشد می توانید درج نمایید

اگر نیاز به مشاوره بیشتر با احمد جمشیدوند دارید کلیک کنید

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سلام و عرض احترام خدمت کارشناس ارجمندوقتتون بخیر. من یک زن مطلقه هستم

سلام و عرض احترام خدمت کارشناس ارجمندوقتتون بخیر.
من یک زن مطلقه هست...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ارث تقسیم آن بین ورثه

سلام.من یه زن مطعلقه هستم پدر ومادرم 4ماه پیش فوت کردن..قبل ازفوتشون ب...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

واگذاری مال بخشیده شده

سلام روز بخیر
من پدرم چند سالی هست فوت کرده و ما تمامی اموال رو زدیم ب...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان شکایت توسط برادر وجوددارد؟

سلام
ما 4فرزند هستیم که از پدرمان یک مغازه و خانه به ارث رسیده و برادر...

سلام، من احمد جمشیدوند هستم وکیل پایه یک دادگستری حقوقی. در صورتیکه نیاز به مشاوره با من داشتی می تونی خدمت مشاوره تلفنی رو انتخاب کنی .

آخرین وضعیت آنلاین:
آنلاین در 4 روز پیش
احمد-جمشیدوند
احمد جمشیدوند ۰.۱ وکیل پایه یک دادگستری رزرو مشاوره
خدمت ارائه شده 5,092
هزینه مشاوره 398,000
امتیاز کاربران به وکیل 4.32/5