07 دی 1402

تثبیت عرصه چیستوچه مراحلی باید انجام شود

دسته بندی : حقوقی | قراردادها
جواد ابراهیم پور آذر
وکیل پایه یک دادگستری
سوال کاربر :

سلام وقت بخير
تقاضا سند تك برگ نموده ام پيامك جهت مراجعه به اداره ثبت اسناد بابت تثبيت عرصه برايم اومده.تثبيت عرصه چيست و چه مراحلي دارد؟

پاسخ وکیل پایه یک دادگستری :

اداره ثبت املاک به عنوان متولی صدور سند وظیفه دارد تا سند های دفترچه ای قدیم را به سند های تک برگ تبدیل نماید و در این باره معمولا کارشناسان نقشه بردار ثبت پس از بازدید از ملک و اندازه گیری های لازم نقشه ای از ملک تهیه می نمایند و آن را در سیستم کاداستر کشوری ثبت می نمایند که بصورت نقشه ای در پایین سند های تک برگ می آید علاوه بر این مطلب کارشناس نقشه برداری می بایست موقعیت مکانی ملک را هم در سیستم مختصات یو تی ام به درستی ثبت نماید تا هر ملکی دارای مختصات منحصر به فرد گردد . گاهی اوقات کارشناسان ثبت به دلیل تعدد ملک هایی که باید بازدید نمایند یا به دلیل نداشتن سواد کافی در تهیه نقشه ، نقشه ای نادرست از ملک را در سیستم ثبت می نمایند که هم به لحاظ ابعاد هم مساحت و هم مختصات دارای خطاهای فاحشی است و موجب ایجاد مشکلات آتی برای مالکین می گردند ، در سندهای تک برگی قسمت مهم اضافه شده ، قسمت نقشه است که نیاز به تخصص جهت تهیه آن دارد که متاسفانه در بعضی از کارشناسان ثبتی وجود ندارد . تعدادی از کارشناسان با استفاده از دستگاه های دقیق نقشه برداری کار تثبیت عرصه را انجام می دهند که جای تقدیر دارند و عده ای دیگر که به مهم بودن این امر اشراف دارند در صورتی که خود توان یا زمان انجام را ندارند مالک را موظف به تهیه این نقشه توسط یک کارشناس رسمی نقشه برداری می کنند و نوع بد آن حالتی که بعضی از کارشناسان به این نقشه صرفا به عنوان یک نقاشی نگاه کرده و نه مختصات و نه ابعاد و نه مساحت را درست وارد نمی نمایند که امیدوارم به مرور زمان این نقیصه در صدور سند های تک برگ رفع گردد زیرا این مشکل در هنگام صدور پایانکار و سپس سند تفکیکی ساختمان ساخته شده در ملک بیشتر خود را نشان می دهد بصورتی که عرصه ارسالی از طرف اداره ثبت به سازمان نظام مهندسی دارای ایرادات زیادی است و اصلا با وضع موجود ملک همخوانی ندارد و موجب دوندگی ها و تاخیر در صدور سند های تفکیکی ملک می گردد . پیشنهاد من به سازندگان محترم این هست که در صورتی که ملکشان بیشتر از چهار ضلع آن همه بصورت قائمه دارد نقشه یو تی ام وضع موجود ملک را قبل از مراجعه کارشناس ثبت جهت تثبیت عرصه تهیه نمایند و آن را به کارشناس ثبت ارائه نمایند تا کارشناس صرفا با چک و بررسی درست بود نقشه با اندازه گیری چند طول با متر دستی این نقشه را مبنای ترسیم فایل عرصه در سیستم کاداستر قرار دهد .

اگر نیاز به مشاوره بیشتر با جواد ابراهیم پور آذر دارید کلیک کنید

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

26 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

چگونه با تخلف کارشناس برخورد قانونی شود؟

باسلام
ساختمان ما شامل سه واحد که ما در واحد همکف و دو واحد دیگر در ط...

26 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

چگونه پیمانکار را ملزم به تعهدات قراردادی کرد؟

سلام وقت بخیر
بنده برای بازسازی منزل یک پیمانکار گرفتم و بین خودمون یک...

26 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

انتقال اموال به فرزند

سلام اقا هستم میتونم پلاک ماشینم به نام بچه ام بزنم مهریه بدهکارم ،می...

26 اردیبهشت 1403
کارآموز وکالت

انتقال ملک در زمان بیماری متصل به فوت

با سلام و احترام
بنده مادرم رو در سن پنج سالگی ب علت بیماری از دست داد...

سلام، من جواد ابراهیم پور آذر هستم وکیل پایه یک دادگستری حقوقی. در صورتیکه نیاز به مشاوره با من داشتی می تونی خدمت مشاوره تلفنی رو انتخاب کنی .

آخرین وضعیت آنلاین:
آنلاین در 4 ساعت پیش
جواد-ابراهیم-پور-آذر-
جواد ابراهیم پور آذر ۰.۱ وکیل پایه یک دادگستری رزرو مشاوره
خدمت ارائه شده 99
هزینه مشاوره 99,000
امتیاز کاربران به وکیل 4.34/5