09 تیر 1401

ساختمان ۴۰ سال ساخت و...

دسته بندی : تجاری | شرکت ها
حجت اله شهبازبیگی
وکیل پایه یک دادگستری
سوال کاربر :

سلام. ما در یک آپارتمانِ 5 واحدی زندگی میکنیم که 40 سال ساخته؛ 4 تا از همسایه ها موافقیم که زمینِ آپارمان رو بفروشیم اما 1 واحد کلا همکاری نمیکنه آیا از طریقِ حقوقی یا شکایت به شورای حلِ اختلاف میتونیم مجبورش کنیم که تن به این کار بده؟ یا اینکه کلا نمیشه کاری کرد؟
میتونید راه کاری بهمون ارائه بدید؟

ممنون از وکلای محترم

پاسخ وکیل پایه یک دادگستری :

با سلام کاربر گرامی شما میبایست طبق ماده ۱۳ قانون تملک آپارتمان ها اقدام کنید: ماده ۱۳ - در صورتی که به تشخیص سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده و یا به هر دلیل دیگری ساختمان دچار‌ فرسودگی کلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود و اقلیت مالکان قسمت‌های اختصاصی در تجدید بنای آن موافق نباشند، آن دسته از مالکآن‌که قصد بازسازی مجموعه را دارند، می‌توانند بر اساس حکم دادگاه، با تامین مسکن استیجاری مناسب برای مالک یا مالکآن‌که از همکاری خودداری‌ می‌ورزند نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام نمایند و پس از اتمام عملیات بازسازی و تعیین سهم هریک از مالکان از بنا و هزینه‌های انجام شده، سهم ‌مالک یا مالکان یاد شده را به اضافه اجوری که برای مسکن اجاری ایشان پرداخت شده‌ است از اموال آن‌ها از جمله همان واحد استیفا کنند. در صورت‌ عدم توافق در انتخاب کارشناسان، وزارت مسکن و شهرسازی با درخواست مدیر یا هيأت مدیره اقدام به انتخاب کارشناسان یاد شده خواهد کرد. ‌تبصره ۱ - (الحاقی ۱۳۷۶/۳/۱۱) - مدیر یا مدیران مجموعه به نمایندگی از طرف مالکان می‌توانند اقدامات موضوع این ماده را انجام دهند. تبصره ۲ - (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) - چنانچه مالک خودداری کننده از همکاری اقدام به تخلیه واحد متعلق به خود به منظور تجدید بنا نکند، حسب درخواست مدیر یا مدیران‌ مجموعه، رئیس دادگستری یا رئیس مجتمع قضایی محل با احراز تامین مسکن مناسب برای وی توسط سایر مالکان، دستور تخلیه آپارتمان یاد شده را‌ صادر خواهد کرد.

اگر نیاز به مشاوره بیشتر با حجت اله شهبازبیگی دارید کلیک کنید

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مقرارت ثبت شرکت چیست ؟

سلام وقت بخیر
من در نظر دارم یک شرکت ثبت کنم، با چندتا از دوستام صحبت...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

حق الزحمه مدیر تصفیه

با سلام. احدی از اقوام بسیار نزدیک به دلیل ورشکستگی شرکت جهت تادیه دی...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تنظیم صورت جلسه هیات مدیره و مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت داری...

تنظیم صورت جلسه هیات مدیره و مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده
شرکت داری...

20 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اداره ثبت شرکت ها

سلام وقت بخیر
یک شرکت سهامی خاص هست که به امور پیمانکاری مشغول بوده و...

سلام، من حجت اله شهبازبیگی هستم وکیل پایه یک دادگستری حقوقی. در صورتیکه نیاز به مشاوره با من داشتی می تونی خدمت مشاوره تلفنی رو انتخاب کنی .

آخرین وضعیت آنلاین:
آنلاین در 9 ماه پیش
حجت-اله-شهبازبیگی
حجت اله شهبازبیگی ۰.۱ وکیل پایه یک دادگستری رزرو مشاوره
خدمت ارائه شده 176
هزینه مشاوره 99,000
امتیاز کاربران به وکیل 4.17/5