07 مرداد 1401

سوال در خصوص قرارداد کارآموزی

دسته بندی : کار، بیمه و تامین اجتماعی | سایر دعاوی
علیرضا فضلی
وکیل پایه یک دادگستری
سوال کاربر :

سلام وقت بخیر
بنده ۵ ماه پیش قرار داد کارآموزی با یک شرکت تنظیم کردم، این قرار داد ۴ ماه به طول انجامید و در حال حاضر بنده بدلیل عدم توافق طرفین در شرایط قرارداد جدید قصد جدا شدن از مجموعه رو دارم. یک ماه اخیر رو هم صرف توافق زبانی که روی شرایط قرارداد جدید شده بود با شرکت همکاری کردم اما قراردادی رو امضا نکردم.

کار درواقع تعمیرات و فروش پهپاد بود و برای تنظیم قرارداد دو سفته ۱۰۰م تومانی تحویل دادم. کارفرما در یکی از بند های قرارداد کارآموزی این موضوع رو مطرح کرده بود که درصورتی که از مجموعه جدا شدم، تا ۴ سال حق همکاری با رقبا در این زمینه کاری رو ندارم و یکی از سفته ها برای همین منظور دریافت شد، همچنین کارفرما مدعی شده که میبایست خسارت تعمیرات وارده پرداخت بشه و سفته دوم نیز به این منظور دریافت شد.

بنده ۳ سوال از حضورتون دارم:

۱. باتوجه به اینکه این کار انحصاری نبوده و خیلی از شرکت ها و دوستان نزدیک بنده در حال حاضر مشغول به تعمیرات و فروش پهپاد هستن، آیا این شرکت مجاز هست از چنین بندی (۴ سال محدودیت همکاری) داخل قرارداد استفاده کنه؟

۲. با توجه به اینکه قرارداد بصورت کار آموزی بوده و حتی در قرارداد جدید(که هنوز امضا نشده) باز هم بنده به عنوان کار آموز معرفی شدم ولی حقوق دیگه کارآموزی نیست و بصورت پورسانتی از فروش محاسبه خواهد شد، بیمه بصورت خویش پرداخت هست(کارفرما ۲۰ درصد از مبلغ بیمه رو به بنده میده و بنده باید پرداخت کنم)، و کارفرما در این قرارداد ذکر کرده اگر خسارتی در تعمیرات وارد شد، کارمند میباست متحمل اون بشه.
آیا زمانی که من هنوز بصورت کارآموز درحال فعالیت در اون شرکت هستم، کار فرما اجازه دریافت خسارت از بنده داره؟

۳. یک ماه اخیر گپ بین قرارداد کار آموزی و تنظیم قرار داد جدید بود و درواقع بنده فقط طبق شرایطی که بصورت زبانی بحث شد اونجا به کار ادامه دادم اما قراردادی وجود نداره، آیا کارفرما میتونه حقوق این یک ماه رو پرداخت نکنه و منکر حقوق بشه، یا بجای کف حقوق فول تایم اداره کاری، حقوق کار آموزی پرداخت کنه؟ با توجه به اینکه ساعات کاری رفت و آمد بنده به شرکت در این یک ماه مشخص هست.

پاسخ وکیل پایه یک دادگستری :

سلام ۱) بله ۲) چنانچه قرارداد مصداق کارگر و کارفرما باشد مشمول حقوق کار است و بیمه باید توسط کارفرما پرداخت و در غیر این ثروت بر عهده خود شماست که این امر مستلزم مشاهده قرارداد است ۳) براساس قرارداد و ساعت کاری باید حقوق پرداخت شود

اگر نیاز به مشاوره بیشتر با علیرضا فضلی دارید کلیک کنید

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

05 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

شرایط سنوات و حقوق در صورت استعفا

سلام وقت بخیر
من از سال 91 تا تا پایان سال 1402 با شرکتی قرار داد موق...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

فعالیت شما پاره وقت بوده یا تمام وقت؟

سلام
اگر قرارداد رسمی (منظورم قرارداد مکتوب استاندارد با مفاد و شرایط...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست برای اجرای حکم

سلام. من دادخواست بدوى در سايت اداره كار ثبت كردم. دادنامه به نفع بنده...

05 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

بازگشت به کار ومطالبه خسارات

با سلام در سازمان دولتی کار میکردم چند سال بیخودی بر خلاف قانون اخراج...

سلام، من علیرضا فضلی هستم وکیل پایه یک دادگستری حقوقی. در صورتیکه نیاز به مشاوره با من داشتی می تونی خدمت مشاوره تلفنی رو انتخاب کنی .

آخرین وضعیت آنلاین:
آنلاین در 9 ساعت پیش
علیرضا-فضلی
علیرضا فضلی ۰.۱ وکیل پایه یک دادگستری رزرو مشاوره
خدمت ارائه شده 7,564
هزینه مشاوره 248,000
امتیاز کاربران به وکیل 4.25/5