06 مهر 1401

مطالبه وجه از خانواده جهت خرید منزل مستقل

دسته بندی : خانواده | نفقه
الهه محمدی
وکیل پایه یک دادگستری
سوال کاربر :

با عرض سلام و ادب
اینجانب زهرا در خانواده ای ۴نفره در شهرستان بدنیا آمدم، از سن ۱۸ سالگی و بعد از کنکور در خوابگاه و پانسیون در تهران زندگی میکنم، درآمد مستقل دارم، تا حدی خانواده هم بهم پول میدهند.الان بعد از گذشت ۸ سال در سن ۲۸ سالگی قصد مستقل شدن و خرید خونه دارم و از آنجایی که پدرم معتاد (به تریاک) است و از ۴۰ سالگی که از ارتش بازنشست شده بیکار است و دائم مواد مصرف میکنند و بسیار بی انگیزه و بی مسئولیت هستند میخواستم ببینم آیا من حقی دارم که پولی از این خانواده درخواست کنم؟ مادرم هم شاغل هستند و وضعیت مالی خوبی دارند(البته پدرم بجز خرج مواد و میوه هیچ خرج دیگری نمیکند). مادرم هم بسیار منفعل و افسرده هستند.خانه و زمین هم در شهرهای دیگر دارند، خواهرم هم ۳است که ازدواج کرده و مادرم با زور و‌ زحمت تاجایی که توانستند برایشان وسیله خریدند(البته خود خواهرم الان درآمد مستقل و کار دولتی خوبی دارد). وقتی با آنها درمورد خرید خانه مستقل صحبت کردم ابتدا با ترساندن من که شب میان سرتو میبرن و این حرفا مخالفت کردند و بعد هم گفتند اگر میخوای مستقل شوی باید ازدواج کنی تا ما وام ازدواج بگیریم درصورتی که من قصد ازدواج ندارم. سوالم این هست آیا من میتوانم از طریق قانونی از آنها به همان میزان که خواهرم درآن زمان برای خرید وسیله دادند درخواست پول کنم یا خیر؟ درضمن نصف خانه و ماشینشان به اسم مادرم هست و ۲خانه دیگر کلا به نام پدرم، زمین ها هم همه به نام پدرم هستند.

پاسخ وکیل پایه یک دادگستری :

باسلام واحترام کاربر گرامی والدین صرفا حق و تکلیف حضانت و تربیت فرزندان و درصورت تمکن مالی پرداخت نفقه فرزندان دختر تا قبل از ازدواج و پسر تا 18سال مگر درصورت ادامه تحصیل تا 25سالگی دارند و تکلیفی مبنی بر پرداخت وجه از بابت جهیزیه و یا کمک هزینه منزل و یا.... ندارند و درصورت انجام صرفا از باب هدیه و احسان می باشد و قانونا الزامی بر این موضوع ندارند چرا که قانونا حتی تهیه اسباب و اثاثیه منزل برعهده زوج می باشد و نه والدین خانم. موفق باشید

اگر نیاز به مشاوره بیشتر با الهه محمدی دارید کلیک کنید

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

وصول نفقه فرزند در گذشته

من 2 سالگیم پدر و مادرم جدا شدن الان 34 سالمه دخترم و مجرد
پدرم کلا ن...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

میزان نفقه زوجه چقدر است ؟

من همسرم نظامی هست و درکنارش شغل ازاد داره اما ماهیانه 800 هزار تومان...

29 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

ایا باید نفقه زن را پرداخت نماید؟

با سلام وقتی مردی درخواست طلاق به دادگاه میدهد و هنوز با همسر خود در...

29 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نحوه پرداخت نفقه توسط پدر

سلام وقت بخیر من 2 ساله که جدا شدم و یک پسر چهارساله دارم که با خودم ز...

سلام، من الهه محمدی هستم وکیل پایه یک دادگستری حقوقی. در صورتیکه نیاز به مشاوره با من داشتی می تونی خدمت مشاوره تلفنی رو انتخاب کنی .

آخرین وضعیت آنلاین:
آنلاین در 6 روز پیش
الهه-محمدی
الهه محمدی ۰.۱ وکیل پایه یک دادگستری رزرو مشاوره
خدمت ارائه شده 2,261
هزینه مشاوره 198,000
امتیاز کاربران به وکیل 4.31/5