01 آبان 1401

عواقب عدم ثبت رجوع توسط مرد.

دسته بندی : خانواده | ثبت واقع رجوع
سوال کاربر :

سلام
.این سوال در رابطه با برادرم هست.
ایشان 5 سال پیش ازداوج کرده و صاحب فرزندی شده اند بعد از دو سوال با کشمکشهایی که با همسرش داشت طلاق گرفتند و در آنجا همسر ایشان مهریه خود را بخشیده است ولی بعداً رجوع کردند البته زن از دادگاه برگه گرفته که رجوع انجام شده است ولی برادر من این مورد را ثبت قانونی نکرده است در این مدت که رجوع شده صاحب فرزند دوم شده اند فززند دوم شناسنامه دارد.
در این چند سال کشکمشها ادامه داشته تا الان که برادرم متقاعد شده است که دیگر با این شخص نمی تواند زندگی کند. البته لازم به ذکر است که در این مدت همسر ایشان شاغل نبوده و از نظر مالی برادرم ایشان و دو فرزند خود را تامین میکرده است حتی از لحاظ وسایل زندگی. به گفته برادرم فاکتورها و هزینه ها قابل اثبات است.
در حال حاضر این دو از هم جدا زندگی میکنند ولی بچه ها نزد مادرشان هست ولی از نظر مالی برادرم همچنان آنها را تامین میکند به گفته خودش هفته ای 500 تومن به حساب همسرش واریز می کند.زن دارای خانه شخصی مناسب می باشد و در دست مستاجر میباشد.
برادرم با یک وکیلی مشورت کرده است ایشان گفتند که شما صبر کنید تا آن شخص اقدام کند وگرنه شما متعهد به پرداخت مهریه هستید.
سوال آیا توصیه وکیل درست است؟
آیا وقتی از طرف برادرم اقدام شود ایشان به مجازات و جریمه متحمل خواهند شد
و اینکه راه حل درست برای انجام این تصمیم چیست؟

پاسخ وکیل

سلام ..با پشیمانی زوجه از بخشش مالی که به عنوان فدیه به همسرش پرداخته، این امکان به وجود آمده که ماهیت طلاق تغییر یابد و امکان رجوع برای زوج درایام عده به وجود می آید.حال اگر زن رجوع به مابذل (مهریه بخشش شده)نموده است خوب دارای فرزند دوم شدن هم از هم به معنای رجوع مرد بوده واساسا طلاق منتفی شده است ورسمازوجیت این دونفر به حالت سابق درامده است قانونگذار مردان را مکلف کرده است که رجوع از طلاق را به ثبت برسانند . در این صورت ، مرد موظف است ظرف یک ماه اقدام به ثبت آن نماید . نحوه ثبت رجوع از طلاق هم اینگونه است که بایستی به دفترخانه ای که صورتجلسه طلاق در آن ثبت شده است مراجعه نمود . بر اساس قانون حمایت از خانواده ، در صورت تحقق رجوع از طلاق ، صورتجلسه طلاق ابطال می شود و طلاق به ثبت نخواهد رسید .ومجازات عدم ثبت رجووع هم .به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم خواهد شد . جزای نقدی این جرم عبارت است از هشتاد تا صد و هشتاد میلیون ریال و حبس تعزیری از 91 روز تا شش ماه حبس . است.

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

رجوع زوجه بعد طلاق

سلام وقت بخیر
من آقا هستم. سال 96 بصورت توافقی از همسرم جدا شدم ولی یک...

01 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مشکلات خانوادگی و مالی زوجین

سلام خسته نباشی بنده 4 ماه پیش همرم طلاق گرفتم بعد از گذشت 3 ماه از طل...

18 مهر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

رجوع زوج به زوجه بعد از طلاق سوم

سلام وقتتون بخیر
با همسرم سه بار متارکه کردیم

بابت مهریه بار اول یک آ...

03 مرداد 1402

رجوع از بذل مهریه و رجوع از طلاق

زنی که از بذل مهریه رجوع کرده ودر دفتر ازدواج ثبت شده و شوهرش هم رجوع...