23 آذر 1401

عدم اعلام ورشکستگی و مجازات آن

دسته بندی : تجاری | ورشکستگی
حامد جمشیدوند
کارشناس حقوقی
سوال کاربر :

با سلام عرض ادب
اگر شخصی ورشکسته شود اما اعلام نکند که ورشکسته هست و باز هم جذب سرمایه‌ کند یعنی طبق قرارداد به عنوان مضاربه و در مقابل مبلغ چک یا سفته بدهد و نتواند به طرف سود پرداخت کند آیا طرف میتواند به عنوان کلاهبرداری شکایت کنداگر بلی(مگر کلاهبردار کسی نیست که مالی رابا حیله و فریب بگیرد و ببرد یعنی در قبال گرفتن مال قراردادی نباشد و هیچ چک و سفته ای نباشد )لطفا کامل توضیح دهید،باتشکر از زحماتتون.

پاسخ کارشناس حقوقی :

سلام و درود کاربر محترم به موجب ماده 541 قانون تجارت، تاجر در موارد ذیل ورشکسته به تقصیر اعلان می شود : 1- در صورتی که محقق شود، مخارج شخصی یا مخارج خانه مشارالیه در ایام عادی نسبت به عایدی و درآمد او فوق العاده بوده است. 2- در صورتی که محقق شود که تاجر نسبت به سرمایه خود مبالغ عمده ای را صرف معاملاتی کرده است که در عرف تجارت معاملات موهوم نامیده می شود و یا نفع آن منوط به اتفاقی محض است. 3- اگر به قصد تاخیر انداختن ورشکستگی خود، خریدی بالاتر یا فروشی نازل تر از مظنه روز کرده باشد یا اگر به همان قصد وسائلی که دور از صرفه است به کار برده تا تحصیل وجهی نماید، اعم از این که از راه استقراض یا صدور برات یا به طریق دیگر باشد. 4- اگر یکی از طلبکاران را پس از تاریخ توقف بر سایرین ترجیح داده و طلب او را پرداخته باشد. در همین راستا بر اساس ماده ( 542) قانون تجارت در موارد ذیل نیز هر تاجر ورشکسته ای ممکن است ورشکسته به تقصیر اعلام شود : 1- اگر به حساب دیگری و بدون آن که در مقابل، عوضی دریافت نماید؛ تعهداتی کرده باشد که نظر به وضعیت مالی او در حین انجام، آن تعهدات فوق العاده باشد. 2- اگر عملیات تجاری او متوقف شده و مطابق ماده ( 413) قانون تجارت رفتار نکرده باشد. 3- اگر از تاریخ اجرای قانون تجارت مصوب سال ( 1303) و ( 1304) دفتر نداشته یا دفاتر او ناقص یا بی ترتیب باشد یا در صورت دارایی ، وضعیت حقیقی خود را اعم از قروض و مطالبات به طور صریح معین نکرده باشد؛ مشروط بر این که در این موارد مرتکب تقلبی نشده باشد. ورشکستگی به تقلب ورشکستگی به تقلب در مواردی است که تاجر مرتکب تقلب و جعل شود و به این وسیله درصدد برآید تا مقداری از اموال و دارایی خود را به ظاهر از بین ببرد. اگر ورشکستگی خود را ظرف ٣ روز از اطلاع ورشکستکی خود به دادستان اعلان ننمایید ممکن است محکوم به ورشکستگی به تقصر شوید موفق باشید

اگر نیاز به مشاوره بیشتر با حامد جمشیدوند دارید کلیک کنید

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

27 آذر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

پرداخت دیون بعد از توقف تاجر

سلام
ما به شخصی برای مضاربه 500 میلیون پول دادیم و آخر کار فقط اصل پو...

05 آذر 1402
کارشناس حقوقی

قاعده فراغ دادرسی. چیست

درود. حدود تجاوز قاعده فراغ دادرس برای حکم ورشکستگی را ممنون می شوم تو...

07 آبان 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ورشکسته شدن کاسب بازار

سلام بنده کاسب بازار هستم و متاسفانه بمشکل مالی خوردم و کلی طلبکار و چ...

10 مهر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

چک گم شده و عدم استرداد آن

سلام من سال 93 متاسفانه برشکست شدم و بالای 40 چک برگشتی داشتم که همرو...

سلام، من حامد جمشیدوند هستم کارشناس حقوقی حقوقی. در صورتیکه نیاز به مشاوره با من داشتی می تونی خدمت مشاوره تلفنی رو انتخاب کنی .

آخرین وضعیت آنلاین:
آنلاین در 2 هفته پیش
حامد-جمشیدوند
حامد جمشیدوند ۰.۱ کارشناس حقوقی رزرو مشاوره
خدمت ارائه شده 2,120
هزینه مشاوره 198,000
امتیاز کاربران به وکیل 4.1/5