08 دی 1401

در صورت انعقاد عقد بیع و قبل از تتظیم سند رسمی آن ،ملک مورد معامله از طرف شخص طلبکار توقیف شود ،چه آثار حقوقی خواهد داشت ؟

دسته بندی : حقوقی | رفع اثر از اموال توقیفی غیر منقول
سوال کاربر :

سلام بنده یه آپارتمان خریدم طبق مبایعه نامه در بنگاه و وکالت تام بدون عزل محضری برای هرگونه تصرف و اقدام در مورد ملک. بعد از مدتی متوجه شدم ملک پیش از خرید من در اداره چهارم چک بازداشت بوده. چند روز پیش هم صاحب چکها برای شکایت دریافت خسارت تعدیه تونسته یه بازداشت دیگه بزنه روی آپارتمان. حالا دادخواست دادم که چون پیش از بازداشت اخیر من ملک رو خریداری کردم، دادگاه عملیات اجرایی بازداشت خسارت و تادیه رو کنسل کنه. آیا دادخواستم مورد موافقت قرار میگیره یا اینکه چون قبل از خرید من هم بازداشت بوده، رد می‌شه؟

پاسخ وکیل

سلام .کاربر محترم ،معمولا در خصوص طرح دعوی به خواسته اعتراض ثالث اجرائی یا توقیف عملیات اجرائی نسبت به مال توقیف شده ،باید ثابت شود که قبل از توقیف ملک ،معامله یاعقد بیع صورت گرفته ومبیع به شخص ثالث منتقل شده تا بتوان رفع توقیفی از مال را از مرجع قضایی اخذ نمود .چون در غیر اینصورت و توضیحی که مبنی بر توقیف ابتدائی ملک قبل از معامله دادید ، دادگاه یا مقام قضایی با این ذهنیت و تصور که فروشنده به قصد فرار از دین و اضرار به حقوق طلبکار خود این معامله رو انجام داده ،دستور رفع توقیفی صادر نخواهد کرد .حتی شخص طلبکار میتواند بر اساس مستندات طلب خود ،نهایتا حسب مورد ، اقدام به طرح دعوی کیفری دائر بر انتقال و بیع به قصد فرار ازدین و دعوی حقوقی به خواسته ابطال معامله نماید و موفق هم خواهد شد .اما به هر حال در اینصورت شما بی اطلاع از توقیف ملک قبل از معامله خود بوده اید و سو نیتی نداشته اید بر همین اساس هم میتوانید دادخواست مطالبه ثمن معامله و خسارت و غرامت (ثمن معامله به نرخ روز یا یوم الادا )رو علیه بایع یافروشنده مطرح نمائید .حتی در اکثر مبایعه نامه ها معمولا یکی از شروط و بندهای آن حاکی از آن هست که : هر گونه کشف فساد در مو د معامله بر عهده بایع میباشد یعنی فروشنده ضامن پرداخت خساراتی میباشد که مربوط به مورد معامله مبباشد که در واقع به نوعی با اطلاع از حکم توقیف نسبت به ملک ،در عین بی اطلاعی خریدار ،اقدام به معامله نسبت به آن نموده است .پس مسوول پرداخت خسارات به خریدار میباشد .

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

08 فروردین 1403

ایا میتوان با اعتراض ثالث نسبت به پرونده جاری اعتراض نمود؟

با سلام
برای رفع توقیف موقت یک ملک که پرونده جریانی دارد می توان با ار...

11 بهمن 1402
کارشناس حقوقی

منزل مستثنیات دین قابل اجاره هست؟

باسلام خونه ای که جزو مستثنیات دین می‌شود اجاره داد

11 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

آیا می‌توانم قرارداد پیمانی موقت را به قرارداد دائم تبدیل کنم

سلام و وقت بخیر

سوال بنده اینه که برای تبدیل وضعیت کارگران پیمانی شر...

03 مرداد 1402
وکیل پایه یک دادگستری

بمنظور رفع توقیف اموال به کجا باید مراجعه شود؟

من برای مهریه اموال شوهرم را توقیف کردم برای رفع توقیف کجا باید بروم چ...