در صورتیکه در رابطه با موضوع

اظهارنامه مطالبه مهریه چیست و نحوه تنظیم + نمونه اظهارنامه
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
اظهارنامه مطالبه مهریه چیست و نحوه تنظیم + نمونه اظهارنامه

اظهارنامه مطالبه مهریه چیست و نحوه تنظیم + نمونه اظهارنامه

شما در این مقاله میخوانید

اظهارنامه مطالبه مهریه

یکی از دعاوی حقوقی که در دادگاه‌های ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد طلاق است. طلاق یک لغت عربی است که به معنای گشودن و رها کردن است و در اصطلاح به معنی پایان رابطه زناشویی میان زوجین با الفاظ خاص می‌باشد. اما هنگام مطرح شدن پرونده طلاق مسائل مختلفی همچون مهریه، نفقه و ... باید مورد بررسی قرار بگیرد تا صیغه طلاق جاری شود

زنان می‌توانند از طرق مختلف اقدام به دریافت مهریه خود نمایند و ما در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم منظور از اظهارنامه مطالبه مهریه چیست و چه زمانی صادر می‌شود با ما همراه باشید.

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق مالی زن است که حین انعقاد عقد نکاح تعیین می‌گردد و از همان زمان مرد ملزم به پرداخت آن خواهد بوددر نتیجه به محض جاری شدن عقد نکاح این تکلیف بر عهده مرد است و زن هر زمان که بخواهد می‌تواند پرداخت آن را درخواست نماید؛ زیرا از لحظه عقد، مالک آن شده است.

 

روش های دریافت مهریه

همانطور که به آن اشاره کردیم مهریه حقی است که زن هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را دریافت کند. اما از روش‌های دریافت مهریه می‌توان به اقدام از طریق اجرای ثبت و مراجعه به دادگاه اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید برای محاسبه مهریه از سامانه محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز در وبسایت وکیل وند استفاده کنید.

گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت: برای اینکه زوجه بتواند از طریق اجرای ثبت، مهریه خود را دریافت نماید باید به دفتر ازدواجی که عقد رسمی انجام شده مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه نماید. در این مرحله ابلاغیه‌ای برای زوج ارسال خواهد شد و وی 10 روز زمان دارد تا مهریه را بپردازد یا روشی برای پرداخت آن ارائه کند.

گرفتن مهریه از طریق دادگاه :روش دوم برای دریافت مهریه، اقدام از طریق دادگاه است. در این روش زوجه باید با مراجعه به دفاتر ثبتی درخواست خود را ثبت نماید و پس از تعیین شعبه و وقت رسیدگی در جلسه  دادگاه حضور یابد. هزینه دادرسی در دادگاه نیز با توجه به میزان مهریه مورد مطالبه زن تعیین خواهد شد.

 

اظهارنامه مطالبه مهریه چیست

پس از اینکه با مفهوم مهریه و روش‌های دریافت آن آشنا شدیم باید بررسی کنیم از چه طریقی می‌توان اقدام به دریافت آن نمود؟ یکی از ابزارهای حقوقی و قانونی که زوجه می‌تواند از طریق آن به صورت رسمی از زوج بخواهد اقدام به پرداخت مهریه نماید اظهارنامه مطالبه مهریه است.

به عبارت دیگر زوجه می‌تواند به وسیله این اظهارنامه به زوج اخطار دهد که مهریه را پرداخت نماید در غیر اینصورت از طریق دادگاه اقدام به طرح دعوی در مراجع قضایی خواهد کرد.  

 

پیامدهای تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه

تنظیم و ارسال اظهارنامه مطالبه مهریه می‌تواند پیامدهایی برای طرفین داشته باشد. از جمله خطرات و پیامدهای ارسال اظهارنامه از طرف زوجه برای زوج می‌توان به انجام اموری به عنوان انتقام و کینه‌توزی اشاره کرد. به عنوان مثال زوج پس از دریافت اظهارنامه و در راستای رهایی از پرداخت مهریه اقدام به معامله‌های صوری همچون انتقال اموال به دیگران خواهد کرد. البته در اغلب موارد ثابت کردن صوری بودن این معاملات امکان‌پذیر است اما ممکن است زمان زیادی ببرد و زوجه به راحتی نتواند حقوق مالی خود را دریافت نماید. 

 

نحوه تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه

پیام هایی که تنظیم و ارسال اظهارنامه به دنبال دارد در برخی موارد موجب انصراف زوجه از ارسال خواهد شد اما این موضوع همیشه صدق نمی کند. برای تنظیم متن اظهارنامه باید چهار قسمت مختلف آن تکمیل شود

در قسمت مربوط به اظهار کننده و مخاطب اظهارنامه اطلاعات هویتی مربوط به هر یک از آن‌ها از قبیل نام و نام خانوادگی، آدرس و در صورت امکان، شماره تماس نیز درج شود

همچنین باید در بخش موضوع اظهارنامه نیز عبارت " مطالبه مهریه " درج شود تا بتوان به درستی به این موضوع رسیدگی شود. ستونی نیز تحت عنوان ستون شرح اظهارنامه وجود دارد که  با استناد به عقدنامه ازدواج، از شوهر تقاضا می‌شود که ظرف مهلت زمانی مشخصی، اقدام به پرداخت مهریه به زن نماید .

 

نحوه ارسال اظهارنامه مطالبه مهریه

پس از اینکه زوجه اظهارنامه مطالبه مهریه را طبق قوانین تکمیل نمود باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و از طریق سامانه ثنا اقدام به ارسال اظهارنامه نماید. برای اینکه زوجه بتواند وارد سامانه شود باید یک حساب کاربری از طریق ارائه مدارک هویتی برای خود ایجاد کند. ابلاغ اظهارنامه دقیقا از همان تاریخ مشاهده زوج انجام می‌شود.

 

عکس میانی مقاله اظهارنامه مطالبه مهریه

 

نمونه اظهارنامه مطالبه مهریه

برای اینکه بتوان یک اظهارنامه مطالبه مهریه را به درستی تنظیم نمود بهتر است نمونه آن را بررسی نمود. به یاد داشته باشید برای تایید اظهارنامه باید تمام قسمت‌های آن به درستی پر شده باشد و اطلاعات هویتی با دقت کافی وارد شده باشد.

مخاطب محترم ؛ جناب آقای ...............

 

با سلام .

اینجانب ........................... فرزند ............................. به شماره شناسنامه ....................... ، در تاریخ ......................... به موجب عقد نامه شماره .......................... به عقد ازدواج دائم جنابعالی درآمده و حین عقد، مهریه ای به میزان ......................... تعیین شده است . از آن جهت که مهریه تعیین شده حین عقد، مهریه عندالمطالبه می باشد، بدینوسیله از شما درخواست می شود تا ظرف مدت ............................. روز پس از مشاهده این اظهارنامه، اقدام به پرداخت مهریه اینجانب نمایید ؛ در غیر این صورت، اقدامات لازم برای مطالبه مهریه در مراجع قضایی ، انجام خواهد شد .

 

سخن آخر

یکی از دعاوی حقوقی که در دادگاه‌های ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد طلاق است به معنی پایان رابطه زناشویی میان زوجین می‌باشد. از روش‌های دریافت مهریه می‌توان به اقدام از طریق اجرای ثبت و مراجعه به دادگاه اشاره کرد. تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه نیز یکی از روش‌‌های قانونی جهت دریافت مهریه می‌باشد که زوجه می‌تواند از طریق آن به زوج اخطار دهد تا مهریه را پرداخت کند. 

از پیامدهای تنظیم و ارسال اظهارنامه می‌توان به انجام اموری به عنوان انتقام و کینه‌توزی از طرف زوج اشاره کرد که باعث عقب افتادن کارهای پرداخت مهریه خواهد شد. پس از اینکه زوجه اظهارنامه را تنظیم نمود می‌تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی آن را برای زوج ارسال کند. 

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 4 رای

منظور از مهریه چیست؟

مهریه یکی از حقوق مالی زن است که حین انعقاد عقد نکاح تعیین می‌گردد و از همان زمان مرد ملزم به پرداخت آن خواهد بود.

روش های دریافت مهریه چیست؟

از روش‌های دریافت مهریه می‌توان به اقدام از طریق اجرای ثبت و مراجعه به دادگاه اشاره کرد.

اظهارنامه مطالبه مهریه چیست؟

یکی از ابزارهای حقوقی و قانونی که زوجه می‌تواند از طریق آن به صورت رسمی از زوج بخواهد اقدام به پرداخت مهریه نماید اظهارنامه مطالبه مهریه است.

پیامدهای تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه چیست؟

از پیامدها و خطرات ارسال اظهارنامه از طرف زوجه برای زوج می‌توان به انجام اموری به عنوان انتقام و کینه‌توزی در راستای عدم پرداخت مهریه اشاره کرد.

تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه به چه صورت است؟

برای تنظیم متن اظهارنامه باید چهار قسمت مختلف آن شامل اطلاعات هویتی مربوط به اظهار کننده و مخاطب اظهارنامه، بخش موضوع اظهارنامه و عنوان ستون شرح اظهارنامه به درستی تکمیل شود.

زوجه اظهارنامه مطالبه مهریه را چگونه می‌تواند ارسال کند؟

پس از اینکه زوجه اظهارنامه مطالبه مهریه را طبق قوانین تکمیل نمود باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و از طریق سامانه ثنا اقدام به ارسال اظهارنامه نماید.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

31 فروردین 1403
کارآموز وکالت

نحوه پرداخت مهریه از طرف روج

سلام منو همسرم بعد 18سال به مشکلات بزرگی دچار شدیم با دو بچه
اگر بنده...

31 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه ی مهریه در دوران عقد

سلام
ببخشید وقتی مرد در دوران عقد درخواست طلاق میده باید مهریه رو بصو...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

دادخواست طلاق به واسطه ی عسر و حرج

سلام وقت بخیر
همسرم زندانی و اعتیاد دارد بد دهن و دست بزن دارد
درخو...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

چطور می تونم مهریه رو به اجرا بذارم و مانع از خروجش بشم؟

سلام
من عقد دائم کردم در محضر اما همسرم شناسنامه ها را از دفتر دار گر...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه مهریه و سایر حقوق مالی

با عرض سلام از شوهرم جدا میشوم یه خونه قولنامه ای داشتیم که آن...

28 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

ایا امکان دریافت مهریه وجود دارد؟

سلام شوهر من فوت شده چیزی بنام خودش نیس
راهی هس که من بتونم مهریمو بگ...

27 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

پرداخت مهریه توسط زوج

سلام من 2تا واحد اقساطی خرید کردم .یکیش بنام خودم و یکیش شوهرم.الانم...

26 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

توقیف مهریه از طریق واحد اجرای ثبت

سه دانگ از یک آپارتمانی که در حال حاظر در او زندگی می کنیم توسط خانم ا...

26 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

راهکار قانونی در فرض سوال

با سلام و احترام.
مردی دارای دوهمسر در قید حیات است و خود مرد(زوج) فوت...

26 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا امکان درخواست تعدیل وجوددارد؟

سلام بنده سال 1401 طلاق گرفتم و اعسار هم قطعی شد و محکوم به پرداخت 13...