در صورتیکه در رابطه با موضوع

جاسازی مواد مخدر در ماشین + مجازات آن در قانون
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
جاسازی مواد مخدر در ماشین + مجازات آن در قانون

جاسازی مواد مخدر در ماشین + مجازات آن در قانون

شما در این مقاله میخوانید

آزاد کردن ماشین در مواد مخدر چه راهکارهایی دارد؟

در چند دهه اخیر نسبت به گذشته جرایم مرتبط با مواد مخدر افزایش چشمگیری داشته است. امروزه با گسترش این جرایم مسئولان به فکر روش هایی برای کاهش آن هستند. نزدیک بودن کشور ما به کشورهایی چون افغانستان و پاکستان موجب شده است هر ساله میزان زیادی از این مواد وارد کشور شود.

مصرف این مواد بسیاری از خانواده ها را با مشکل مواجه کرده و یا آن ها را به نابودی کشانده است. اغلب افرادی که از این مواد استفاده می کنند به دنبال روش های مختلفی برای حمل و جاسازی آن ها هستند. یکی از روش هایی که اشخاص از آن استفاده می کنند جاسازی آن ها در ماشین و یا وسایل نقلیه است که مجازات سنگینی در پی دارد. در ادامه قصد داریم به مجازات این جرایم اشاره کنیم.

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

جرم حمل و جاسازی مواد مخدر

حوزه جرایم مواد مخدر بسیار گسترده است که افراد زیادی در دام آن ها افتاده و مرتکب این جرایم می شوند. از آن جایی که این مواد صدمات و آسیب های زیادی به افراد و خانواده هایشان وارد می کند در قانون برای حمل و جاسازی حتی مقدار کمی مواد مخدر نیز مجازات تعیین شده است.

جالب است بدانید جرم حمل و جاسازی مواد مخدر ارتباطی با راه پیموده شده ندارد و مجازات افرادی که اقدام به جاسازی و حمل این مواد می کنند یکسان است؛ حال چه فرد مواد را یک کیلومتر حمل کند چه چند کیلومتر.

 

مجازات حمل و جاسازی مواد مخدر سنتی

مواد مخدر سنتی مواد اعتیادآوری هستند که بدون استفاده از آزمایشگاه و به صورت دستی تولید شده و به فروش می رسند. برای حمل و جاسازی هر یک از این مواد به میزان خاص که شامل بنگ، شیره، سوخته، چرس، تفاله تریاک و... می شود مجازات های معینی در نظر گرفته شده است. این مجازات ها به عبارت زیر هستند.

  • حمل و جاسازی مواد مخدر سنتی تا ۵۰ گرم: ۵۰ ضربه شلاق و ۳ میلیون ریال جزای نقدی
  • حمل و جاسازی مواد مخدر سنتی از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم: ۱۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵ تا ۱۵ میلیون ریال جزای نقدی
  • حمل و جاسازی مواد مخدر سنتی از ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلو گرم:  تا ۷۴ ضربه شلاق، ۲ تا ۵ سال حبس و ۱۵ میلیون تا ۶۰ میلیون ریال جزای نقدی
  • حمل و جاسازی مواد مخدر سنتی از ۵ کیلوگرم تا ۲۰ کیلوگرم: ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق، ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال جزای نقدی، پنج تا ده سال حبس، مصادره اموال با تکرار جرم. در صورت تکرار جرم برای سومین بار فرد به اعدام محکوم می شود.
  • حمل و جاسازی مواد مخدر سنتی ۲۰ کیلوگرم تا ۱۰۰ کیلوگرم: علاوه بر مجازات های مذکور در بخش قبل، فرد به دو میلیون ریال جزای نقدی به ازای هر کیلوگرم مواد محکوم خواهد شد. همچنین در صورت تکرار، برای فرد اعدام و مصادره اموال در نظر گرفته می شود.
  • حمل و جاسازی مواد مخدر سنتی بیش از ۱۰۰ کیلو گرم: علاوه بر مجازات های مذکور در دو بخش قبل، در صورت وقوع جرم برای اولین بار نیز شخص به حبس ابد محکوم می شود یا در برخی مواقع قاضی حکم به اعدام می دهد.

 

مجازات حمل و جاسازی مواد مخدر صنعتی

مواد مخدر صنعتی در آزمایشگاه های حرفه ای به تولید می رسند و به مهارت زیادی نیاز دارند. اغلب این مواد با قیمت بالایی به فروش می‌ رسند و اعتیاد زیادی در فرد ایجاد می کنند. هروئین، مورفین و کوکائین برخی از این مواد مخدر هستند که مجازات حمل و جاسازی آن ها به عبارت زیر است.

  • حمل و جاسازی مواد مخدر صنعتی تا ۵ گرم: ۲۰ تا ۵۰ ضربه شلاق و ۵۰۰ هزار ریال تا ۱ میلیون ریال جزای نقدی
  • حمل و جاسازی مواد مخدر صنعتی ۵ گرم تا ۱ کیلو گرم: ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق و ۲ میلیون تا ۶ میلیون ریال جزای نقدی
  • حمل و جاسازی مواد مخدر صنعتی ۱ کیلو گرم تا ۴ کیلو گرم: ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق و ۸ میلیون تا ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی و ۲ تا ۵ سال حبس
  • حمل و جاسازی مواد مخدر صنعتی ۴ کیلو گرم تا ۱۵ کیلو گرم: ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق، ۵ تا ۸ سال حبس و ۲۰میلیون تا ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی
  • حمل و جاسازی مواد مخدر صنعتی ۱۵ کیلو گرم تا ۳۰ کیلو گرم: ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق، ۱۰ تا ۱۵ سال حبس و ۴۰ میلیون تا ۶۰ میلیون ریال جزای نقدی
  • حمل و جاسازی مواد مخدر صنعتی یا سنتی بیش از ۳۰ کیلو گرم: اغلب برای این افراد حکم اعدام در نظر گرفته می شود.

 

روند رسیدگی به جرایم مرتبط با مواد مخدر

پس از اعلام شکایت، گزارش و یا مشکوک شدن ماموران نیروی انتظامی، درباره افراد تحقیق شده و پس از پایان تحقیقات، قرار دادرسی توسط بازپرس صادر می شود. پس از آن پرونده به دادسرا ارسال شده و زیرنظر دادستان قرار می ‌گیرد و پس از صدور کیفرخواست از دادگاه تقاضای تعیین مجازات می شود.

پس از وصول پرونده قرار دادگاه تعیین و به متهم اطلاع داده خواهد شد. در صورتی که پرونده درباره قاچاق مواد مخدر باشد به دادگاه انقلاب ارجاع داده می شود. جلسه تعیین شده با حضور متهمان و نماینده دادستان تشکیل خواهد شد.

لازم به ذکر است شخصی که در هنگام حمل و جاسازی مواد مخدر دستگیر شود به عنوان متهم ردیف اول شناخته و دستگیر خواهد شد. در صورتی که اثبات شود او از جاسازی و حمل مواد بی اطلاع بوده است آزاد شده و تحقیقات درباره شخص جاساز کننده آغاز می شود.

 

ضبط وسیله نقلیه

ماده ۳۰ قانون مبارزه مواد مخدر به این مسئله اشاره می کند که چنانچه فرد با استفاده از خودروی خود به جابجایی و یا جاسازی مواد مخدر اقدام کند وسیله نقلیه او به نفع دولت ضبط و محکوم به مجازات های مذکور خواهد شد.

در صورتی که مالک خودرو از جاسازی مواد در خودرویش مطلع نبوده باشد و این مسئله به دادگاه ثابت شود، وسیله نقلیه به صاحبش بازگردانده شده و جاساز کننده مواد با توجه به میزان مواد و نحوه جاسازی آن در خودرو، مجازات خواهد شد. در صورتی که مجرم بدون اطلاع وارد منزل و خودرو شخص دیگری شود مجازات او سنگین تر خواهد بود.

 

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرایم مرتبط با مواد مخدر

جرایم مرتبط با حمل و جاسازی مواد مخدر باید در دادگاه محل وقوع جرم رسیدگی شود اما با توجه به ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری کشور، جرایم مرتبط با قاچاق مواد مخدر در حوزه کاری دادگاه انقلاب است.

باید گفته شود هنگام محاکمه، معاونان و تمام کسانی که در وقوع این نوع جرایم نقش داشته اند نیز دادگاهی شده و برای آن ها مجازات در نظر گرفته می شود.

 

تخفیف در مجازات جاساز کنندگان مواد مخدر

در برخی مواقع با وجود شرایط خاصی، دادگاه می تواند حکم به تخفیف مجازات متخلفان بدهد. این تخفیف می تواند مجازات افراد را حتی به نصف نیز برساند و یا حبس ابد افراد را به ۱۵ سال حبس تبدیل کند. در صورت وجود شرایط زیر قاضی می تواند برای افراد تخفیف قائل شود.

  • پشیمانی شخص
  • حسن رفتار او در مدت زمان بازداشت
  • خود معرفی متهم قبل از بازداشت شدن
  • کدورت سن و یا ابتلا به بیماری
  • اوضاع و شرایط روحی خاص متهم
  • همکاری او با مراجع قضایی در دستگیری سایر مجرمان

 

نحوه شکایت از جاساز کنندگان مواد مخدر

در صورتی که جرایمی چون جاسازی مواد مخدر را مشاهده کردید می توانید به شکایت یا گزارش آن اقدام کنید. در این صورت مراجع قضایی شکایت و یا گزارش شما را پیگیری کرده و در صورت مجرم بودن فرد اقدام به تعقیب، دستگیری و جلب فرد خواهند کرد. مدارکی که برای گزارش و شکایت از این افراد نیاز دارید به عبارت زیر است.

  • مدارک شناسایی همچون شناسنامه یا کارت ملی
  • اسناد و مدارک مورد نیاز برای اثبات سخنانتان
  • مشخصات مجرمان همراه با نشانی و اسامی و...

 

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با قوانین و مجازات جرایم مرتبط با جاسازی مواد مخدر در خودرو آشنا کنیم. اشاره کردیم در صورتی که شخص از حمل مواد مخدر با خودرو خود اطلاع داشته باشد، علاوه بر تحمل مجازات های تعیین شده، خودرو او نیز به نفع دولت ضبط خواهد شد؛ اما در صورتی که شخص از این مسئله بی اطلاع باشد خودرویش به او بازگردانده می شود.

همچنین گفتیم مجازات هر فرد با توجه به میزان و نوع مواد جاساز شده تعیین می شود. امیدواریم این مطالب برایتان مفید بوده باشد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.83 از 6 رای

جاسازی مواد مخدر در ماشین چه جرمی دارد ؟

جاسازی مواد مخدر بسته به درجه آن و نوع آن متفاوت است ،شما در این مقاله انواع آن را می توانید بخوانید
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

03 شهریور 1402
کارآموز وکالت

جاسازی مواد مخدر شیشه در زیر ماشین

سلام وقتتون بخیر
پیشاپیش از شما بابت صبرو حوصله تشکر میکنم
برم سر ا...

31 خرداد 1402
کارشناس حقوقی

کشف مواد مخدر داخل ماشین

با سلام .بنده چهار سال پیش دونفر سوار ماشین کردم که جلو تر ماشین گشت پ...

27 فروردین 1402
وکیل پایه یک دادگستری

نگهداری مواد مخدر و ....

سلام خسته نباشی. بخشید اگه در خانه کسی مواد جاسازی کنن وپسرم هم معتاد...

27 فروردین 1402
کارشناس حقوقی

جاساز نمودن مواد مخدر باتوجه به بدهی شخص

سلام وقت بخیر
برادرم ۳ سال پیش از یکی طلب پول داشت یارو نمیداد پولشو ب...

27 فروردین 1402
وکیل پایه یک دادگستری

سوال در خصوص افترا عملی

سلام
من یک دختر ۱۷ ساله ام داییم وقتی بچه بودم بهم تجاوز کرد و وقتی ب...

27 فروردین 1402
وکیل پایه یک دادگستری

جرم جاسازی و یا نگهداری مواد مخدر چیست ؟

در خانه عموزادم مواد مخدر جاساز کردن و گزارش دادن عموزادمو صبح گرفتن

15 تیر 1401
وکیل پایه یک دادگستری

هرویین

سلام ببخشید شخصی مقدار ۳ گرم هرویین را در ماشین شوهر بنده جاساز کرده...

07 فروردین 1402
وکیل پایه یک دادگستری

نیرو انتظامی

سلام من کارمند نیرو انتظامی هستم به یکی از اشناهامون که حسب اتفاق تو...