در صورتیکه در رابطه با موضوع

طلاق به دلیل بیماری همسر
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
طلاق به دلیل بیماری همسر

طلاق به دلیل بیماری همسر

شما در این مقاله میخوانید

طلاق به دلیل بیماری همسر 

نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر ، به این صورت است که زوجه ، باید به استناد یکی از بیماریهای صعب العلاج که سبب مختل شدن زندگی مشترک شود ، به دادگاه دادخواست طلاق دهد که البته مرد نیازی به استناد به این بیماریها برای طلاق دادن زوجه را ندارد .

لیست بیماری های صعب العلاج در قانون بیان نشده ؛ اما منظور هر بیماری است که طولانی مدت بوده و درمان آن مشکل باشد و زندگی مشترک را مختل نماید طلاق ، می تواند به صورت طلاق توافقی ، طلاق از طرف زن و طلاق از جانب مرد باشد که هر کدام از آنها ، شرایط مخصوص به خود را دارند . به عنوان نمونه ، مرد هر زمان که بخواهد می تواند همسر خود را طلاق بدهد . اما زن ، برای اینکه بتواند از شوهرش جدا شود ، حتما باید حق طلاق داشته یا به دلیل موجهی برای طلاق استناد کند .

 

لذا سوالی که مطرح می شود ، این است که آیا بیماری همسر نیز ، دلیل موجهی برای طلاق هست و در صورت مثبت بودن پاسخ ، شرایط و نحوه این نوع طلاق ، چگونه است ؟ 

از آن جهت که گاهی بیماریهای صعب العلاج ، سبب ایجاد مشکلاتی در روابط زوجین می شود ، می بایست آثار این بیماری ها در مورد طلاق از طرف زن و مرد را مورد بررسی قرار داده تا در صورت لزوم ، هر یک از آنها بتوانند به استناد این بیماری ها ، از همسر خود جدا شوند .

به همین مناسبت ، در ادامه به بررسی شرایط و نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر پرداخته و آثار آن را خواهیم گفت . در ادامه نیز ، لیست بیماری های صعب العلاج برای طلاق را شرح داده و تکلیف مهریه در این نوع از طلاق را روشن خواهیم کرد . در خاتمه نیز ، طلاق به علت بیماری ام اس و حکم طلاق زن وسواسی را نیز شرح خواهیم داد .

 شرایط طلاق به دلیل بیماری همسر قبل از اینکه شرایط و نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر را بررسی کنیم ، باید متذکر شویم که بر اساس قانون ایران ، حق طلاق اصولا با مرد است و مرد ، هر زمان که بخواهد می تواند اقدام به طلاق دادن زوجه نماید . به همین دلیل ، محدودیتی برای طلاق دادن زوجه نداشته و به صرف پرداخت حقوق مالی زن ، می تواند وی را از طریق قانونی ، طلاق بدهد . اما خانم ها ، تنها در صورتی می توانند از شوهر خود جدا شوند که یکی از دلایل موجه قانونی را داشته باشند . مثلا حق طلاق داشته باشند ، در زندگی مشترک دچار عسر و حرج شده باشند ، یکی از شروط ضمن عقد ازدواج نقض شده باشد و یا اینکه مرد ، به بیماری صعب العلاجی مبتلا باشد که زوجه به استناد آن ، درخواست طلاق کند . لذا همانطور که مشاهده می شود ، استناد به بیماریهای صعب العلاج ، در طلاق از طرف زن از اهمیت بیشتری برخوردار است .

 

 شرایط طلاق از طرف زن به دلیل بیماری همسر

 شرایط طلاق از طرف زن به دلیل بیماری همسر ، ضمن بند 5 ماده 1130 قانون مدنی ذکر شده است که بر اساس آن ، ابتلای مرد به بیماریهای صعب العلاج روانی یا ساری یا هر بیماری صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل کند ، منجر به ایجاد عسر و حرج برای زوجه شده و زن ، به استناد آن می تواند تقاضای طلاق کند . بنابراین ، بر خلاف مردان که حتی در صورت بیمار نبودن زن نیز ، شرایط طلاق دادن را دارند ، زوجه در صورتی می تواند به دلیل بیماری شوهر از وی جدا شود که مرد ، به یک بیماری جسمی ، روانی یا هر بیماری دیگری که درمان آن دشوار بوده ، مبتلا گشته و همچنین ، این بیماری ، باید منجر به مختل شدن زندگی مشترک شده باشد ؛ در غیر این صورت ، نمی توان به استناد آن عسر و حرج را اثبات کرده و طلاق گرفت .

 

چگونگی طلاق بخاطره بیماری همسر

 نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر را در قسمت قبل ، توضیح دادیم که شرایط طلاق به دلیل بیماری همسر چیست . بر اساس قانون مدنی ، بیماری ای منجر به ایجاد حق طلاق برای زن می شود که صعب العلاج بوده و نتوان به آسانی آن را درمان کرد و این بیماری ، سبب مختل شدن زندگی مشترک شود . اما سوالی که مطرح می شود ، این است که نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر چگونه است ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که زن ، برای طلاق گرفتن از همسر بیمار خود ، می بایست دادخواست طلاق تنظیم کرده و با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پرداخت هزینه های دادرسی ، آن را به ثبت برساند . البته ، کلیه اسناد و مدارکی که دال بر بیماری صعب العلاج شوهر می باشد نیز در صورت دسترسی، باید ضمیمه این دادخواست شود . نحوه طلاق از طرف مرد به دلیل بیماری همسر نیز ، به این صورت است که مرد ، دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه داده و پس از اینکه مراحل طلاق از طرف مرد از جمله مشاوره های طلاق و غیره انجام شد ، گواهی عدم سازش دریافت کرده و با مراجعه به دفترخانه ازدواج و طلاق ، زوجه را طلاق می دهد . البته ، در خصوص نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر ، باید به این نکته نیز اشاره کرد که در برخی شرایط ، به دلیل بیمار بودن همسر ، می توان عقد نکاح را فسخ هم کرد که آثار فسخ نکاح با طلاق ، متفاوت است .

بر اساس قانون مدنی ، عدم اطلاع از یک سری از بیماری های جسمی و یا روانی در همسر که حین عقد وجود داشته ، می تواند حق فسخ نکاح را به زن یا مرد نیز بدهد . در این حالت ، نحوه فسخ نکاح به دلیل بیماری همسر ، به این صورت است که شخصی که حق فسخ ازدواج را دارد ، می بایست به صورت فوری ، حق خود را اعمال کرده و مثلا ، با ارسا ل اظهارنامه به طرف مقابل بگوید : نکاح را فسخ کردم . البته فسخ نکاح به دلیل بیماری همسر نیز ، نیازمند مراجعه و طرح دعوی در دادگاه می باشد و دادگاه می بایست شرایط فسخ نکاح را احراز نماید .

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 1 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

رای بدوی طلاق به درخواست زوج صادر شده؟

با سلام همسر بنده درخواست مهریه دادن که تقسیط شده و من نیز درخواست طلا...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مراحل درخواست طلاق از دادگاه

وقت بخیر
آیا برای طلاق گرفتن حتما باید از طریق دادگاه اقدام کرد یا با...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

وکالت بلاعزل زوجه از زوج برای طلاق

سلام وقت بخیر منو شوهرم توافق به طلاق کردیم .الان وکیلم گفته برای اینک...

03 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

ایا میتوانم برای طلاق اقدام کنم؟

باسلام. من هشت ساله ازدواج کردم، همسرم هیچوقت شغل مناسب نداشت و من امن...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آزمایش بارداری برای طلاق زوجه

سلام وقتتون بخیر من خانممو میخوام طلاق بدم برگه طلاقش اومده ک ببرم محض...

02 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست طلاق از سوی زوج

سلام به من یه دوختر زوری گرفتن نديده نشناخته اصلا مهر محبت ندارم میخا...

01 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

طلاق از سوی زوج و پرداخت کلیه حقوق زوجه

سلام وقت بخیر من 8سال ازدواج کردم الان به مدت 8ماه همسرم تغییر کرده رف...

31 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش

من وکالت طلاق مهریه و حضانت فرزندانم را به همسرم دادم که برود اقدام کن...

30 فروردین 1403
کارآموز وکالت

امکان طلاق از سوی زوجه در صورت فقدان هرگونه دلیل مبنی بر طلاق

سلام من آقا هستم و هیچ گونه از شرایط 12گانه عقدنامه را ندارم...پول و م...

25 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست طلاق و نحوه ثبت

سلام وقت بخیر
میخوام طلاق بگیرم از کجا و چجوری باید شروع کنم