در صورتیکه در رابطه با موضوع

جرم سرقت در فضای مجازی + مجازات سرقت اینترنتی
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
17 دی 1399
4
جرم سرقت در فضای مجازی + مجازات سرقت اینترنتی

جرم سرقت در فضای مجازی + مجازات سرقت اینترنتی

شما در این مقاله میخوانید

سرقت حدّی در فضای مجازی

برای بسیاری افراد سوال است که آیا درصورتی اسناد، اطلاعات و مدارک اشخاص از طریق فضای مجازی مورد سرقت قرار گیرد و همچنین  سرقت دارای تمام شرایط سرقت حدی باشد آیا حکم صادره درخصوص این نوع سرقت نیز از احکام حدی می باشد یا خیر؟
 
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند
 

سرقت حدی

برای درک بهتر این موضوع در ابتدا باید بدانیم چه جرایمی حدی به شمار می آیند که در این خصوص ماده 268 قانون مجازات اسلامی شرایط آن را بیان داشته است که عبارتند از:مال سرقت شده،شرعا دارای مالیت باشد.
مال سرقت شده در حرز باشد: حرز درواقع به معنای مکانی امن است که دسترسی به درون آن آسان نبوده مانند گاوصندوق.
سارق هتک حرز نماید: بدین معنا که سارق برای ربودن مال قفل یا مانعی که بین وی و مال وجود دارد را از بین ببرد مانند شکستن قفل گاوصندوق.
سارق مال را از حرز خارج نماید: صرف هتک حرز موجب احراز شرایط حد نخواهد شد و سارق باید مال را از حرز خارج نماید.
هتک حرز و سرقت مخفیانه باشد.
سارق پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد.
ارزش مال سرقت شده در زمان خارج کردن از حرز معادل چهار و نیم نخود طلا (  حدود 1.2 گرم طلا) باشد.
مال سرقت شده از اموال عمومی،دولتی و موقوفی نباشد.
سرقت در زمان قطحی صورت نگرفته باشد.
صاحب مال از سارق شکایت نماید.
صاحب مال قبل از اثبات سرقت سارق را عفو نکند.
مال سرقت شده قبل از اثبات سرقت تحت ید مالک قرار نگیرد.
مال سرقت شده قبل از اثبات جرم به ملکیت سارق در نیاید.
مال سرقت شده از اموال سرقتی یا مغصوب (غصبی ) نباشد.
همانطور که در ماده فوق بیان شد تنها درصورتی که تمامی موارد فوق الذکر در یک سرقت روی دهد آن سرقت حدی محسوب خواهد شد و در خصوص حدی دانستن سرقت از طریق فضای مجازی باید موارد فوق در این نوع سرقت بررسی شود.
سرقت در فضای مجازی با سرقت عادی هر دو به یک معنا هستند و هر دو دارای تمامی عناصر سرقت بوده و تنها محل وقوع آن ها با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی اطلاعات اشخاص در حساب های شخص یا سرور و یا محل هایی ذخیره می شود که تنها خود اشخاص امکان دسترسی به آن را دارند و این خود نشانه حرز است. تنها تفاوت در نحوه هتک حرز بوده که در فضای مجازی از طریق هک و در فضای فیزیکی توسط ابزار آلات صورت می گیرد. قانون گذار در ماده 12 قانون جرایم رایانه ای دسترسی غیر مجاز به اطلاعات اشخاص و ربودن آنان را سرقت تلقی کرده و در این خصوص متاسفانه تنها  مجازات نقدی و یا حبس در نظر گرفته است و شرایط حد را برای آن متصور نشده است. بلکه درحالت کلی سرقت در فضای مجازی دارای تمامی شرایط سرقت حدی بوده است.
 

جرم برداشت اینترنتی پول

توسعه جوامع و فناوری ها منجر به تغییراتی در اشکال جرم نیز شده است. امروزه مجرمان از ابزارهای جدید برای سرقت اموال استفاده می کنند و تعداد جرایم رایانه ای رو به افزایش است. زمانی سارقان از روش های سنتی برای سرقت اموال استفاده می کردندو قانونگذاران برای حفظ نظم جامعه باید این اعمال را جرم انگاری کنند.
یک جرم رایج رایانه ای، جرم برداشت اینترنتی پول از حساب های دیگران یا کلاهبرداری رایانه ای است. این یک جرم رایج است و تعداد جرایم در حال افزایش است. در نتیجه قانونگذار برای جرایم رایانه ای و جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران به عنوان یکی از مصادیق آن، پیش بینی کرده و مجازات هایی را برای آنها در نظر گرفته است.
مانند سایر جرایم، جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران دارای سه عنصر است. 
 

مروری بر عناصر جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران

همان طور که گفته شد عناصر جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران شامل 3 عنصر است که شامل موارد زیر است:
  •  
  • عنصر معنوی
  • عنصر مادی
  • عنصر قانونی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران

بررسی تخصصی عنصر مادی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران 

عنصر مادی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب شخص دیگری دارای اجزای مختلفی است که برای تحقق جرم کلاهبرداری اینترنتی باید همه این اجزا وجود داشته باشد.

طبق ماده 13 قانون جرایم رایانه ای، اولین جزء از اجزای عنصر مادی جرم سرقت از کارت عابر بانک به صورت اینترنتی این است که مجرم با ورود، تغییر، پاک کردن، ایجاد یا توقف داده یا اخلال در سامانه اقدام می کند.

جزء دوم از اجزای عنصر مادی جرم سرقت اینترنتی پول از حساب دیگران این است که شخص برای خود یا دیگران «پول یا کالا یا منافع یا خدمات یا امتیازات مالی تحصیل کند » بنابراین لازم است مجرم برای ارتکاب این جرم از حساب دیگری پول برداشت کند.

نکته مهم این است که هر دو جزء این جرم باید وجود داشته باشد تا جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران یا کلاهبرداری اینترنتی رخ دهد. وقتی کسی جزء اول را انجام می دهد اما جزء دوم را انجام نمی دهد، یعنی شروع به ارتکاب جرم می کند، جرم برداشت پول از حساب دیگری انجام نشده است و ممکن است یکی از جرایم تخریب داده، جعل رایانه ای، سرقت اطلاعات باشد. ، یا دسترسی غیرمجاز است.

بررسی تخصصی عنصر روانی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران

منظور از عنصر روانی این است که شخص با اراده آزاد و با سوء نیت مرتکب یک جرم شود. در برخی جرایم مانند تخلفات رانندگی، عنصر روانی لازم نیست، با این حال، افرادی که از حساب دیگران به صورت اینترنتی پول برداشت می کنند، برای ارتکاب این جرم باید سوء نیت داشته باشند.

عنصر روانی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران این است که:

  • اولاً مجرم برای ارتکاب این جرم باید اختیار آزاد داشته باشد و در شرایط اکراه قرار نگیرد.
  • ثانیاً مجرم باید آگاهانه این عمل را انجام دهد و بداند که سرقت از حساب دیگری جرم است و با قصد نیت این عمل را انجام داده است.

به عبارت دیگر، اگر عنصر مادی جرم محقق شود، اما عنصر روانی (قصد انجام آن) محقق نشود، این جرم محقق نمی شود. اما پولی که او از حساب دیگری برداشته است باید به او برگردانده شود و طبق قانون مدنی او همچنان مسئول است.

برداشت اینترنتی پول از حساب شخص دیگر: مجازات 

مجازات جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران به شرح زیر است:

افرادی که با استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی از طریق ورود، تغییر، پاک کردن، ایجاد یا توقف داده ها یا ایجاد اختلال در سامانه، به طور غیرمجاز وجه یا مال یا مزایا یا خدماتی را برای خود یا دیگران تحصیل نماید علاوه بر رد مال به مالک آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (000 / 000 /20 ) ریال تا یکصد میلیون (000 / 000 /100) ریال محکوم می شود.

بنابراین مجازات کلاهبرداری اینترنتی یا جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران این است  که شخص مرتکب به مجازات از یک تا پنج سال حبس یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال (000 / 000 /20 ) تا یکصد میلیون ریال (000 / 000 /100) محکوم خواهد شد.

مجازات سرقت در فضای مجازی

همانطور که بیان شد قانون گذار در ماده 12 قانون جرایم رایانه ای مجازاتی را برای سارقین در فضای مجازی درنظر گرفته و آن در اختیار بودن داده ها نزد صاحب آن است که عبارتند است:
جزای نقدی از  یکصد هزار تومان الی دو میلیون تومان.
حبس از نود و یک روز تا یکسال
جزای نقدی از پانصد هزارتومان الی دو میلیون تومان
یا هردو مجازات (حبس به همراه محکومیت به جزای نقدی )
 
همچنین بر اساس ماده 13 قانون جرایم رایانه درصورتی که شخصی به نحو غیر مجاز در داده ها اعمالی نظیر تغییر،محو،ایجاد یا متوقف داده ها نماید و یا سامانه را مختل و وجه یا مال یا منفعتی و اقداماتی نظیر آن انجام دهد به حبس از یک الی پنج سال و یا جزای نقدی از دو میلیون تومان الی ده میلیون تومان و یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.
قانونگذار با توجه به تصویب قوانین فوق الذکر درواقع سرقت را در فضای مجازی میسر دانسته و برای آن مجازاتی درنظر گرفته است ولیکن توجه ای به حدی بودن آن نداشته است و امید است که در آینده این موضوع مورد توجه قرارگرفته و قوانین سختگیرانه تری نسبت آن وضع نماید چرا که امروزه گاهی اطلاعات از ارزش بسیار بالاتری برخوردار بوده اند و مجازات تعیین شده در مواقعی نمی تواند مانع از اتفاق این امر شود.
 

جرم کلاهبرداری در فضای مجازی

با گسترش فضای مجازی و استفاده گسترده از آن، اکنون امکان ارتکاب برخی جرایم در این فضا وجود دارد. جرایم زیادی در فضای مجازی از جمله جرم کلاهبرداری و اخاذی صورت می گیرد.
علیرغم اینکه اخاذی و کلاهبرداری به طور مکرر با هم مورد استفاده قرار می گیرند، اما دو جرم مجزا با عناصر خاص خود هستند. جرایم ارتکابی در فضای مجازی با جرایمی که در یک محیط عادی مرتکب می شوند مجازات متفاوتی دارند و تحت قانون جرایم رایانه ای قرار می گیرند.
 

کلاهبرداران اینترنتی چه کاری انجام می دهند؟

به عنوان یک قاعده کلی، کلاهبرداری شامل استفاده از ابزارهای متقلبانه برای به دست آوردن دارایی شخص دیگری است. کلاهبرداری در فضای مجازی نیز به همین صورت تعریف می شود با این تفاوت که محیط ارتکاب جرم متفاوت است و ابزارهای ارتکاب آن مناسب فضای مجازی است.
به عنوان مثال در کلاهبرداری اینترنتی، برای فریب شخص دیگری و سرقت اموال آنها با دستکاری داده ها و سیستم ها استفاده می شود.
 

مجازات جرم کلاهبرداری در فضای مجازی چیست؟

مطابق ماده 13 قانون جرایم رایانه ای مصوب 1388:
کسانی که برای به دست آوردن پول، اموال، مزایا یا خدمات یا امتیاز برای خود یا دیگران مرتکب اقداماتی مانند پاک کردن، ایجاد، توقف یا مختل کردن داده‌ها در سامانه های رایانه‌ای یا مخابراتی شوند به علاوه رد مال به مالک آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.
 

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری اینترنتی

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری اینترنتی به موجب رأی وحدت رویه شماره 729 مورخ 1 / 12 / 1391، حسابی که به طور متقلبانه پول برداشت شده است فقط در دادگاهی صلاحیت رسیدگی دارد که بانک افتتاح کننده حساب در صلاحیت آن است.
 

جرم اخاذی در فضای مجازی

تهدید و زور به عنوان وسیله ای برای گرفتن مال یا چیزی از طریق اخاذی استفاده می شود که به آن باج گیری یا حق السکوت نیز می گویند. اخاذی عمل به دست آوردن پول یا خدمات غیرقانونی و به زور از شخصی است.

عمل اخاذی اگر از طریق شبکه های مجازی و اینترنت انجام شود، اخاذی در فضای مجازی است.

اخاذی در فضای مجازی برای ارتکاب جرم به دو شرط نیاز دارد:

  1. ابتدا باید تهدیدی وجود داشته باشد. باید یک عمل غیرقانونی در تهدید وجود داشته باشد. به عنوان مثال، تهدید به انتشار عکس های خصوصی شخصی در فضای مجازی.
  2. اخاذی شامل پول، باج یا انجام کاری توسط اخاذ است. بنابراین، اخاذی زمانی اتفاق می‌افتد که پول درخواست شود یا کاری در پاسخ به تهدید انجام شود. مثلا فردی تهدید می کند که اگر دختری با او رابطه جنسی نداشته باشد، عکس های خصوصی او را در اینستاگرام منتشر خواهد کرد.

مدارک لازم برای شکایت کلاهبرداری

نیروی انتظامی هر روز هزاران شکایت در مورد کلاهبرداری دریافت می کند. برای شکایت کلاهبردای باید 6 گام و هر گامی مدارک  مورد نیاز خود را دارد که شامل:

  1. مراجعه به دادسرا = مدارک مورد نیاز: مدارکی که از متهم دریافت کرده ،مدارک شناسایی شاکی
  2. ارجاع به کلانتری = مدارک مورد نیاز: مدارکی که از کلاهبردار دارد
  3. عودت پرونده از نیروی انتظامی به دادسرا = مدارک مورد نیاز: مدارک شناسایی شاکی به همراه اوراق پروندهپ
  4. صدور قرار مجرمیت = مدارک مورد نیاز: مدارکی که از شخص کلاهبردار در دست داریم
  5. مراجع قضایی =  مدارک مورد نیاز: کیفرخواست
  6. مواردی که در شکوائیه جرم کلاهبرداری باید رعایت شود = مدارک مورد نیاز: کارت شناسایی شاکی و مدارکی که از شخص کلاهبردار در دست داریم
لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4 از 4 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

جرائم سایبری و جلب و قرار وثیقه

باسلام
امروز عصر ساعت 19 به طور نامعلوم و نامشخصی مبلغ 70 میلیون توما...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

جرایم سایبری و کلاهبرداری اینترنتی

سلام وقت بخیر بنده مبلغ 15میلیون بابت ارسال کالا به شخصی که در آگهی س...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

کلاهبرداری در فضای مجازی تلگرام

سلام.برای اخذ وام در تلگرام به گروهی برخورد کردم .متاسفانه دوبار گرفت...

26 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

جرایم مربوط به کلاهبرداری رایانه ای و نحوه اثبات بی گناهی

من برای پاس کردن مراحل پراپ حدود 300 دلار به شخصی در تلگرام دادم ک واس...

25 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت کلاهبرداری اینترنتی

ببخشید رفتم ی وسیله ازتودیوار گرفتم‌ طرف پولمو گرف و وسیله نفرستاد و گ...

19 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

کلاهبرداری اینترنتی از طریق سایت

سلام از طریق دیوار یک وسیله سفارش دادم و پول را ب شماره کارتی واریز کر...

18 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

کلاهبرداری رایانه ای در فضای اینستاگرام

سلام خسته نباشید .
بنده چند روزی میشه یک نفر با اکانت خودش به پیج این...

12 فروردین 1403
کارآموز وکالت

سرقت پول از طریق دستگاه اسکیمر

درود بر شما وقت بخیر بنده شاکی هستم با دستگاه اسکیمر 7 تومن از کارتم ر...

04 فروردین 1403

کلاهبرداری اینترنتی از طریق ارسال لینک مخرب ( فیشینگ)

یک مسیج روی گوشی اومده شکواییه
نرم افزار و نصب کردم میگه 50 هزار تومان...

13 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

جرائم سایبری و جرائم رایانه ای

سلام ، یکی از دوستانم در سال گذشته چند مرحله که در هر مرحله بیش از دوی...