در صورتیکه در رابطه با موضوع

دلایل توقیف خودرو و رفع توقیف خودرو
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
دلایل توقیف خودرو و رفع توقیف خودرو

دلایل توقیف خودرو و رفع توقیف خودرو

شما در این مقاله میخوانید

 بعضی مواقع ممکن است خودرو شخصی به دلایل مختلف  توقیف شود و شخصی که خودرو او توقیف شده در پی چاره ای برای رفع توقیف باشد ،خواندن این مقاله برای شما راهکارهایی را برای رفع توقیف خودرو در نظر گرفته است .
اما در ابتدا باید با توقیف خودرو آشنا شویم .
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

 توقیف خودرو چیست؟

به طور کلی توقیف خودرو با دو انگیزه و به دو شکل متفاوت صورت می گیرد: توقیف فیزیکی خودرو و توقیف قانونی خودرو.
 
توقیف قانونی خودرو: این نوع توقیف یکی از روش های ایجاد انگیزه و اعمال فشار بر شخص مدیون می باشد تا از این طریق شخص نسبت به رفع بدهی خود اقدام نماید. به این ترتیب، شخص مدیون توانایی فروش خودرو و یا انتقال آن به غیر را ندارد. این امر معمولا زمانی صورت می گیرد که شخصی به دیگری مدیون (هر نوع دینی را شامل می شود به طور مثال مهریه و یا چک و سفته) بوده و توقیف خودرو از سوی وی انجام شده است. 
 
توقیف فیزیکی خودرو: در این نوع توقیف فرد علاوه بر توقیف قانونی، امکان دخل و تصرف و استفاده از خودرو را ندارد. بنا بر نوع توقیف خودرو، دادگاه اقدام به توقیف خودرو مذکور می نماید و در این خصوص کارشناسی را به محل فرستاده تا خودرو را ارزش گذاری و ضبط نماید.
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند
 
از عمده دلایل و موارد توقیف خودرو چیست ؟
 
از عمده دلایل توقیف خودرو میتوان به موارد ذیل اشاره کرد ؛
 

 تصادف منجر به فوت یا جرح

در هر نوع تصادفی که منجر به جرح یا حتی فوت شود، باید هر دو خودرو چه خودروی مقصر چه خودروی متضرر به پارکینگ منتقل شده و توقیف شود.
 

نداشتن بیمه شخص ثالث

در صورت همراه نداشتن مدارک بیمه‌ای خودرو و یا اتمام اعتبار بیمه‌نامه‌‌ شخص ثالث خودرو توقیف خواهد شد و تا زمانی که بیمه‌نامه تمدید نشود، خودرو از توقیف خارج نخواهد شد.
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند
 

 عدم پرداخت جریمه‌ای که به سقف 1 میلیون رسیده است پس از ابلاغ راهنمایی و رانندگی

بر اساس قانون در صورتی که میزان جریمه خودرویی به سقف یک میلیون تومان برسد، اداره راهنمایی و رانندگی موظف است تا ابلاغیه‌ای را برای راننده ارسال کند.
در این صورت، اگر پس از گذشت 1 ماه از ابلاغ، راننده خودرو اقدام به پرداخت جریمه نکند، مامور راهنمایی  و رانندگی این اختیار را دارد تا دستور انتقال خودرو به پارکینگ را صادر کند.
 

پلاک مخدوش یا غیر مجاز خودرو‌

بر اساس ماده 2 آیین‌نامه راهنمایی رانندگی هر گونه وسیله نقلیه اعم از ماشین، موتور و حتی ماشین‌های مربوط به کشاورزی باید پلاک شناسایی ثبت شده در سیستم راهنمایی رانندگی داشته باشد.
رانندگی با وسیله نقلیه‌ای که پلاک نداشته باشد یا پلاک مخدوش داشته باشد یا پس از استعلام مشخص شود که پلاک غیر مجاز است غیر قانونی بوده و مامور راهنمایی رانندگی در صورت مشاهده می‌تواند خودرو را توقف کند.
ترخیص خودرو در این شرایط فقط منوط به تعویض پلاک است و راننده تنها تا 5 روز فرصت دارد که مدارک مبنی بر تعویض پلاک را برای ترخیص خودرو ارائه دهد.
لازم به ذکر است در صورتی که راننده برای مخدوش بودن پلاک مجوزی دریافت کرده‌، توقیف خودرو منتفی خواهد شد.
 

رانندگی بدون گواهینامه 

در صورتی که فردی بدون داشتن و اخذ گواهینامه رانندگی کند، مامور راهنمایی و رانندگی این اجازه را دارد تا خودرو را متوقف و به پارکینگ منتقل کند. رانندگی بدون گواهینامه عواقب مختلفی دارد که تنها یکی از ساده‌ترین آنها توقیف خودرو است. 
 

دیگر دلایل توقیف خودرو

در مورد برخی از دلایل توقیف خودرو صحبت کردیم. دلایل زیر هم می تواند باعث توقیف خودروی شما شود. 

 

همراه نداشتن مدارک مربوط به خودرو

این که هنگام رانندگی مدارک خودرو را به همراه داشته باشید موضوع مهمی است. در صورتی که مامور به هر دلیلی مدارک خودرو را از شما بخواهد اما همراه نداشته باشید می تواند خودرو را توقیف کند. 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

حمل مواد مخدر و توقیف خودرو

حمل هر گونه ماده مخدر باعث می شود که خودرو توقیف شود. خودروی توقیف شده به پارکینگ منتقل خواهد شد. اگر مالک بتواند ثابت کند اطلاعی از قصد حامل مواد نداشته است، خودروی او رفع توقیف می شود.
 

توقیف خودرو به دلیل بدهی

اگر به شخصی بدهی داشته باشید هم ممکن است خودروی شما توقیف شود. اگر این اتفاق بیافتد شما نمی توانید از خودروی خود استفاده کنید و هم چنین اجازه واگذاری آن به دیگری را هم ندارید.
وقتی خودرو توقیف می شود فردی از طرف مراجع قضایی به محل می رود و خودرو را قیمت گذاری می کند. عدم پرداخت مهریه و یا هر حق و حقوق مالی از اشخاص دیگر، جزء بدهی های شما محسوب خواهد شد.
 

رانندگی در حالی که از مشروبات الکلی و یا مواد روانگردان استفاده کرده اید

اگر در حالت مستی و به صورت کلی پس از مصرف نوشیدنی های غیر مجاز و مواد مختلف توهم زا رانندگی کنید، پلیس می تواند خودرویتان را توقیف کند. در این حالت راننده متحمل 80 ضربه شلاق و نیز پرداخت جریمه مشخص شده می شود. دقت کنید که این فرد از رانندگی محروم خواهد شد.
 
 

نقش وکلا و مشاوران و کارشناسان حقوقی سایت وکیلوند اولین استارتاپ حقوقی ایران برای رفع توقیف خودرو چیست؟

جالب است بدانید وکلا می توانند در حوزه های مختلف فعالیت کنند. اما اگر یک وکیل بتواند در یک حوزه خاص فعالیت کند، می تواند تسلط بهتری بر روی پرونده ها داشته باشد. حال وکلایی هستند که در زمینه توقیف خودرو فعال هستند و می توانند به پرونده هایی که در این زمینه هستند، بسیار کمک کنند.
 
از این رو اگر فردی قصد توقیف خودرویی را دارد، می تواند با کمک این افراد اقدام کند تا خودروی مورد نظر توقیف گردیده و با اعتماد به آن ها می توان امید داشت که حقوق قانونیمان حفظ خواهد شد و تکیه بر تجربیات آن ها موجب پیشبرد بهتر پرونده های توقیفی می شود.
 
پس اگر در خصوص توقیف خودرو یا رفع توقیف پلاک خودرو با مشکلی مواجه شدید که استدلالی برای این مشکل نداشتید، میتوانید از اطلاعات وکلا و مشاوران و کارشناسان حقوقی سایت وکیلوند اولین استارتاپ حقوقی ایران  بهره ببرید تا بسیاری از دغدغه هایتان بابت این مسائل آزاد گردد.
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

انجام دو تخلف به صورت همزمان

اگر در حین رانندگی دو تخلف همزمان داشته باشید، خودرویتان توقیف می شود. اگر شما مرتکب تخلفی شوید مثلا چراغ قرمز را رد کنید پلیس برایتان جریمه تعیین می کند اما اگر همزمان بیش از یک تخلف انجام دهید خودرویتان توقیف می شود. 
تخلفات زیادی وجود دارد که ارتکاب همزمان آن ها باعث می شود خودرو توقیف شود. برخی از این موارد عبارتند از:
  • حرکات نمایشی مختلف
  • سرعت بیش از حد مجاز
  • گذشتن از چراغ قرمز
  • سبقت غیر مجاز به اشکال مختلف
  • حرکات مارپیچی
  • تجاوز به چپ
 

استعلام برای خودروی توقیفی

برای انجام این کار دو روش پیش روی شماست. برای این که بدانید خودرو توقیفی هست یا خیر باید با 110 تماس بگیرید. وقتی شماره پلاک را اعلام کنید، وضعیت توقیف خودرو مشخص می شود. 
راه دیگری که برای استعلام وجود دارد این است که شماره پلاک ماشین را از طریق پیامک به شماره 30005353 ارسال کنید. در این حالت نیازی به نوشتن حروفی که در پلاک وجود دارد ندارید. می بایست ارقام پلاک را بدون فاصله و پشت سر هم بنویسید. اگر خودرو توقیفی باشد این موضوع از طریق پیامک به اطلاع شما می رسد.
 

اگر کسی مهریه زوجه خود را ندهد آیا زوجه میتواند خودرو متعلق به همسر خود را توقیف کند ؟

هر مردی هنگام بستن پیوند زناشویی و عقد نکاح، مسئولیت پرداخت دینی به همسرش را به عهده می گیرد که زن هر وقت تمایل داشته باشد، می تواند نسبت به دریافت این حق قانونی اش اقدام کند و مرد ملزم به پرداخت مهریه است. یکی از روش هایی که زن می تواند در صورت عدم اقدام همسرش نسبت به پرداخت مهریه، اموال مرد را توقیف کند و این گونه به حق خود برسد، توقیف خودرو می باشد.
دو روش کلی برای توقیف خودرو وجود دارد. روش اول؛ فرد می تواند از طریق دادگاه خودرویی را توقیف کند. روش دوم؛ این است که فرد از ثبت اسناد رسمی اقدام نماید. 
 
✓ هنگامی که زن تصمیم می گیرد تا مهریه اش را از همسرش مطالبه کند، می تواند درخواستش را به دادگاه ارائه دهد و تقاضای تامین خواسته کند تا بتواند زمانی که رای دادگاه صادر شد، خودروی وی را توقیف کند. چرا که ممکن است همسرش خودرو را مخفی نموده و یا به نام شخص دیگری کند.
پس از اعلام خودرو به عنوان تامین خواسته، پلیس راهنمایی و رانندگی پس از مشاهده می تواند خودرو را توقیف نموده و به پارکینگ ارسال کند.
 
✓ زن پس از معرفی خودرو به اجرای ثبت اسناد، به عنوان درخواست مهریه ابلاغیه ای  برای همسرش ارسال می گردد که به وی اطلاع داده شود تا در مهلت داده شده، اقدام به پرداخت مهریه کند.
اگر مرد از انجام این امر سر باز زند و خودداری کند، اجرای ثبت اسناد، دستور توقیف خودروی مربوطه را صادر کرده و پلیس راهنمایی و رانندگی موظف به اجرا است.
اگر در تلاش هستید تا مهریه ی خودتان را از همسرتان با توقیف خودرواش مطالبه کنید، وکیلان با تجربه و کاردان ما در زمینه توقیف خودرو آماده ی ارائه ی مشاوره به شما هستند تا علاوه بر تسریع کار، راهنمای شما تا انتهای مسیر باشند.
 
در چه مواردی میشود از خودرو تصادفی رفع توقیف کرد ؟
 در تصادفاتی که موجب فوت یا مجروح شدن شخصی شود یا علت حادثه قابل تشخیص نباشد، به دستور راهنمایی و رانندگی، خودرو به پارکینگ منتقل می شود. هنگامی که شخص درخواست آزادسازی خودرو اش را دارد، باید به کلانتری محل وقوع حادثه مراجعه کند و درخواست رفع توقیف خودرو را به صورت کتبی ارائه دهد.
 
رئیس کلانتری این دادخواست را برای قاضی دادسرا ارسال کرده و قاضی دادسرا با بررسی پرونده، اگر خودروی مذکور شاکی نداشته باشد و در بروز حادثه مقصر نباشد، دستور رفع توقیف را صادر می کند.
 
اگر شخصی در تصادف مجروح شده باشد، اما به نظر افسر اعتراضی نداشته باشد و خودرو بیمه باشد نیز رفع توقیف می گردد. اما اگر هر یک به نظر افسر معترض باشند یا خودرو بیمه نباشد، تا بررسی نهایی و مشخص شدن تکلیف پرونده، توقیف برقرار است. لازم به توضیح است که یک وکیل متخصص در امر توقیف خودرو به تمام مقررات تصادف نیز آگاه است و می توان برای پیشبرد پرونده به وی اطمینان کرد.
 

مراحل ترخیص خودروی توقیف شده از پارکینگ

برای خروج خودرو توقیف شده از پارکینگ باید موارد ذیل را انجام داد ؛
 
۱ – هنگامی که به محل پارک خودروی خود بر می گردید و اثری از آن نمی بینید، چندین فکر از جمله سرقت و حمل با جرثقیل و غیره متبادر می شود. ولی کاری که باید ابتدا انجام دهید این است که با پلیس در ارتباط باشید.
 
۲ – به دست آوردن نام و نشانی پارکینگی که خودرو با استفاده از جرثقیل و یدک کش به آنجا منتقل شده است.
 
۳ – به همراه داشتن اصل مدارک خودرو اعم از برگ سبز خودرو، بیمه نامه خودرو و کارت ماشین و تهیه ی کپی از تمامی آن ها الزامی است.
 
۴ – به همراه داشتن اصل مدارک شناسایی شخص مالک از جمله کارت ملی، شناسنامه و گواهینامه به همراه کپی از آن ها لازم است.
 
۵ – قبل از اقدام به ترخیص خودرو با مراجعه به پلیس +۱۰ از مبلغ خلافی خودرو آگاهی پیدا کنید و اگر خلافی نداشت که مشکلی نیست. اما اگر خلافی داشت، با مراجعه با بانک ملی پرداخت آن را انجام دهید و برگه عدم خلافی را به همراه کپی از آن همراه داشته باشید. تحویل این رسید به ستاد ترخیص خودرو الزامی است.
 
تصویر میانی مقاله دلایل توقیف و رفع توقیف خودرو

 

توضیح بیشتر در مورد رفع توقیف خودرو

در صورتی که خودرو به دلیل نداشتن و یا عدم تمدید بیمه شخص ثالث توقیف شده است شما باید مدارک لازم از جمله بیمه نامه و مدارکی که نشان دهنده تمدید بیمه شخص ثالث است را ارائه داده و خودرو را از حالت توقیف خارج کنید. 
اگر خودروی شما به دلایلی مثل بدهی و مشکلات مالی توقیف شده است 3 حالت مختلف وجود دارد:
  • در صورتی که استفاده از خودرو برای امرار معاش شما لازم است می توانید درخواست رفع توقیف را به دادگاه بدهید تا مراحل مربوط به آن طی شود. اگر دادگاه دلایل شما را موجه تشخیص بدهد دستور رفع توقیف داده و می توانید خودرو را از پارکینگ خارج کنید.
  • اگر دادگاه تشخص بدهد که خودروی ارزان تری می تواند به جای این خودرو در امرار معاش شما کمک کند، دستور رفع توقیف نخواهد داد.
  • اگر خودرو نقشی در امرار معاش شما نداشته باشد موظف به پرداخت بدهی ها و طی کردن مراحل لازم هستید تا بتوانید خودرویتان را رفع توقیف کنید.

به جز این موارد و در بقیه حالات می توانید به ستاد ترخیص خودرو در شهر خود مراجعه کرده و خودرویتان را رفع توقیف کنید. دقت کنید که وکیل هم می تواند به جای شما این کار را انجام دهد.

مدارک لازم را آماده کنید

برای این که بتوانید خودروی خود را رفع توقیف کنید باید مدارک لازم را به همراه داشته باشید. این مدارک عبارتند از:

  • مدارک شناسایی مالک و یا وکیل قانونی او باید ارائه شود.
  • سند مالکیت خودرو لازم است.
  • نیاز به ارائه اصل و کپی گواهینامه رانندگی دارید.
  • بیمه نامه شخص ثالث را هم باید ارائه دهید. اصل و کپی آن مد نظر است.
  • باید از جریمه خودرو استعلام گرفته شده و وضعیت خلافی ان هم مشخص شود.
  • حمل خودرو به محل لازم هزینه ای دارد که باید آن را بپردازید.
  • شما ملزم به پرداخت هزینه پارکینگ در هنگام توقیف هستید. رسید این پرداخت برای رفع توقیف لازم است.
  • هزینه مربوط به عوارض شهرداری را باید پرداخت کنید.
  • فرم اطلاعات شخصی باید تکمیل شود.

هزینه پارکینگ خودروی توقیفی

یکی از هزینه هایی که برای ترخیص می پردازید مربوط به هزینه جرثقیل و هزینه پارکینگ است. البته باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم در نظر بگیرید. برای پارکینگ باید هزینه روزانه بپردازید که بسته به تعداد روزهای توقیف خودرو هزینه مشخص می شود. 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

زودترین زمان برای رفع توقیف خودرو

بسته به این که خودرویتان به چه دلیلی توقیف شده است مراحل رفع توقیف می تواند متفاوت باشد. به صورت کلی باید بدانید که در هر حالت نمی توانید کمتر از 24 ساعت از زمان توقیف، خودرو را از پارکینگ دربیاورید. وقتی حداقل 24 ساعت گذشته باشد و دلایل توقیف را هم مرتفع کرده باشید می توانید آزادسازی خودرو از توقیف را انجام دهید.

خرید خودروی توقیفی

هنگام خرید خودرو باید به توقیفی نبودن آن هم توجه کنید. ممکن است قرارداد و مبایعه نامه کاملا درست باشد و حتی سند هم به نام راننده باشد اما بعدا به دردسر بیافتید. در این حالت وقتی برای تعویض پلاک اقدام می کنید تازه متوجه می شوید که خودرو توقیفی است و نمی توانید آن را به نام خودتان دربیاورید.

وقتی خودرو توقیف می شود مقام قضایی دستور می دهد که هیچ گونه نقل و انتقالی در مورد آن انجام نشود. البته جای نگرانی نیست زیرا قانون از شما حمایت می کند. فروش مالی که توقیف شده است باطل است و فروشنده اعمال قانون خواهد شد.

توقیف خودرو به دلیل حجاب

در کشورمان مسئله ای به نام حجاب در جنبه های مختلف قانونی اثرگذار است. پلیس می تواند خودروی شما را به دلیل مشکل در حجاب، توقیف کند. در این صورت باید به پارکینگ امنیت اخلاقی مراجعه نموده و هزینه های لازم را پرداخت کنید. نیاز به تکمیل یک تعهدنامه هم توسط شما وجود دارد. پس از آن می توانید خودرو را رفع توقیف کرده و از پارکینگ خارج نمایید.

مراجعه به پارکینگ راهور

ستادهای ترخیص و نیز پارکینگ های مربوطه از ساعت 7 صبح مشغول به کار هستند. برای این که هزینه زیادی جهت رفع توقیف نپردازید بهتر است هر چه زودتر برای انجام این کار اقدام کنید.

شما باید مدارک لازم را آماده کرده و سپس به پارکینگ مراجعه نمایید. نیاز به ارائه برگه توقیف و برگه جریمه هم دارید. وقتی این برگه ها را دریافت می کنید از متصدی بپرسید که باید به کدام پارکینگ مراجعه نمایید.

در تهران و دیگر شهرهای بزرگ چند اداره ترخیص مختلف داریم ولی در شهرستان ها معمولا اداره ترخیص در ساختمان مرکزی پلیس قرار دارد. وقتی به ستاد ترخیص می روید باید یک پوشه تهیه کنید. رنگ پوشه شما بستگی به تخلفی دارد که خورویتان به دلیل وقوع آن توقیف شده است.

نحوه توقیف فیزیکی خودرو

خودرویی که قرار است توقیف فیزیکی شود به دادگاه و یا به بخش اجرای احکام معرفی می گردد. وقتی حکم آماده اجرا می شود یک مامور از طرف دادگاه به مکانی که خودرو قرار دارد می رود. مامور گفته شده از تمامی ویژگی های خودرو صورت برداری می کند و سپس پارکینگ خودرو مشخص می شود.

در صورتی که در طرح دعوی درخواستی مبنی بر توقیف خودروی فرد وجود داشته باشد دادگاه آن را بررسی کرده و در موردش تصمیم می گیرد.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

توقیف خودرو به صورت سیستمی

در توقیف سیستمی، راهنمایی و رانندگی شماره پلاک خودروی مزبور را ثبت کرده و به این طریق از خرید و فروش آن جلوگیری می کند. در صورتی که پس از این حالت تخلفی صورت بگیرد خودرو با حکم قضایی و به صورت فیزیکی توقیف می گردد. در واقع توقیف سیستمی را می توانید مرحله قبل از توقیف فیزیکی در نظر بگیرید هر چند توقیف فیزیکی همیشه نیازی به اجرای این مرحله ندارد.

قوانین مربوط به توقیف خودرو

مواردی که خودرو می تواند توقیف شود توسط قانون و با توجه به ماده 6 قانون رسیدگی به جرایم رانندگی مشخص شده است. در این مطلب در مورد این موارد به طور کامل صحبت کردیم. مراجع مختلفی می توانند حکم توقیف خودرو را صادر کنند. شورای حل اختلاف، دادگاه حقوقی و کیفری، دادسرا، پلیس راهنمایی و رانندگی و اجرای ثبت حق انجام این کار را دارند.

طبیعتا ماموران راهنمایی و رانندگی هنگام توقیف خودرو طبق قانون عمل می کنند و اختیار عملی خارج از آن را ندارند. هیچ ماموری حق ندارد خارج از موارد قانونی تعیین شده خودرویی را توقیف کند.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.5 از 3 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

03 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

برای رانندگی در حین مستی چه اقدامی کنم؟

منو در حین رانندگی تو مستی گرفته اند برای اولین بار بردنم کلانتری ازم...

02 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

زمان رسیدگی به پرونده در دادسرا چقدر زمانبر است؟

سلام.برادرم ماشین لیزینکی خریده کارت ماشین حروف بین شماره ها ص ولی توی...

22 فروردین 1403
کارآموز وکالت

فیس ایفت کامل خودرو 206

آیا فیس لیفت کامل یک خودرو از 2006 به 2012 قانونی است؟ حتی با وجود وار...

20 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت بر خودرو به دلیل شرکت در اغتشاشات

سلام شب بخیر
دو روز قبل از طریق سامانه پلیس پیامکی امد که چون جریمه خو...

06 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

آیا می‌توانم بدون کروکی از راننده مقصر شکایت کنم

با سلام
دو هفته پیش پشت چراغ قرمز ماشینی به درب ماشین من برخوردی داشت...

15 دی 1402
وکیل پایه یک دادگستری

برادرم با موتور با سرعت پایین خورده به عابر بعد به عابر گفته زنگ بزم...

سلام برادرم با موتور با سرعت پایین خورده به عابر بعد به عابر گفته زنگ...

25 آذر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

تصادف دو وسیله نقلیه منجر به جرح

سلام خسته نباشید ما یه تصادیف داشیتم مورخ روز 16 من موتور سوار بودم با...

14 آذر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

تصادفی بین خودرو و موتوری صورت می گیرد علیرغم پرداخت وجهی. توافقی مرتب...

سلام
من امشب داشتم مسير مستقيم و اصلي خودمو ميرفتم(با ماشين) كه يكدفع...

30 آبان 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ایا شیشه دودی ماشین تخلف است

سلام وقت بخیر
آیا دودی کردن شیشه ماشین جرم است؟
و اگر خودرویی دارای بی...

29 آبان 1402
کارشناس حقوقی

در خصوص تصادف منجر به فوت

سلام وقت شما بخیر
اگر که دوتا ماشین باهم تصادف کنن و راننده (مرد) یکی...