در صورتیکه در رابطه با موضوع

شکایت از پیج های اینستاگرامی چگونه است
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
06 دی 1400
5
شکایت از پیج های اینستاگرامی چگونه است

شکایت از پیج های اینستاگرامی چگونه است

شما در این مقاله میخوانید

زمانی که خریدی از پیج انجام شده و جنس یا کالا ارسال نشده باشد، می توان از دارنده پیج فروش اینترنتی در اینستاگرام به دلیل عدم ارسال جنس شکایت کرد. دادسرای جرایم رایانه ای می توانند به شکایات مربوط به از خرید اینترنتی اینستاگرام رسیدگی کنند؛ ضمناً می توانید علاوه بر شکایت از از پیج اینستاگرام، دادخواست به ایفای انجام تعهد و استرداد وجه به شورای حل اختلاف و یا دادگاه حقوقی ارائه نمایید.
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند
 
با توجه به افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی و ارتباطی مانند تلگرام، اینستاگرام و ... بسیاری از افراد و بسیاری از کسب و کارها تبادلات های مالی و غیر مالی خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند. در نتیجه این مطلب جرایم یا تخلفاتی در حوزه مالی با استفاده از این شبکه های اینترنتی به ویژه تلگرام و اینستاگرام صورت گرفته است.
زمانی که افرادی که خرید اینترنتی از اینستاگرام انجام داده اند اما جنس خریداری شده خود را از پیج فروش اینترنتی در اینستاگرام دریافت نکرده اند، اولین اقدامی که به ذهن می رسد این است که مالباخته یا شاکی از پیج فروش اینترنتی اینستاگرم بع علت عدم ارسال جنس اینستاگرام شکایت می کند. به همین جهت در این مقاله به بررسی شکایت در خصوص خرید اینترنتی در اینستاگرام می پردازیم و پیامدهای حقوقی آن را توضیح می دهیم.
در همین خصوص ابتدا به توضیح شکایت خرید اینترنتی در اینستاگرام می پردازیم و سپس به بررسی نحوه رسیدگی به به شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام می پردازیم.

شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام

بساری از افراد در مورد کلاهبرداری دوستان یا اقوام خود توسط توسط پیج فروش اینترنتی در اینستاگرام به دلیل عدم ارسال جنس شنیده اند. یا اگر جنس از طریق پیج اینستاگرام ارسال نشده باشد، ممکن است قربانی کلاهبرداری شده باشند. افراد جامعه به دلیل همه این موارد تمایل دارند از نحوه خرید امن از پیج های اینستاگرام یا سایر سایت های اینترنتی پیروی کنند.
با این حال در صورتی که پیج اینستاگرام پس از خرید اینترنتی جنس را تحویل ندهد، شخص می تواند از خرید اینترنتی اینستاگرام شکایت کند. البته این بدان معنا نیست که ارتکاب جرم در فضای اینترنتی و در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام نادیده گرفته شده و قابل شکایت نیست.
به این دلیل که برای جرایمی که در فضای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام رخ می دهد راه حل های حقوقی و قانونی وجود دارد و نهادهایی برای شمایت از آنها وجود دارد که علاوه بر دادسرای جرایم رایانه ای، پلیس فتا نیز به صورت تخصصی در میان نهادهای دیگر در زمینه جرایم اینترنتی مانند فیشینگ رسیدگی می کنند.
لازم به ذکر است در مواردی که جرمی رخ داده است، مراجع ذکر شده در بالا به از خرید اینترنتی اینستاگرام رسیدگی می کنند؛ مانند کلاهبرداری. با این حال، فروشنده اینستاگرام اگر صرفاً در ارسال جنس کوتاهی کرده باشد یا پیج فروش اینترنتی فقط تحویل کالا را به تأخیر بیندازد، این ها جرم کیفری ندارد و همانطور که در ادامه توضیح دادیم می توان به جای شکایت کیفری در در دادگاه های حقوقی به منظور ایفای تعهد و یا بازپرداخت مبلغ پرداختی شکایت کرد.
 
وقتی از حقوق فضای مجازی سخن به میان می آید، منظور بررسی اصول و قواعد حقوقی حاکم بر این فضا، ارتباطات رایانه ای و جرایم، تخلفات و مسئولیت هایی است که در عرصه فضای مجازی مطرح می شود. حقوق فضای مجازی از جایگاه ویژه ای در علم حقوق برخوردار است و با جنبه های مختلف حقوق در ارتباط است. برخی معتقدند که برنامه های رایانه ای، اطلاعات محسوب می شوند. بدین معنا که نرم افزار، صرفا مجموعه ای از اطلاعات دسته بندی شده است که ماهیت متفاوتی از دارایی شخصی دارد. رای دادگاه پیرامون حقوق مالکانه نسبت به اطلاعات موضوع را به خوبی تشریح می نماید: ( اطلاعات دارایی به حساب نمی آید، در خصوص اطلاعات محرمانه باید گفت به عنوان ملک دارنده آن محسوب می شود و حس عمومی بر آن است که مال محسوب نمی شود.)، اشکالی که به مال محسوب نکردن اطلاعات و برنامه های رایانه ای وارد است آن است که منجر می شود که ربودن آنها از مالک، سرقت محسوب شود.
هر چه امنیت در فضای مجازی ارتقا پیدا کند، هزینه های زمانی، فکری و مالی ارتکاب جرم هم بیشتر می شود. لذا بزهکاران ترجیح می دهند، تورهای شکار خود را در شبکه هایی پهن کنند که محل رفت و آمد پول و یا مواد ارزشمندی مانند آن است. بنابراین در فضای مجازی که به نظر بی قانون می رسد، نیاز مبرم به وجود پلیس رایانه ای احساس می شود. از آنجایی که برخی از کجروی های فضای مجازی، معادلی در دنیای خارجی ندارند، جرم انگاری آن ها ضروری می باشد.
جرایم فضای مجازی به 3 دسته تقسیم می شوند:
1. جرایم سنتی که ممکن است به منظور ارتکاب آن ها از رایانه یا سایر سامانه های ارتباطی و مخابراتی استفاده شود مانند: کلاهبرداری.
2. جرایم مرتبط با محتوا که شامل نقص حقوق مالکیت فکری نسبت به داده محتوا و هرزه نگاری می شود.
3. جرایمی که تمامیت رایانه و سامانه های ارتباطی را مورد هجوم قرار می دهد مانند: ارسال بدافزارهای رایانه ای.
خلاء قانونی در قانون مجازات اسلامی منجر به آن شد که سرانجام مقنن در سال 1388، قانون جرایم رایانه ای را تصویب نماید. قانون جرایم رایانه ای به جرم انگاری اعمال ممنوعی می پردازد که به منظور ارتکاب آن ها از رایانه استفاده شده یا موضوع آن ها داده یا سامانه های رایانه ای باشد.
 
تصویر میانی مقاله آپدیت پیچ اینستا

شکایت از پیج اینستاگرام

برای بسیاری از دوستان پیش آمده که قصد طرح دعوا نسبت به پیج های اینستاگرامی رو‌ داشتن اما نمیدونستن چطور باید مطرحش کنن، در این مقاله نحوه شکایت از پیج اینستاگرام را بررسی خواهیم کرد.
برخی می گویند که شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، چون شبکه های خارجی هستند، نمی توان از افراد به دلیل تخلفات شکایت مطرح کرد و این شکایات نتیجه ای نخواهد داشت اما در اصل اینطور نیست و این جرم در دادسرای جرائم رایانه ای قابل پیگیری می باشد.
بنابراین شما می توانید از پیج اینستاگرام که باعث آزار و اذیت شما شده است شکایت نمایید، در این شرایط مهم نیست که آن اکانت در حال حاضر موحود باشد یا خیر بلکه، مهم است که یک اسکرین شات یا سند از پیام رد و بدل شده داشته باشید.

شکایات از خرید اینترنتی اینستاگرام: نحوه رسیدگی به آنها

در قسمت های قبل روش های شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام را توضیح دادیم و همانطور که اشاره کردیم، هنگام شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام به دلیل عدم ارسال جنس، می تواند به دو صورت حقوقی و کیفری باشد. به این دلیل در این قسمت نحوه رسیدگی به به شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام را توضیح خواهیم داد.
در صورتی که شکایت به دلیل خرید اینترنتی اینستاگرام به صورت کیفری ثبت شده باشد و به عبارت دیگر شکایت کیفری در دادگاه جرایم رایانه ای مطرح شده است.، دادسرا موضوع را به پلیس فتا ارجاع می دهد و پلیس فتا موظف به رسیدگی تحقیقات مد نظر دادسرا است. مسائل تخصصی مانند اینکه آیا کلاهبرداری اینترنتی انجام شده یا خیر و شماره حسابی که پول کلاهبرداری اینترنتی به آن واریز شده متعلق به چه کسی است و از این مسائل.
پلیس فتا نتایج تحقیقات در این مرحله را به دادسرای جرایم رایانه ای ارسال خواهد کرد و در مورد اینکه آیا عدم ارسال خرید توسط پیج اینستاگرام مشمول یکی از عناوین مجرمانه می شود یا خیر، دادسرا اظهار نظر خواهد کرد و اگر بله، توسط متشکی عنه اتفاق افتاده یا خیر. با توجه به مدارک ارائه شده توسط شاکی در صورت وقوع یکی از جرایم رایانه ای پرونده را به دادگاه کیفری ارجاع می دهند.
اگر دادسرای جرایم رایانه‌ای تشخیص ندهد که جرمی رخ داده است، شکایت را رد می‌کند و حتی نوبت به رسیدگی دادگاه نمی رسد. در هر صورت قرار منع تعقیب توسط دادسرا قابل اعتراض در دادگاه کیفری است و در صورتی که دادگاه اعتراض را صحیح بداند به جرم رسیدگی و رأی خود را صادر می کند.
باید گفت که بسیاری از شکایات در مورد عدم ارسال جنس توسط پیج های اینستاگرام رد می شود؛ به این دلیل که وقوع جرمی توسط دادسرا تشخیص داده نمی شوند؛ زیرا عدم ارسال جنس به خودی خود جرم نیست، بلکه تخلف از قرارداد خرید و فروش بین طرفین منعقد شده است.
اما اگر شکایت مبنی بر عدم ارسال جنس توسط پیج اینستاگرام به نتیجه نرسید و یا از همان ابتدا قصد داریم حقوقی دارنده پیج اینستاگرام را به صورت حقوقی مجبور به تحویل تحویل جنس یا کالا یا استرداد وجه کنیم، در  دادگاه حقوقی می توانیم اقامه دعوی (دادخواست) کنیم. دادخواست حقوقی باید شامل خواسته الزام به ایفای تعهد و همچنین مطالبه خسارت قانونی باشد. در مواردی که مبلغ درخواستی کمتر از 20 میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف و در مواردی که بیش از 20 میلیون تومان باشد، صلاحیت رسیدگی به دعوا در دادگاه حقوقی می باشد.
یک نکته بسیار مهم در مورد نحوه سیدگی به شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام باید مورد توجه قرار گیرد این است که خواه شکایت در دادگاه کیفری باشد یا در دادگاه حقوقی مطرح شده باشد، شاکی یا خواهان باید کلیه مدارک و اسناد لازم در رابطه با تخلفات پیج فروش اینترنتی اینستاگرام را به شکواییه یا دادخواست خود ضمیمه کند تا قاضی بر اساس آنها مدارک رای صادر کند و در صورت عدم ارائه سند و مدرک پرداخت وجه کالا به دادگاه، دادگاه نمی تواند مرتکب را به حبس یا مجازات محکوم کند.
از جمله اسناد و مدارک مهم می توان به فیش های پرداخت وجه مربوط به شماره حساب شخص، کلیه مکاتبات و گفتگوهای رد و بدل شده در دایرکت اینستاگرام یا در قالب پیام می باشد که در این زمینه قابل استناد است و پرینت اسکرین شات های مرتبط باید به دادخواست یا یا شکواییه ضمیمه شود.

نحوه شکایت از پیج اینستاگرام

برای شکایت از پیج های اینستاگرام به دادسرای جرائم رایانه ای مراجه و در قسمت جرائم رایانه ای پزونده تشکیل دهید و مراحل قانونی را طی کنید. دادسرا با توجه به موضوع، پرونده را بررسی و به پلیس فتا ارجاع می دهد. همچنین برای سایر شهرها می توانید به پلیس مختص آن شهر مراجعه کنید.
اگر متخلف مشخص باشد، قاضی او را برای حضور در دادگاه و شنیدن اظهاراتش احضار می کند و اگر فرد متخلف مشخص نباشد پلیس وارد عمل می شود و بررسی های لازم را انجام می دهد.
پلیس فتا سایتی راه اندازی کرده است که می توانید با مراجعه به سایت و کلیک بر روی گزینه اطلاعات مردمی شکایت خود را ثبت و از طریق پلیس فتا موضوع را پیگیری کنید.
پس از مراجعه و ثبت شکایت در سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir پلیس فتا با شما تماس گرفته و پیگیر مسئله خواهد شد.
لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 3 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

جرائم سایبری و جلب و قرار وثیقه

باسلام
امروز عصر ساعت 19 به طور نامعلوم و نامشخصی مبلغ 70 میلیون توما...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

جرایم سایبری و کلاهبرداری اینترنتی

سلام وقت بخیر بنده مبلغ 15میلیون بابت ارسال کالا به شخصی که در آگهی س...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

کلاهبرداری در فضای مجازی تلگرام

سلام.برای اخذ وام در تلگرام به گروهی برخورد کردم .متاسفانه دوبار گرفت...

26 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

جرایم مربوط به کلاهبرداری رایانه ای و نحوه اثبات بی گناهی

من برای پاس کردن مراحل پراپ حدود 300 دلار به شخصی در تلگرام دادم ک واس...

25 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت کلاهبرداری اینترنتی

ببخشید رفتم ی وسیله ازتودیوار گرفتم‌ طرف پولمو گرف و وسیله نفرستاد و گ...

19 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

کلاهبرداری اینترنتی از طریق سایت

سلام از طریق دیوار یک وسیله سفارش دادم و پول را ب شماره کارتی واریز کر...

18 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

کلاهبرداری رایانه ای در فضای اینستاگرام

سلام خسته نباشید .
بنده چند روزی میشه یک نفر با اکانت خودش به پیج این...

12 فروردین 1403
کارآموز وکالت

سرقت پول از طریق دستگاه اسکیمر

درود بر شما وقت بخیر بنده شاکی هستم با دستگاه اسکیمر 7 تومن از کارتم ر...

04 فروردین 1403

کلاهبرداری اینترنتی از طریق ارسال لینک مخرب ( فیشینگ)

یک مسیج روی گوشی اومده شکواییه
نرم افزار و نصب کردم میگه 50 هزار تومان...

13 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

جرائم سایبری و جرائم رایانه ای

سلام ، یکی از دوستانم در سال گذشته چند مرحله که در هر مرحله بیش از دوی...