در صورتیکه در رابطه با موضوع

محاربه و افساد فی الارض + محارب کیست و مجازات محاربه چیست؟
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
محاربه و افساد فی الارض + محارب کیست و مجازات محاربه چیست؟

محاربه و افساد فی الارض + محارب کیست و مجازات محاربه چیست؟

شما در این مقاله میخوانید

محاربه و افساد فی الارض : 

محاربه در لغت به معنای ( جنگیدن ) می باشد . 
 ما سعی داریم در این مقاله شمارا با این واژه و مجازات مربوط به آن آشنا کنیم : 
امنیت خواسته ی عمومی هر جامعه ای است و هر حکومتی با هر طرز تفکری که داشته باشد برای ایجاد امنیت در جامعه تلاش وبا مجرمان اینترنتی به طور جد برخورد می کند . 
یکی از جرائم علیه امنیت کشور ها (( محاربه و افساد فی الارض)) است .
 
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند
 

محارب کیست؟

در قانون به وضوح اشاره شده است شخصی که در مردم ایجاد هراس و ترس می کند و آزادی و امنیت آن ها را به خطر می اندازد و یا دست به اسلحه می شود محارب شناخته خواهد شد؛ حال چه او دارای اسلحه سرد باشد مانند شمشیر، قمه، چاقو، سنگ و غیره و چه دارای اسلحه گرم باشد مانند هفت تیر، تفنگ ساچمه ای، مواد منفجره و غیره.

البته باید گفته شود هر کس که اسلحه به دست بگیرد محارب به حساب نمی آید و فقط افرادی که به قصد ایجاد هراس در مردم به این کار دست بزنند محارب هستند. با توجه به این مسئله، شخصی که با دیگری خصومت خصوصی داشته باشد و اسلحه به دست بگیرند و کار او جنبه عمومی نداشته باشد، محارب نیست.

همچنین شخصی محارب خوانده می ‌شود که از اقدام خود قصد مجرمانه ای داشته باشد و محاربه او به صورت ظاهری نمایان شود. با این وجود اگر شخص در یک بیابان به اجرای اعمال ترسناک و اسلحه کشی اقدام کند محارب خوانده نمی شود؛ اما اگر این فعل در یک جمع و در یک خیابان عملی شود شخص محارب شناخته خواهد شد.

از سوی دیگر فردی که برای دفاع از مردم و یا مقابله با محاربات اقدام به مبارزه کند و اسلحه بکشد محارب به حساب نمی آید چرا که او قصد سوء و هراس مردم را نداشته؛ بلکه هدف او دفاع از مردم بوده است.

 

مقاصد محاربان و مفسدان فی الارض

محاربان و مفسدان فی الارض ممکن است از اعمال خود مقاصد متعددی داشته باشند مانند ایجاد هراس در مردم و جلب توجه آن ها و یا تلاش برای قیام در برابر حکومت جمهوری اسلامی و براندازی حکومت اسلامی. قانون اشاره کرده تمام کسانی که عضو سازمان های محارب هستند و تلاش می‌کنند ایران را تضعیف کنند و یا حکومت را براندازند محارب شناخته می شوند.

همچنین طرفداران این سازمان ها و کسانی که به آن ها اسلحه، تجهیزات نظامی، مواد منفجره شونده و... می رساند نیز محارب و مفسد فی الارض هستند. البته این در صورتی است که افراد با آگاهی و اراده خود اقدام به این اعمال کنند و در صورتی که از این افعال آگاهی نداشته باشند محارب نخواهند بود.

 

جرم محاربه و فساد فی الارض

 محاربه و افساد فی الارض جزو جرایمی است که دارای مجازات خاص و مشخص شرعی بوده و از این جهت در حوزه ی حدود (یعنی مجازات هایی که تعداد و چگونگی آنها در دین اسلام مشخص شده است ) جای می گیرد . 

 قانون مجازات اسلامی درباره ی جرم انگاری و مجازات محاربه در ماده 279 و ماده های بعد آن اینطور بیان کرده است :   

ماده 279:

محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان ،مال یا ناموس مردم یا ارعاب ( یعنی ترساندن ) آنهاست، به نحوی که موجب نا امنی در محیط گردد . 
هرگاه کسی با انگیزه ی شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه ی عمومی نداشته باشد و نیز کسی که روی مردم سلاح بکشد ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود ،محارب محسوب نمی شود. 

ماده 280 :

فرد یا گروهی که برای دفاع و مقابله با محاربان دست به سلاح ببرد محارب نیست . 
ماده 281: راهزنان ، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند محارب هستند .
 

حد محاربه 

ماده 282 : حد محاربه یکی از 4 مجازات زیر است : 
اعدام : حلق آویز کردن مجرم است 
صلب : نوعی مجازات برای بعضی از جرائم است که در آن مجرم بعد از به دار بستن آنقدر روی دار می ماند تا بمیرد و با اعدام فرق دارد ، مدت باقی ماندن محارب بر روی دار 3 روز است و بعد از آن پائین آورده می شود .
قطع دست راست و پای چپ 
نفی بلد (یعنی اخراج و تبعید )
 

نکات قابل توجه در رابطه با تعیین مجازات

جالب است بدانید از ماده ۱۹۱ قانون مجازات اسلامی تا ماده ۱۹۵ این قانون در رابطه با نحوه تعیین مجازات محاربان و مفسدان فی الارض صحبت شده و نکاتی در این زمینه بیان شده است. این ۵ نکته را می توان به عبارت زیر دانست.

ماده ۱۹۱: هر یک این چهار مجازات مطرح شده با توجه به علم قاضی و جرم انجام شده انتخاب می شوند. ممکن است شخصی به قتل اقدام کرده و یا شخصی را مجروح کرده و مال او را از او گرفته باشد. شخصی نیز امکان دارد هیچ یک این اعمال را مرتکب نشده باشد.

ماده ۱۹۲: حتی اگر فردی که صاحب حق است اقدامات محارب و مفسدان فی الارض را ببخشد مجازات این اشخاص بخشیده نخواهد شد.

ماده ۱۹۳: محارب و مفسدی که به تبعید محکوم می شود در دوران تبعید مورد مراقبت قرار گرفته و حق مراوده و معاشرت با دیگران را نخواهد داشت.

ماده ۱۹۴: فرد تبعید شده پس از تبعید چه توبه کند و چه توبه نکند باید مدت زمان تبعید خود را بگذراند و به طور قطع مدت زمان تبعید کمتر از یک سال نخواهد بود.

ماده ۱۹۵: در صلب کردن فرد مجرم، باید به موارد زیر توجه کرد:

  1. مجرم را نباید طوری بست که منجر به مرگ او شود.
  2. شخص نباید بیش از سه روز بر روی صلیب بماند و بعد از سه روز باید پایین آورده شود.
  3. اگر بعد از سه روز شخص زنده بود نباید او را به قتل رساند.

 

نحوه اثبات محاربه و افساد فی الارض

در ماده ۱۸۹ به طور واضح و قاطع اشاره شده است که تنها تحت فراهم بودن دو شرط می توان محاربه و افساد فی الارض افراد را ثابت کرد. اگر نتوان با استفاده از این دو شرط مجرم بودن افراد را به اثبات رساند فرد بی گناه شمرده خواهد شد. این شرایط به عبادت زیر هستند.

  • دو مرد بالغ به محاربه و افساد فی الارض شهادت دهند.
  • اغراق مجرم به ارتکاب جرم و محاربه، در صورتی که او بالغ باشد و این اعتراف با اختیار خودش صورت بگیرد.

در مورد این شرایط شروط و نکاتی نیز وجود دارد که در تبصره ‌های ماده ۱۸۹ به آن ها اشاره شده است. در تبصره ۱ گفته شده است شهادت افرادی که در حربه با یکدیگر درگیر شده اند نسبت به یکدیگر مورد قبول نیست.

تبصره ۲ نیز می گوید عده ای که در محاربه به آن ها آسیبی وارد نشده اما اشخاص دیگری مورد تهاجم قرار گرفته اند پذیرفته خواهد شد. تبصره ۳ نیز به این مسئله اشاره می کند، اشخاصی که به آن ها آسیبی وارد شده فقط می توانند به محارب بودن محاربان شهادت بدهند و شکایت شخصی برای این افراد پذیرفته نیست.

 

افساد فی الارض 

قانون مجازات اسلامی : در باره ی جرم انگاری افساد فی الارض در ماده ی 286 این طور بیان می کند : هرکس به طور گسترده مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد (یعنی مجموع اعضاء بدن مثل چشم و گوش و دست و پا و همچنین منافع آن مثل بینایی و شنوایی ) جرائم امنیت داخلی و خارجی کشور ، نشر اکاذیب (یعنی انتشار اخبار و وقایع دروغ به قصد ضرر زدن به دیگری یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی ) ،اخلال در نظام اقتصادی کشور 
احتراق (آتش زدن ) و تخریب،پخش مواد سمی و میکروبی خطرناک و یا دایر کردن مراکز فساد و فحشاء یا معاونت در آنها به گونه ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور ،ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی یا اموال عمومی و خصوصی یا سبب اشاعه فساد یا فحشاء در حد وسیع گردد مفسد فی الارض محسوب می شود و مجازات در نظر گرفته برای تمام این جرائم( اعدام ) می باشد . 
 

احکام خاص مرتبط با افساد فی الارض

درباره مفسدان فی الارض احکام خاصی وجود دارد؛ به عنوان مثال طبق ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی پس از تعیین مجازات برای شخص مفسد، مجازات او باید یک بار در یکی از روزنامه‌ های محلی منتشر شود تا مردم از آن اطلاع داشته باشند.

همچنین در بند ث ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی به این مسئله اشاره شده است افرادی که به مفسدان در اجرای فساد فی الارض کمک می کنند، به نحوی معاونان آنان به حساب می آیند که به هیچ وجه مجازات این افراد در حالت تعویق یا تعلیق قرار نخواهد گرفت.

 

سخن نهایی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با محاربه و افساد فی الارض و همچنین مجازات تعیین شده برای آن ها آشنا کنیم. اشاره کردیم محاربان و مفسدان فی الارض افرادی هستند که به ایجاد ترس، دلهره، دایر کردن مراکز فساد و فحشا و‌‌... اقدام می کنند که ممکن است از این کار اهداف متعددی داشته باشند مانند آسیب به حکومت اسلامی و یا جالب توجه. برای این افراد مجازات هایی همچون صلب، اعدام، تبعید و قطع عضو در نظر گرفته می شود. امیدواریم این مطالب برایتان کاربردی بوده باشد.

 
لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.75 از 2 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

بابت تحویل سکه ها فیلم دوربین مدار بسته طلافروشی این ادعا را ثابت می‌ک...

سلام بنده توی طلافروشی کار میکنم ی شخصی بعد از چندبار خرید فروش واعتما...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

طرح دعوی حقوقی یا کیفری حق مسلم هر فردی است

سلام اگر کسی از دست کسی بیخود شکایت کنه و به دادگاه بکشه چطور ادعای ش...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا در ارتکاب فعل محرمانه از سوی ایشان اطمینان دارید؟

سلام خانمم من با بچه 5 ساله دختر در حال دزدی و کلاهبرداری از عموم به...

07 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

نداشتن گواهینامه رانندگی وتصادف

سلام دوست من با موتور تصادف کرده زیر هجده سال هم هس
موتور بیمه داره،ول...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت سو استفا‌ه از کارت بانکی

سلام کارت بانکی ام گم کردم متاسفانه رمز روش نوشته بودم پیامک هم فعال ن...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مجازات جایگزین حبس

سلام وقتتون بخیر
با توجه به رای وحدت رویه 746 سال 1394 در خصوص ماده 64...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت کیفری

شكوائيه شماره...........ارسالي از طريق سامانه خدمات قضائي به شعبه 101...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی ایرانی

در همین پرونده حکم راننده چی میشه به جز جزای نقدی احتمال داره با حبس ر...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

رفع مسدودی حساب های بانکی

حساب بانکی من بیشتراز یک ساله مسدوده بعلت بازی سایت شرط بندی.حکم براعت...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

حمل و نگهداری مشروبات الکلی

سلام خسته نباشید
من و دوستانم تو جاده توسط مامور به اتهام حمل مشروبا...