در صورتیکه در رابطه با موضوع

چگونه از مزاحم تلفنی شکایت کنیم؟
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
18 آذر 1400
4.82
چگونه از مزاحم تلفنی شکایت کنیم؟

چگونه از مزاحم تلفنی شکایت کنیم؟

شما در این مقاله میخوانید

با گذشت زمان و پیشرفت علم ،وسایل ارتباطی نیز افزایش پیدا کرده است که در تسهیل روابط افراد بسیار تاثیرگذار بوده و باعث آسایش و حل بسیاری از مشکلات مردم شده است اما گاها افرادی وجود دارند که از این وسایل استفاده درستی نکرده و حتی در برخی موارد با استفاده از همین وسایل آسایش و آرامش مردم را برهم میزنند یکی از این موارد مزاحمت تلفنی است که در این مقاله سعی میکنم ضمن توضیح دقیق مزاحمت تلفنی ،نحوه شکایت از این جرم را نیز توضیح دهم.
 
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

مزاحمت تلفنی

اگر شخصی با استفاده از تلفن یا هر وسیله مخابراتی ،برای اشخاص دیگر مزاحمت ایجاد کند ،عمل او مزاحمت تلفنی بوده ودارای وصف مجرمانه است این مزاحمت میتواند از طریق تماس، پیامک یا فضای مجازی صورت بگیرد.
لازم به ذکر است که عمل مزاحمت باید بصورت پیوسته ،اگاهانه ،عمدا و در یک فاصله زمانی معینی صورت بگیرد در غیر این صورت جرم مزاحمت تلفنی اتفاق نمی افتد.اکنون سوالی که مطرح میشود این است که چه اقداماتی شامل مزاحمت تلفنی میشود؟ مزاحمت بصورت عام ،به هر عمل واقدامی که باعث سلب آسایش مشروع دیگران شود گفته میشود پس مزاحمت تلفنی ممکن است از راه های مختلفی مثل دروغ،کلاهبرداری،تهدید،افتراء یا هر طریق دیگری صورت بگیرد اما ممکن است در برخی موارد مزاحمت، جرم دیگری نیز صورت بگیرد مثلا شخصی به دروغ با تلفن یا هر وسیله ارتباطی دیگری ،به شخص دیگر خبر میدهد که خانه ات آتش گرفته است و این شخص بر اثر هیجان و استرس ناشی از این خبر سکته میکند در اینجا مطابق ماده 131 قانون مجازات اسلامی این عمل شخص عناوین متعددی داشته و به مجازات اشد محکوم میشود،حتی در صورتی که مزاحمت تلفنی از طریق موارد گفته شده باعث مرگ شخص دیگری شود میتوان مجازات اعدام را نیز برای شخص مرتکب متصور شد. 

 

شکایت از مزاحم تلفنی چقدر طول میکشد

بسیاری از افراد این سوال را می پرسند که اگر از شخصی به دلیل مزاحمت تلفنی شکایت نمایند چقدر طول میکشه برای شخص احضاریه ارسال گردد یا شکایت از مزاحم تلفنی چقدر طول میکشد؟
در پاسخ به این سوال که شکایت از مزاحم تلفنی چقدر طول میکشد باید گفت که مابین1 تا 2 هفته زمان می برد تا از شما دعوت بعمل آید.

 

شکایت مزاحم تلفنی به پلیس فتا

شکایت از جرم مزاحمت تلفنی در پلیس فتا امکان پذیر نیست مگر اینکه مزاحمت ناشی از اینترنت یا شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام و غیره باشد. که در این صورت دادسرای جرایم رایانه ای در این مورد پیگیری خواهد کرد.
مزاحمت عمدی یا غیرعمدی سایر مشترکین از طریق تلفن توسط هر فرد یا گروهی و در هر سنی مزاحمت تلفنی محسوب می شود. در ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات آمده است: هرکس از طریق تلفن یا سایر دستگاه ‌های مخابراتی مزاحمت برای افراد ایجاد نماید، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.
در نتیجه، ایجاد مزاحمت برای شخصی از طریق تماس تلفنی یا پیامک، در صورتی که موجب از دست دادن آسایش یا آسیب رساندن به او شود، جرم است که طبق قانون مجازات می شود.
افراد زیادی هستند که مزاحمت از طریق تلفن  را تجربه کرده اند، معمولاً این مزاحمت ها با مسدود کردن شماره مزاحم یا امتناع از پاسخگویی به تماس های او به طور کلی خاتمه می یابد، با این حال، گاهی اوقات چاره جز شکایت از یک مزاحم تلفنی نمی ماند.
مزاحمت تلفنی یک عمل عمدی و آگاهانه است که پس از کشف، مسئولیت کیفری برای مزاحم به دنبال دارد و در نتیجه مرتکب طبق قانون باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد. مرتکب نمی تواند حسن نیت اعمال خود را به دادگاه ثابت کند مگر اینکه دلایلی برای آن به دادگاه ارائه کند که هدف مشروعی پشت آن بوده است.
افزایش ارتباطات اجتماعی از طریق تلفن، اینترنت و شبکه های ارتباطی ممکن است منجر به بروز چنین سوالی شود که هرگونه مزاحمت تلفنی طبق قانون جرم است.
اگر این نوع مزاحمت از طریق اینترنت و نه از طریق خط تلفن انجام شود، آیا جرم مزاحمت تلفنی همچنان اتفاق افتاده است؟ در صورت مزاحمت از این نوع برای شکایت به کجا مراجعه کنیم؟
این مقاله تعریف مختصری از مزاحمت تلفنی ارائه می دهد که برای شکایت از جرم مزاحم تلفنی باید به کجا مراجعه کرد آیا امکان این نوع شکایت به پلیس فتا وجود دارد یا خیر؟
در صورت تمایل به طرح شکایت در خصوص جرم مزاحم تلفنی، بسته به نحوه ایجاد مزاحمت و انتخاب شاکی، می توانید با مشترکین خطی که دچار مزاحمت شده اید، دادسر یا اپراتورهای تلفنی و سایت شرکتی که سیم کارت از آن صادر شده برای شکایت و پیگیری آن مراجعه کرد، که مراجعه به دادسرا یا ا دفتر امور مشترکین مربوط به خط شاکی در همه موارد رایج است
گفتیم با توجه به قانون مجازات اسلامی مزاحمت تلفنی را یک جرم می باشد، آیا مزاحمت از طریق تلفن اما با استفاده از اینترنت نیز مزاحمت تلفنی محسوب می شود؟
نکته ای مطرح شد که مزاحمت تلفنی از طریق تماس و پیامک با مزاحمت از طریق اینترنت متفاوت است و اگر از طریق اینترنت مزاحمت ایجاد شده، باید به پلیس فتا مراجعه کرد در غیر این صورت شاکی می‌تواند فقط در مکان‌هایی که ذکر کردیم برای شکایت مراجعه کند و ضمناً امکان مراجعه به پلیس فتا را نخواهد داشت.
در صورت ایجاد مزاحمت برای دیگران در شبکه های اجتماعی توسط فرد مزاحم. شاکی می تواند با مراجعه به پلیس فتا و دادسرای جرایم رایانه ای مراتب مزاحمت را پیگیری کند و ضمناً نمی تواند شکایت خود را از طریق دفاتر امور مشترکین یا دادسرا عمومی و انقلاب پیگیری کند.
 
تصویر میانی مقاله آپدیت مزاحم تلفنی

 

مجازات مزاحمت تلفنی

پس از توضیحات گفته شده، اگر شخصی مرتکب مزاحمت تلفنی شود مطابق ماده 641 قانون مجازات اسلامی ضمن اجرای مقررات قانون تاسیس شرکت مخابرات مصوب 1350  به حبس یک تا شش ماه محکوم میشود البته این مجازات بعد از تصویت قانون کاهش مجازات تعزیری مصوب 1399 به نصف کاهش پیدا کرده است .
در تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات  اگر شخصی مرتکب جرم مزاحمت تلفنی شود در بار اول یک هفته ارتباط تلفنی شخص قطع و اخطار کتبی نیز به وی داده میشود در بار دوم سه ماه ارتباط تلفنی شخص قطع و اخطار کتبی نیز به وی داده میشود اما در صورت تکرار یعنی بار سوم ارتباط تلفنی شخص به طور دائم قطع و از او سلب امتیاز میشود. پس از توضیحات مربوط به مزاحمت تلفنی و مجازات آن به توضیح نحوه شکایت از مزاحم تلفنی خواهیم پرداخت.

 

شکایت از مزاحم تلفنی 

در صورت تکرار پیوستگی مزاحمت تلفنی، این عمل جرم تلقی شده و مجازات قانونی دارد فردی که آسایش او را به دلیل مزاحمت سلب کرده است دو راه برای شکایت از این جرم دارد: اگر شخص متضرر بخواهد شکایت کند، می‌تواند با مراجعه به دادسرای محل وقوع جرم (محل سکونت) یا از طریق مراجعه مرکز مخابرات محل زندگی این کار را پیگیری کند.
در اولین قدم شاکی باید مزاحمت تلفنی ایجاد شده را به دادسرا محل وقوع جرم اطلاع (محل وقوع جرم محل سکونت شاکی است که در اثر این مزاحمت ایجاد شده و بدلیل این مزاحت آسایش از او سلب شده) داده یا به مخابرات محل زندگی اش برساند به منظور تعیین اینکه آیا مزاحمت تلفنی انجام شده است یا خیر چون به گفته عموم مردم مزاحمت تلفنی در مواردی اتفاق افتاده است، اما در واقعیت چنین نیست.
مثل پیام هایی مانند پیام های تبریک، تبلیغاتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، مگر اینکه حجم آن به حدی باشد که مشترک نتواند از تلفن خود استفاده کند.
وقتی که مزاحمت تشخیص داده شد به دلیل این که شماره ای که باعث مزاحمت شده، با وجود اینکه روی صفحه نمایش تلفن ظاهر می شود، در مخابرات ثبت نشده است مراجعه شاکی به مخابرات محل زندگی خود ضروری است و فرم درخواست کشف مزاحمت تلفنی را تکمیل و تحویل دهد.
روی خط تلفن شخص پس از تحویل فرم، نرم افزاری فعال می شود و در مراحل بعدی مشترک آموزش می بیند که برای ثبت شماره فرد مزاحم، هر زمان که او تماس گرفت، یک کد مخصوصی وارد کند تا شماره فرد مزاحم ثبت گردد.
در این صورت فرد ظرف 24 ساعت شناسایی می شود و اداره مخابرات با او تماس گرفته و اخطاریه برایش می فرستد.
  • برای اولین بار یک هفته تماس های مزاحم قطع خواهد شد.
  • در صورت تکرار تماس های مزاحم برای بار دوم، به مدت سه ماه قطع می شود.
  • سلب امتیاز تلفن مزاحمی به صورت کلی در صورت تکرار برای بار سوم.
به نظر می ‌رسد برای توبیخ یک مزاحم، استفاده از طریق مخابرات مناسب تر به نظر می رسد و اگر بخواهد شخصی را مجازات کند باید از طریق دادسرای محل وقوع جرم این کار را انجام دهد.

 

با مزاحم تلفنی چه کنیم

همانطور که در ادامه خواهید خواند، بهترین راه برای برخورد با یک مزاحم تلفنی، پیروی از این مراحل است.
افزودن شماره مزاحم به blacklist تلفن همراه به خود شما امکان می دهد آن را در لیست سیاه قرار دهید. در نتیجه، مهم نیست که مزاحم چند بار تماس بگیرد، شما متوجه نشده، بنابراین او نمی تواند با شما تماس موفق برقرار کند.

هنگام برخورد با مزاحم تلفنی، بهتر است تماس را قطع کنید. اگر هر بار به تلفن مزاحم پاسخ دهید و او را درگیر مکالمه کنید، او  را تشویق می کنید که دوباره با شما تماس بگیرد.
دختران جوان در معرض مزاحمت های تلفنی زیادی قرار دارند و اگر به اطرافیان خود در مورد آن بگویند می توان به این مزاحمت ها پایان داد پس به همسر، خانواده یا دوستان خود در مورد این مزاحمت اطلاع دهید و از آنها بخواهید به شما کمک کنند.
مشاهده شماره مخاطب روی نمایشگر تلفن به معنای کشف مزاحمت تلفنی نیست و تشخیص مزاحمت به عهده شرکت مخابرات می باشد. در نتیجه در صورت مزاحمت تلفنی، با آن شماره تماس نگیرید.
در صورت وجود مزاحمت تلفنی باید با مراکز مخابراتی مراجعه و قبض پرداختی را برای درخواست کشف مزاحمت ارائه دهید.
مزاحمت تلفنی از نظر قانون کشور جرم محسوب می شود و در صورتی که این مزاحمت منجر به تهدید یا خسارت شود، مجازات آن شدیدتر خواهد بود پس در صورت احساس تهدید یا آسیب از مزاحمت تلفنی، برای بررسی موضوع را با نیروی انتظامی مطرح نمایید.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.82 از 11 رای

آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

بابت تحویل سکه ها فیلم دوربین مدار بسته طلافروشی این ادعا را ثابت می‌ک...

سلام بنده توی طلافروشی کار میکنم ی شخصی بعد از چندبار خرید فروش واعتما...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

طرح دعوی حقوقی یا کیفری حق مسلم هر فردی است

سلام اگر کسی از دست کسی بیخود شکایت کنه و به دادگاه بکشه چطور ادعای ش...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا در ارتکاب فعل محرمانه از سوی ایشان اطمینان دارید؟

سلام خانمم من با بچه 5 ساله دختر در حال دزدی و کلاهبرداری از عموم به...

07 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

نداشتن گواهینامه رانندگی وتصادف

سلام دوست من با موتور تصادف کرده زیر هجده سال هم هس
موتور بیمه داره،ول...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت سو استفا‌ه از کارت بانکی

سلام کارت بانکی ام گم کردم متاسفانه رمز روش نوشته بودم پیامک هم فعال ن...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مجازات جایگزین حبس

سلام وقتتون بخیر
با توجه به رای وحدت رویه 746 سال 1394 در خصوص ماده 64...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت کیفری

شكوائيه شماره...........ارسالي از طريق سامانه خدمات قضائي به شعبه 101...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی ایرانی

در همین پرونده حکم راننده چی میشه به جز جزای نقدی احتمال داره با حبس ر...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

رفع مسدودی حساب های بانکی

حساب بانکی من بیشتراز یک ساله مسدوده بعلت بازی سایت شرط بندی.حکم براعت...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

حمل و نگهداری مشروبات الکلی

سلام خسته نباشید
من و دوستانم تو جاده توسط مامور به اتهام حمل مشروبا...