01 خرداد 1402

تخریب زمین در حاشیه شهر توسط شهرداری

دسته بندی : شهرداریها | کمیسیون ماده 5
مهرناز قیاسی
وکیل پایه یک دادگستری
سوال کاربر :

سلام و درود. منزل مرحوم پدربزرگم در حاشیه یکی از میادین اصلی شهرستان خواف استان خراسان رضوی قرار دارد.
این میدان در حال حاضر، سه راهی است و منزل مذکور در طرح احداث خیابان جدید قرار دارد.
اعضای شورای شهر برای راضی کردن ورثه جهت تخریب خانه، وعده هایی داده اند که یکی از آنها نامگذاری خیابان جدید به اسم مرحوم پدربزرگم است. اما ایشان اذعان داشته اند که ابتدا باید عملیات تخریب انجام شود و سپس با قبول فرمانداری، این نامگذاری انجام شود.
اما بنده به قول دادن شفاهی اعتماد ندارم و معتقدم باید اعضای شورا و شهرداری کتباً در این باب تعهد بدهند و همانند اعطای پروانه و... ، این مورد هم در قرارداد یا حداقل در یک نامه ذکر شود.

سوالم از جنابعالی این است که آیا امکان گرفتن این تعهد امکان پذیر می باشد؟؟
چنانچه پاسخ شما مثبت است، بفرمایید که بنده با شما مشاوره تلفنی انجام بدم تا بتوانیم یک تعهد محکم و لازم الاجرا را از شورای شهر بگیریم...سپاس

پاسخ وکیل پایه یک دادگستری :

با سلام شهرداری ها برای آبادانی و عمران شهر و خیابان ،میدان ها،کوچه ها باغ های عمومی طبق قانون و ضوابطی به تصویب طرح های عمرانی خود در این راستا اقدام مینمایند. اما در مواردی شهرداری با ممانعت افرادی که مالکیت خصوصی دارند مواجه میشود که شهرداری ابتدا املاکی را که مالک خصوصی دارد. خریداری و آن ها را تملک می کند حال در این مورد که اجراي پروژههاي عمومي، با حق مالكيت مالكان در تزاحم قرار ميگيرد شهرداری ها مکلفند از راهکارهایی که در قوانین موجود برای این امر پیش بینی شده بهره گیرند از جمله: طبق قانون نحــوه خريد و تملك اراضــي و امالك براي اجــراي برنامه هاي عمومی، عمرانــی و نظامی دولت شهرداری مكلف است »توافق« مالكان عرصه و اعيانی مشمول طرح را تحصيــل کند. در خصوص ساختمان‌ها و املاکی که در مناطق خارج از محدوده شهری ساخته می‌شوند قوانین و مجازات دیگری وضع شده که مبتنی بر تبصره ۲ از بند سوم ۹۹ قانون شهرداری به آن‌‌ها پرداخته می‌شود. احداث بنا در حریم قانونی نواحی شهری اعم از جاده‌ها، راه آهن‌ها، خطوط فشار برق، فرودگاه‌ها در صورت برچسب خوردن به عنوان ساختمان بدون پروانه منجر به تخریب و رفع اثر خواهد شد. متقابلا در صورتی که احداث چنین مجموعه‌هایی در نواحی غیر شهری و حاشیه حریم‌ها باشد و از نوع متحد ثانی باشد و همچنین احداث آن‌ها ملزم به اخذ پروانه از سوی مجع تعیین شده باشد و از تاسیسات غیر شهرکی به حساب آید، به این صورت که برای رفع نیازهای عمومی، تجاری، تفریحی و نیز اقتصادی و سایر عناوین تعریف شود، طبق بند ۲ از ماده ۸ آیین نامه که در راستای استفاده از اراضی احداث بنا و تأسیسات در نواحی خارج از محدوده قانونی که حریم شهرها مصوب ۱۳۵۵ است، بررسی می‌شود. در اين صورت با پرداخت مبلغ توافق شــده به مالك، ملك تحويل شــهرداری ميشــود و در فرض عدم توافق، مطابق تبصره يك ماده واحده قانون »نحــوه تقويم ابنيه، امالك و اراضي مورد نياز شــهرداری ها قيمت عرصه و اعيان ملک، توسط هيأت سه نفره اي از كارشناسان رسمي دادگستري تعيين ميگردد؛ بنابراین شما به عنوان مالک علاوه بر استحقاق وجوه میتوانید درصورت گذشت قراردادی پیش از تخریب منعقد کنید که در صوت عدم الزام به ایفای تعهد الزام ایشان را از محاکم بخواهید.

اگر نیاز به مشاوره بیشتر با مهرناز قیاسی دارید کلیک کنید

ایکون ترازو

سوالات حقوقی مشابه

01 آذر 1402
وکیل پایه یک دادگستری

چگونگی تغییر کاربری زمین شهرری

سلام،زمینی خریدیم با سند تک برگ که در اون کاربری قید نشده بودو پروانه...

31 خرداد 1402
وکیل پایه یک دادگستری

تخریب زمین در حاشیه شهر توسط شهرداری

سلام و درود. منزل مرحوم پدربزرگم در حاشیه یکی از میادین اصلی شهرستان خ...

09 آذر 1401
وکیل پایه یک دادگستری

بررسی ماده ۵ شهرداری

وقت به خیر . بنده یک زمین 350 متری دارم که سال 96 خریداری کرده ام ، در...

10 شهریور 1401

برای تغییر زمین بایر شهری به مسکونی برای ساخت سهم شهرداری50درصد؟

ایا برای تغییر زمین بایر شهری به مسکونی برای ساخت سهم شهرداری50درصد؟وا...

سلام، من مهرناز قیاسی هستم وکیل پایه یک دادگستری حقوقی. در صورتیکه نیاز به مشاوره با من داشتی می تونی خدمت مشاوره تلفنی رو انتخاب کنی .

آخرین وضعیت آنلاین:
آنلاین در 3 ماه پیش
مهرناز-قیاسی
مهرناز قیاسی ۰.۱ وکیل پایه یک دادگستری رزرو مشاوره
خدمت ارائه شده 157
هزینه مشاوره 99,000
امتیاز کاربران به وکیل 4/5