در صورتیکه در رابطه با موضوع

در چه صورت مهریه زن قطع میشود؟ + ازدواج مجدد و قطع مهریه
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
19 بهمن 1400
4.58
 در چه صورت مهریه زن قطع میشود؟ + ازدواج مجدد و قطع مهریه

در چه صورت مهریه زن قطع میشود؟ + ازدواج مجدد و قطع مهریه

شما در این مقاله میخوانید

مهریه چیست؟ در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟ آیا با ازدواج مجدد زن مهریه اون قطع می شود؟

مهریه یا کابین یک سنت است که از قدیم الایام وجود داشته است و نشان دهنده ی احترام و محبت مرد به زن بوده است.

مهریه در واقع مالی است که با انعقاد عقد نکاح به مالکیت زن در می آید و بلافاصله بعد از انعقاد عقد نکاح بر ذمه مرد است که مهریه که مال است را به مالکیت زن در آورد و و زن نیز اجازه دارد هرگونه دخل و تصرفی که می‌خواهد در آن بکند. شما میتوانید برای مشاوره و راهنمایی درباره مسئله بسیار با اهمیت مهریه و اینکه در چه صورت مهریه زن قطع می‌شود، به سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مراجعه نمایید.

زن هر زمان پس از انعقاد عقد نکاح می تواند مهریه را مطالبه کند، مهریه چه عندالمطالبه باشد چه عندالاستطاعه باشد مرد باید ادای دین کند و مهریه را بپردازد اما امروزه عرف آن است که پس از انجام طلاق تقاضای مطالبه مهریه نیز صورت می‌گیرد.

مهریه هم در ازدواج دائم و هم در ازدواج موقت در نظر گرفته می‌شود و انواع مختلفی دارد و هر آن چیزی که مالیات داشته باشد و مشروع نیز باشد می‌توان به عنوان مهریه قرار داد.

مهریه دین ممتاز است و قبل از هر بدهی قابل دریافت است و حتی خیانت یا رابطه نامشروع زن نیز نمی تواند باعث شود مهریه به زن تعلق نگیرد.

نکته مهم اینکه مهریه بعد از فوت شوهر نیز همچنان به زن تعلق می‌گیرد و باید از ترکه شوهر پرداخت شود.

برای پرداخت مهریه مرد میتواند به دادگاه دادخواست اعسار کند که بدین ترتیب پرداخت مهریه به صورت اقساط مشخص شده از سوی دادگاه صورت می پذیرد که در تعیین این اقساط میزان درآمد مرد مورد توجه قرار می‌گیرد. برای اینکه اقساط مهریه عادلانه باشد میتوان دادخواست تعدیل اقساط مهریه را تقدیم دادگاه کرد. برای محاسبه مهریه به نرخ روز می‌توانید از ابزار آنلاین وبسابت وکیل وند استفاده کنید.

مهریه را می‌توان از طریق:

  1. اجرای ثبت
  2. و نیز از طریق مراجعه به محاکم دادگستری وصول کرد. 

ممکن است مهریه توسط زن بخشیده شود که این مورد حالات مختلفی دارد و حتی می توان از برخی از راه های بخشش مهریه رجوع کرد که همگی در مقاله حق رجوع به مابذل مهریه گفته شده است.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

مهریه در صورت ازدواج مجدد زن حد و حدود قانونی دارد؟

 به صورت کلی شرایط مهریه چه زن ازدواج مجدد بکند و چه نکند، فرقی ندارد. در پاسخ به این سوال که ایا زنی که مهریه میگیرد میتواند ازدواج کند باید گفت تعیین میزان مهریه محدودیتی ندارد اما مطالبه آن تا 110 سکه توسط قانون پشتیبانی می شود. این قانون در سال 91 به تصویب رسیده است. دقت کنید منظور این نیست که اگر مهریه تان بیشتر از این حد باشد نمی توانید آن را دریافت کنید بلکه برای بیش از این مقدار مرد به زندان نمی رود و قسط بندی انجام می شود. 

اگر مرد توانایی مالی آن را داشته باشد، مهریه بیش از 110 سکه را هم باید پرداخت کند. در صورتی که نیاز به قسط بندی مهریه وجود داشته باشد این کار با توجه به وضعیت مالی مرد انجام می شود. اگر مرد مهریه 110 سکه و یا کمتر از این مقدار را نپردازد، متحمل زندان می شود.

 

بیشتر بخوانید: مهریه چیست و نحوه گرفتن مهریه

 

اگر مرد مهریه را نپردازد و زن بتواند اثبات کند که او توانایی انجام این کار را دارد قانون اموال مرد را توقیف خواهد کرد و یا این که او را مجبور به پرداخت مهریه همسرش می کند.

اگر زن فوت کند در حالی که مهریه اش را دریافت نکرده است این مبلغ به وارثان خواهد رسید، البته آن ها حق دارند که مهریه فرد فوت شده را مطالبه بکنند یا خیر. در واقع باید گفت قطع مهریه زن پس از فوت او نیز انجام پذیر نیست.

زن هر زمان که قصد وصول مهریه اش را داشته باشد باید دادخواست لازم را همراه با عقدنامه به دادگاه و یا اداره اجرای ثبت تقدیم کند. در مراحل بعدی اقدامات لازم صورت می گیرد. این که دریافت مهریه چقدر طول می کشد به عوامل مختلفی بستگی دارد مثلا این که زوجین به موقع در دادگاه حاضر شوند، نیاز به توقیف اموال مرد وجود دارد یا خیر و بسیاری موارد دیگر.

می دانستید که بابت عدم پرداخت مهریه می توان مرد را ممنوع الخروج کرد؟

 

بیشتر بخوانید: قانون جدید مهریه

 

کمی بیشتر در مورد مهریه

 برخی از افراد فکر می کنند مهریه تنها هنگام طلاق می تواند مطالبه شود. شاید دلیل این فکر این باشد که خانم های ایرانی تا زمانی که با همسرشان توافق دارند به فکر گرفتن مهریه نمی افتند. عده ای هم فکر می کنند ازدواج مجدد زن بعد از طلاق حق مهریه را از او می گیرد در حالی که همان طور که توضیح دادیم این گونه نیست.

به محض این که خطبه عقد خوانده شود زن مالک مهریه است و مرد هم موظف به پرداخت آن می باشد. همان طور که گفتیم معمولا خانم ها هنگام طلاق مهریه شان را مطالبه می کنند و نه قبل از آن.

در صورتی که مرد بخواهد طلاق جاری شود باید همه مهریه را پرداخت نماید ولی اگر زن تقاضای طلاق داشته باشد، طلاق بائن اتفاق می افتد که در حقیقت زن باید مالی به مرد پرداخت کند تا او طلاقش را بدهد. معمولا خانم ها بخشی از مهریه خود را می بخشند تا بتوانند طلاق بگیرند اما باز هم در این صورت مهریه زن قطع نمی‌شود.

اگر طلاق به صورت توافقی باشد هم مهریه بر اساس توافق دو طرف تعیین تکلیف می شود. این جدایی به نام طلاق خلع خوانده می شود که زن باید بخشی از مهریه اش را به مرد ببخشد.

قانون مبلغ مشخصی برای مهریه تعیین نمی کند و این موضوع کاملا توافقی انجام می شود و بر همین اساس در طلاق توافقی هم همه چیز به صورت توافقی پیش می رود. مثلا اگر در طلاق توافقی زن مهریه ‌اش را ببخشید در این صورت مهریه قطع می‌شود. قوانینی که در این مورد وجود دارد مربوط به بازداشت مرد، محکومیت مالی یا شیوه های وصول و غیره است.

مهریه باید شرایطی داشته باشد

 خوب است بدانید که هر چیزی را نمی توان به عنوان مهریه تعیین کرد.

  • مهریه باید از مال و اموال مرد تهیه شده و به زن پرداخت شود.
  • نوع و میزان آن باید کاملا صریح و شفاف تعیین شود.
  • چیزی می تواند به عنوان مهریه تعیین شود که قابلیت مالکیت داشته باشد.
  • این که مهریه جنبه مالی داشته باشد موضوع مهمی است.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

مهریه در هر صورتی به زن تعلق میگیرد حتی زمانی که زن خیانت کرده باشد و رابطه نامشروع وی احراز شده باشد یا زن ناشزه باشد باز هم مهریه به او تعلق می‌گیرد.

اما چند استثنا وجود دارد که باعث می شود کل مهریه به زن تعلق نگیرد که عبارت است از:

  • زمانی که عقد بین زن و مرد به هر دلیلی باطل تشخیص داده شود، یعنی بین زن و مرد هیچ علقه زوجیتی وجود ندارد؛ در این صورت مهریه نیز حق زن نیست و مرد میتواند مهریه را نپردازد که این مورد در ماده ١٠٩٨ قانون مدنی پیش‌بینی شده است.
  • مطابق ماده ١٠٨٨ قانون مدنی در عقد دائم زوجین می توانند توافق بر سر مهریه را به بعد از عقد ازدواج موکول کنند و بر خلاف عقد موقت اجباری نیست که حتما حین عقد مهریه مشخص شده باشد اما اگر قبل از تعیین مهریه زن فوت کند و بین زن و مرد نزدیکی واقع نشده باشد مرد از پرداخت مهریه معاف می‌شود و به زن فوت شده مهریه تعلق نمی گیرد.
نکته قابل توجه همین وقوع نزدیکی است یعنی اگر در این شرایط قبل از تعیین مهریه زن فوت کند اما نزدیکی واقع شده باشد به زن مهرالمثل که یکی از انواع مهریه است تعلق می‌گیرد. 
  • مطابق ماده ١١٠١ قانون مدنی هرگاه نکاح منعقده بین زن و مرد به هر دلیلی فسخ شود و نزدیکی بین آن ها صورت نگرفته باشد مهریه به زن تعلق نمیگیرد. به جز یک مورد آن هم عنن بودن مرد است که اگر به این دلیل زن خواهان فسخ نکاح باشد مستحق دریافت نصف مهریه خواهد بود. 

آیا با ازدواج مجدد زن مهریه اون قطع می شود؟

دانستیم که مهریه حق زن است و پس از عقد مالک آن است و هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند.

طبق ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده هنگام طلاق تکلیف مهریه باید در دادگاه مشخص شود و چنانچه مرد موظف به پرداخت مهریه باشد باید مهریه را پرداخت کند و حتی ازدواج مجدد از مواردی که باعث شود مهریه به زن تعلق نگیرد نیست.

یعنی حتی اگر زن در حال دریافت مهریه از همسر سابق خود باشد و مجددا ازدواج کند نیز مهریه ی وی تعلیق نمی‌شود و همچنان مستحق دریافت مهریه از همسر سابق خود هست، بنابراین ازدواج مجدد باعث معافیت مرد از پرداخت مهریه نمی شود. 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

 

انواع مختلف مهریه بعد از ازدواج مجدد زن

 همان طور که گفتیم ازدواج مجدد ربطی به مهریه زن ندارد و این حق همچنان برای او محفوظ است. مهریه به صورت کلی انواع گوناگونی دارد.

مهر محمدی

این مهریه با نام مهر السنه هم خوانده می شود و در واقع مهریه ای است که پیامبر برای حضرت فاطمه تعیین کرد.

مهرالمسمی

این مهریه به صورت توافقی و هنگام عقد مشخص می شود. علاوه بر توافق امکان این که شخص سومی هم این مهریه را تعیین کند، وجود دارد.

مهرالمثل

هنگامی که عقد قرار است با مهریه یا مورد مشابهی انجام شود و قبل از این که مهریه مشخص شود، زوجین رابطه زناشویی داشته باشند مهرالمثل به زن تعلق می گیرد. این مهریه یکی از انواع مختلف مهریه است. شان و منزلت و وضعیت خانوادگی زن و خویشاوندانش در نظر گرفته شده و سپس مهریه تعیین می شود.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

مهرالمتعه

در صورتی که هنگام عقد مهریه مشخص نشود و مرد تصمیم به طلاق زن قبل از برقراری رابطه زناشویی داشته باشد، باید مقدار مشخصی را به زن پرداخت کند. این که مبلغ مد نظر چقدر است به وضعیت مالی مرد بستگی دارد. در اینجا وضعیت خانوادگی مرد هم در نظر گرفته می شود.

ویژگی اصلی این مهریه این است که با وجود عدم برقراری رابطه زناشویی پرداخت می شود.

مفوضه البضع

در این شرایط نکاح دائم صورت گرفته اما مهریه ای تعیین نشده است. به مهریه زن در این شرایط مهر مفوضه البضع گفته می شود.

مفوضه المهر

در صورتی که در نکاح دائمی مبلغی به عنوان مهریه توسط زن تعیین شود یا این که وی اختیار انجام این کار را به شوهر یا شخص ثالثی بدهد به این مهریه، مفوضه المهر گفته می شود.

منظور از مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست؟

 منظور از مهریه عندالمطالبه مهریه ای است که زن می تواند هر زمان آن را از مرد مطالبه کند. به محض جاری شدن خطبه عقد زن می تواند این مهریه را از همسرش بخواهد. در مورد مهریه عندالاستطاعه شرایط فرق دارد. در عقدنامه مشخص می شود که تا هنگامی که مرد توانایی پرداخت این مهریه را نداشته باشد زن نمی تواند آن را تقاضا کند. در این نوع از مهریه استطاعت مالی مرد در نظر گفته می شود.

 

بیشتر بخوانید: روش های مطالبه مهریه

 

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

مهریه های عجیب و غرب و حکم قانون در این مورد

 بعضی از زوجین مهریه های به شدت عجیبی تعیین می کنند طوری که همگان از شنیدن آن تعجب می کنند. در این شرایط اگر مهریه مجهول باشد، در این صورت مهریه زن قطع شده و قانون زن را مشمول مهرالمثل می کند.

به صورت کلی مهریه باید به شکلی تعیین شود که شرایط اولیه مورد نیاز را داشته باشد.

نتیجه گیری:

 مهریه مالی است که به محض انعقاد عقد نکاح بر ذمه مرد است و باید پرداخت شود به جز موارد گفته شده در ماده ١٠٩٨،١٠٨٨،١١٠١ قانون مدنی، مرد در صورتی که زن مهریه را نبخشیده باشد؛ تحت هر شرایطی موظف به پرداخت مهریه است و خیانت، رابطه نامشروع، عدم تمکین،نازا بودن زن و حتی ازدواج مجدد نیز مانع از پرداخت مهریه توسط مرد نمی‌شود. پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر از مشاوره رایگان حقوقی در وبسایت وکیل وند استفاده کنید.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.58 از 13 رای

وضعیت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه با توجه به ازدواج مجدد زن تفاوتی می کند؟

خیر. هنگام طلاق وضیت مهریه زن مشخص می شود و سپس بر همان اساس هم پیش می رود. حال این که زن بعدا بخواهد ازدواج مجدد بکند یا نه بر تحقق مهریه تاثیری ندارد.

شرایط مهریه بعد از ازدواج مجدد زن تغییر می کند؟

خیر. مهریه در هر صورت حق زن است. او می تواند ازدواج مجدد کند و مثلا همزمان اقساط مهریه اش را هم دریافت کند.

مهریه عندالمطالبه هم می تواند قسط بندی شود؟

بله اگر ادعای اعسار مرد ثابت شود، قسط بندی خواهد شد.

نپرداختن مهریه زندان دارد؟

این موضوع بستگی به شرایط دارد. اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد و از انجام این کار سرباز زند برایش حکم زندان بریده می شود. برای مهریه کمتر از 110 سکه هم زندان داریم.

زن بدون طلاق هم می تواند مهریه اش را مطالبه کند؟

بله قطعا. مهریه از لحظه عقد حق زن است حال چه بخواهد به زندگی ادامه دهد و چه نخواهد.

ناشزه بودن زن بر مهریه اثر می گذارد؟

خیر. مهریه در هر صورت حق زن است.

من در حال دریافت اقساط از مهریه ازدواج سابقم هستم اکنون که دوباره عقد کرده ام شوهر سابقم می تواند ادامه مهریه را نپردازد؟

خیر. ازدواج مجدد ربطی به مهریه قبلی شما ندارد. مهریه یک طلب است مثل هر طلب دیگری.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عدم اطلاع خانواده از ازدواج دوم

با سلام و خسته نباشید .من می‌خوام ازدواج دوم داشته باشم و آقای فعلی می...

23 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ازدواج مجدد و حضانت فرزند

سلام وقت بخیر...دختر 4ساله دارم که حضانتش تا 7سالگی باخودمه..
میخواستم...

21 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

چگونگی طرح دادخواست ازدواج مجدد

سلام و وقت بخیر
برای گرفتن اجازه همسر برای ازدواج دوم کجا باید برویم و...

18 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عدم ثبت واقعه ی طلاق در شناسنامه

با سلام و خسته نباشید. 1 سال و نیم با آقایی دوست هستم و به من گفته بود...

02 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

درخواست صدور حکم ازدواج مجدد

من حکم نشوز خانومم گرفتم. چطور باید حکم ازدواج مجدد را بگیرم؟ آیا پس ا...

23 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

تجویز ازدواج مجدد و‌تهدید زوجه

باسلام من رای قطعی الزام به تمکین رو گرفتم واجرای احکام بردم اما همسرم...

05 اسفند 1402
کارشناس حقوقی

اطلاع زن در ازدواج مجدد

سلام زنی که همسرش فوت شده و قیم است قانونا ازدواج موقت خود رابه دادگ...

26 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ازدواج مجدد با داشتن فرزند 4 ساله مشکل ساز خواهد شد؟

سلام وقت بخیر
بنده طلاق گرفتم و یک دختر 4 ساله دارم
خواستگار نظامی...

14 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت از خیانت همسر سابق

سلام
من با يك خانمي٤ سال در ارتباط بوده ام اين خانم ب من نكفت شوهر دا...

03 بهمن 1402
کارشناس حقوقی

نحوه تقسیط مهریه زوجه

سلام. خانم مهرش گذاشته اجرا اولین جلسه هم رفتیم محکوم شدم.تا جلسه بعد...