در صورتیکه در رابطه با موضوع

چگونه می‌توانیم مفقودی چک را اعلام کنیم؟
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
چگونه می‌توانیم مفقودی چک را اعلام کنیم؟

چگونه می‌توانیم مفقودی چک را اعلام کنیم؟

شما در این مقاله میخوانید

چگونه می‌توانیم مفقودی چک را اعلام کنیم؟

در این مقاله سعی بر این است که به نحوه صحیح به چگونگی اعلام مفقودی چک و سایر شرایط آن بپردازیم
امروزه یکی از ساده ترین و با اطمینان ترین راه پرداخت از طریق صدور چک توسط اشخاص حقیقی و حقوقی است.
 
تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

چک چیست؟

چک یک نوشته است که صادر کننده با استفاده از آن به بانک دستور می‌دهد که وجوهی را که نزد بانک سپرده است  به شخصی که صادر کننده اعلام نموده است بپردازد.
هر نوشته‌ای چک تلقی نمی‌شود. دستور صادرکننده به بانک باید بر روی فرم چاپی مخصوصی که به عنوان چک منتشر شده و در اختیار کسانی که دارای حساب جاری نزد بانک می باشند قرار میگیرد
بعد از تصویب قانون صدور چک مصوب 1397 به دلیل ایجاد سامانه صیاد اوراق چک همه‌ی بانک‌ها یک شکل و یکسان شده است.
 

معرفی انواع چک ها

ارکان چک را ذکر نمودیم و حالا قصد داریم انواع چک را به شما عزیزان معرفی کنیم؛ برخی از شناخته شده ترین انواع چک شامل موارد زیر است:
چک عادی: یکی از انواع چک است که توسط دارنده حساب در وجه فرد یا افراد دیگر صادر شده و باید در سامانه صیاد به ثبت برسد؛ چک های عادی فاقد اعتبار پرداختی خاصی هستند و تنها به اعتبار دارنده حساب، قابل اعتماد می باشند.


چک تضمین شده یا بانکی: این نوع از چک ها به درخواست مشتری توسط بانک صدور می یابند و مهم ترین مزیت آن ها عبارت است از تضمین پرداخت وجه توسط بانک؛ زیرا چک های تضمین شده معمولاً در وجه خود بانک یا یکی از شعب آن صادر می شوند.


چک تایید شده: برخورداری از اعتبار پرداختی بالاتر، یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع از چک ها می باشد؛ دلیل آن هم این است که بانک وجود یا عدم وجود وجه مندرجِ چک را در حساب بررسی نموده و به دارنده حساب اطلاع می دهد و در صورت وجود وجه، چک را تایید می کند. بعد از صدور این نوع از چک ها، بانک حساب صادر کننده را به اندازه وجه مندرج در چک جدا و مسدود کرده و وجه آن را فقط به دارنده چک پرداخت خواهد کرد.


چک رمز دار یا بین بانکی: این نوع از چک ها همان طور که از نامشان مشخص است، باید همراه با رمز صادر شوند و به درخواست مشتری و توسط بانک برای یکی از بانک های کشور صادر شده و باعث انتقال پول از یک حساب مشتری به حساب دیگر (در بانک دیگر) خواهد شد.


چک سفید امضا: عدم وجود نام دارنده چک، تاریخ چک و... از مهم ترین ویژگی این نوع از چک ها می باشد؛ زیرا چک های سفید امضا تنها دارای امضاء صادر کننده هستند و سایر اطلاعات در آن ها درج نمی شود.


چک مدت دار: این نوع از چک ها که با نام چک وعده دار نیز شناخته می شوند، دارای زمان سر رسید هستند و تاریخ صدور و تاریخ سر رسید آن ها با یکدیگر متفاوت است؛ مثلا ممکن است تاریخ صدور آن یکم اردیبهشت سال 1400 و تاریخ سر رسید آن یکم دی سال 1401 باشد.


چک مسافرتی: تراول چک یا چک مسافرتی نوعی چک است که معمولاً توسط بانک صادر شده و مبلغ معینی دارد.

 

آشنایی با ارکان چک

اسناد تجاری چک دارای ارکان مختلفی هستند که شامل: صادر کننده چک، دارنده چک و محال علیه می باشد. صادر کننده همان طور که از نامش پیداست، به شخص دارنده حساب چک گفته می شود که بعد از تکمیل مشخصات و امضاء نمودن چک، آن را به دارنده تحویل می دهد.

دارنده چک شخصی است که صادر کننده و دارنده حساب، چک را به نام او صادر می نماید. لازم به ذکر است که امکان صدور چک در وجه فرد مشخص و حواله کرد به او یا در وجه حامل وجود دارد؛ اما اگر چک از طریق وراثت یا ظهرنویسی نیز به شخصی منتقل شده باشد، آن شخص دارنده چک محسوب خواهد شد.

محال علیه سومین و آخرین رکن چک می باشد؛ واژه "محل" در اسناد و مدارک تجاری به معنای پول است و چک بی محل یعنی چکی که حساب آن خالی بوده و وجهی برای دریافت وجود ندارد؛ اما محال علیه به محلی که وجه چک یا اعتبار آن قرار دارد (یعنی بانك) گفته می شود.

 

مراحل اعلام مفقودی چک:

به عنوان دارنده دست چک ، در صورتی که چک را گم کردید، باید اقدامات زیر را انجام دهید:
 
مرحله اول: درخواست عدم پرداخت وجه چک به بانک را بدهید.
با توجه به ماده ۱۴ قانون صدور چک، صادر کننده یا ذی نفع چک یا قائم مقام قانونی آن‌ها می‌تواند با اعلام اینکه چک مفقود شده، به سرقت رفته یا مورد جعل واقع شده یا از طریق کلاهبرداری یا جرائم دیگر تحصیل شده، به بانک به صورت کتبی دستور عدم پرداخت وجه چک را بدهد.
برای این کار باید به بانک صادرکننده دست چک مراجعه شود و با دریافت و تکمیل فرم مخصوص، به بانک دستور عدم پرداخت داده می‌شود.
در حال حاضر رایج‌ترین سند تجاری در میان مردم چک است و یکی از مسائلی هم که ممکن است در ارتباط با چک اتفاق افتد، مفقود شدن چک است.
بانک ابتدا احراز هویت می‌کند و سپس چک را به مدت یک هفته مسدود میکند یعنی در مدت یک هفته از پرداخت وجه آن خودداری می‌نماید.
اگر در این مدت چک به بانک ارائه شده و تقاضای پرداخت وجه آن شود، بانک وجه چک را نمی‌پردازد و گواهی عدم پرداخت صادر می‌کندکه بانک موظف است در گواهی عدم پرداخت علت صدور گواهی عدم پرداخت را ذکر کند
 
مرحله دوم:  مراجعه به مراجع قضایی در مدت قانونی:
همان طور که بیان شد بانک برای مدت یک هفته چک را مسدود می نماید.
به این ترتیب صادر کننده یا ذی نفع چک که دستور عدم پرداخت چک را داده است، یک هفته فرصت دارد به مرجع قضایی صلاحیت دار مراجعه کند و گواهی مفقودی چک بگیرد.
 
مرحله سوم:  ارائه گواهی مربوط به مفقودی چک به بانک:
در مرحله بعد صادرکننده یا ذی نفع چک، باید گواهی مفقودی چک را به بانک ارائه دهد.
توجه داشت که برای ارائه‌ی این گواهی تنها یک هفته فرصت دارید. چنانچه در این مدت گواهی مفقودی به بانک ارائه نشود، در صورتی که دارنده به بانک مراجعه کند، بانک وظیفه دارد وجه چک را به او پرداخت کند
اما اگر ظرف 7 روز گواهی مفقودی به بانک ارائه شود، بانک تا زمان تعیین تکلیف در خصوص پرونده، از پرداخت وجه چک به دارنده خودداری خواهد کرد.
مرجع قضایی که به موضوع مفقودی چک رسیدگی می‌کند در صورت احراز مفقودی چک و وقوع جرم علاوه بر رسیدگی به جرم و تعقیب متهم، حکم بر بطلان چک مفقودی نیز صادر می‌نماید.
 

مرجع صالح جهت رسیدگی به مفقودی:

1- شورای حل اختلاف: اگر چکی گم شده باشد، اما وقوع جرمی مانند سرقت، جعل و … محرز نباشد و مبلغ چک هم از ۲۰ میلیون تومان کمتر باشد، باید به شورای حل اختلاف مراجعه شود.
 
2- دادسرا: اگر چکی گم شده باشد و مبلغ آن از ۲۰ میلیون تومان بیشتر باشد یا وقوع جرمی مانند سرقت، جعل، کلاهبرداری و … محرز باشد، باید به دادسرای محل وقوع بانک افتتاح کننده حساب مراجعه شود.
پس از مراجعه به مرجع قضایی صلاحیت دار، اعلام مفقودی چک، تشکیل پرونده و طی سایر تشریفات، به شما گواهی مفقودی چک داده می‌شود.
نظربه اینکه در سال 97 قانون صدور چک دچار تغییراتی شده شما می توانید سوالات خود را در خصوص نکات جدید قانون صدور چک از وکلاء و کارشناسان سایت وکیلوند به صورت تلفنی و متنی بپرسید
 

اثبات مفقودی چک:

با توجه به شرایط خود از دلایل ذیل استفاده نمایید:
شهادت شهود. اگر شاهدی برای مفقودی دارید.
گزارش پلیس. ممکن است چک شما سرقت شده باشد و از این بابت گزارش پلیس داشته باشید.
نشر آگهی. شما می‌توایند مفقودی چک خود را به وسیله انتشار در روزنامه رسمی اعلام نمایید؛ و ……..
 

سامانه اعلام مفقودی :

در حال حاضر برای استعلام سرقتی یا مفقودی چک سامانه‌ای ایجاد شده است. همچنین اگر چک شما به سرقت رفته یا مفقود شده است، اطلاعات آن را می‌توانید در این سامانه ثبت نمایید.
برای انجام هر دو کار به نشانی https://sad۲۴.ir مراجعه نمایید.
نظربه اینکه در سال 97 قانون صدور چک دچار تغییراتی شده شما می توانید سوالات خود را در خصوص نکات جدید قانون صدور چک از وکلاء و کارشناسان سایت وکیلوند به صورت تلفنی و متنی بپرسید
 

چک مفقودی حامل:

اگر چکی که در وجه حامل صادر شده مفقود گردد، صادر کننده وظیفه دارد تمام مراحلی را که در بالا توضیح دادیم طی کند.
در غیر این صورت اگر شخصی با در دست داشتن چک به بانک مراجعه نماید، بانک وظیفه دارد وجه چک را به او بپردازد و صادرکننده تنها در صورتی می‌تواند به حق خود برسد که ثابت نماید چک در وجه دارنده نبوده است. البته اثبات این مسئله بسیار سخت و پیچیده است.

 نکته مهم : را در نظر داشته باشید که از تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۲۱، صدور چک در وجه حامل ممنوع می‌باشد.

اعلام مفقودی چک به دروغ یا به شکل صوری :

اعلام مفقودی چک خلاف واقع دارای عواقب قانونی است 
مطابق ماده ۱۴ قانون صدور چک، دارنده‌ی چک می‌تواند علیه کسی که به بانک دستور عدم پرداخت داده (صادرکننده یا ذی نفع چک) شکایت کند.
اگر ثابت شود که ادعای مفقودی یا به سرقت رفتن یا … چک دروغ بوده است، بسته به مبلغ چک به مجازات‌های زیر محکوم می‌شود:
اگر مبلغ مندرج در متن چک کمتر از ده میلیون ریال باشد به حبس تا حداکثر شش ماه محکوم خواهد شد.
اگر مبلغ مندرج در متن چک از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال باشد از ۶ ماه تا ۱ سال حبس محکوم خواهد شد.
اگر مبلغ مندرج در متن چک از پنجاه میلیون ریال بیشتر باشد به حبس از ۱ سال تا ۲ سال و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت ۲ سال محکوم خواهد شد.
اگر در مورد چند چک این اتفاق افتاده باشد، مجموع مبلغ چک‌ها ملاک عمل خواهد بود.
علاوه بر مجازات‌های گفته شده کسی که دستور عدم پرداخت داده باید خسارت‌های وارد شده بر دارنده را جبران نماید.
 

اقرارنامه مفقودی چک از ذینفع:

اگر ذی نفع چک مدعی است که چک را گم کرده، همراه با او به دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و از او یک اقرارنامه بگیرید.
 
عکس میانی مقاله چگونه می‌توانیم مفقودی چک را اعلام کنیم؟
 

مفقود شدن چک ضمانت

در رابطه با مفقود شدن چک ضمانت باید گفت، مطابق تبصره 3 ماده 14 قانون صدور چک: پرداخت چک های تضمین شده و مسافرتی را نمی توان متوقف نمود، مگر آن که بانک صادر کننده نسبت به آن ادعای جعل نماید، در این مورد نیز حق دارنده چک راجع به شکایت به مراجع قضایی طبق مفاد قسمت اخیر ماده 14 محفوظ خواهد بود.

بنابراین پرداخت چک های ضمانت تنها در صورتی که بانک صادر کننده ادعای جعلی بودن آن ها را داشته باشد، متوقف خواهد شد و مفقود شدن این نوع از چک ها موجب عدم پرداخت وجه مندرجِ روی آن ها نخواهد شد؛ در غیر این صورت، اگر پرداخت چک های مذکور متوقف گردد، دارنده چک میتواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت داده، شکایت کند.

 

مفقود شدن چک سفید امضا

مفقود شدن چک سفید امضا از نظر مراحل قانونی (جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی) هیچ تفاوتی با چک های دیگر (یعنی چک هایی که سفید امضا نیستند و مشخصات آن ها به طور کامل درج شده) ندارد؛ چنانچه یک چک سفید امضا مسروقه یا مفقود شود، انجام اقدامات قانونی بیان شده، از طریق مراجع مربوطه لازم است.

در صورتی که یک یا چند فقره چک سفید امضا مفقود شده باشد، دارنده حساب مربوط به آن چک باید طبق مراحلی که برای اعلام مفقودی چک وجود دارد (همان مراحلی که در ابتدای این مقاله ذکر شد) عمل کند.

 

نمونه شکوائیه مفقودی چک

در این قسمت قصد داریم یک نمونه شکوائیه مفقودی چک را جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان در ادامه ذکر کنیم:

دادستان محترم دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان ............

 

با عرض سلام و ادب

 

به عرض میرساند اینجانب .......... صادر کننده چک، صاحب حساب جاری به شماره ......... بر عهده بانک .......... شعبه .......... می باشم. با عنایت به اینکه دسته چک اینجانب از شماره سریال .......... الی شماره ......... در تاریخ ........... در حوالی ........... مفقود شده است، لذا در اجرای ماده 14 قانون صدور چک به بانک محال علیه مراجعه کرده ام و به عرض اینجانب حساب مذکور مسدود شده است و گواهی نامه صادر شده از بانک مبنی بر بسته بودن حساب بنده نیز به پیوست تقدیم می شود

با این حال نظر به مراتب یاد شده استدعا دارم دستور فرمایید جهت جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از چک های مفقود شده، مراتب را به بانک محال علیه اعلام گردیده و به علاوه اقدامات لازم دیگر نیز انجام شود.

 

نمونه رأی مفقودی چک

در این قسمت قصد داریم یک نمونه رای مفقودی چک را جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان در ادامه ذکر کنیم:

در خصوص واخواهی آقای ح، فرزند ش، با وکالت آقای س، نسبت به دادنامه شماره ............ صادره از سوی این شعبه،  با توجه به مندرجات پرونده، توضیحات شاکی، دفاعیات وکیل متهم و مستندات ابرازی از سوی وی که حکایت دارد دسته چک متعلق به متهم در تاریخ ............ مفقود و مبادرت به طرح شکایت کیفری نموده و بانک محال علیه نیز عدم مطابقت امضا صادر کننده چک با نمونه امضای موجود در بانک را گواهی نموده و شاکی نیز اذعان داشته که چک را از متهم دریافت ننموده، بلکه از فردی به نام ف . ص و در قبال فروش اتومبیل دریافت نموده که با وصف مذکور قدر متقین این است که چک صادره بلامحل نبوده، بنابراین دادگاه با پذیرش واخواهی و نقض دادنامه معترض عنه، مستند به ماده 13 قانون صدور چک و ماده 177 قانون آیین دادرسی کیفری رای بر برائت نامبرده صادر و اعلام می نماید

رای صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابلِ تجدید نظر خواهی در محاکم محترم تجدید نظر استان ......... می باشد.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 2 رای

مراحل اعلام مفقودی چک کدام است؟

مراحل اعلام مفقودی چک شامل: تقدیم درخواست عدم پرداخت وجه چک به بانک، مراجعه به مراجع قضائی در مدت قانونی و ارائه گواهی مربوط به مفقودی چک به بانک می باشد.

اثبات مفقودی چک چگونه ممکن است؟

اثبات مفقودی چک از طریق شهادت شهود، گزارش پلیس، نشر آگهی و... امکان پذیر می باشد.

آیا راهی وجوددارد که قبل از دریافت چک از سرقتی نبودن آن اطمینان کسب کرد؟

بله وجود دارد،سامانه ساد 24 به آدرس https://sad24.ir به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از چک های مفقودی و سرقتی راهاندازی شده و از این طریق می توان قبل از دریافت چک از سرقتی نبودن آن اطمینان کسبکرد.

انواع چک کدام است؟

انواع چک شامل: چک عادی، چک تضمین شده یا بانکی، چک تایید شده، چک رمزدار یا بین بانکی، چک سفید امضا، چک مدت دار، چک مسافرتی و... می باشد

تکلیف مفقودی چک ضمانت چیست؟

در رابطه با مفقود شدن چک ضمانت باید گفت، مطابق تبصره 3 ماده 14 قانون صدور چک: پرداخت چک های تضمین شده و مسافرتی را نمی توان متوقف نمود، مگر آن که بانک صادر کننده نسبت به آن ادعای جعل نماید، در این مورد نیز حق دارنده چک راجع به شکایت به مراجع قضایی طبق مفاد قسمت اخیر ماده 14 محفوظ خواهد بود.

اعلام مفقودی چک سفید امضا چگونه است؟

مفقود شدن چک سفید امضا از نظر مراحل قانونی (جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی) هیچ تفاوتی با چک های دیگر (یعنی چک هایی که سفید امضا نیستند و مشخصات آن ها به طور کامل درج شده) ندارد؛ چنانچه یک چک سفید امضا مسروقه یا مفقود شود، انجام اقدامات قانونی بیان شده، از طریق مراجع مربوطه لازم است.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اثبات جعلی بودن چک

سلام
درسال 96ماشین بنده سرقت شد ومحتویات داخل ان من جمله دسته چک.. که...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه وجه از ظهرنویس چک

سال 98 یک خودرو همسرم خریدن که من پشت چک ها ی ایشون که متعلق به خودشون...

02 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

خسارت تاخیر تادیه چک

باسلام
نحوه محاسبه تاخیر تادیه چک ماهانه هست یا سالانه و درصورتی که م...

02 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

خسارت تاخیر تادیه چک

سلام وقت بخیر
ایا خسارت تاخیر تادیه برای چک به بازه ی زمانی کمتر از یک...

31 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

با سلام من دوتا چک دادم به یه مبل فروش برای خرید مبل چک اولم تسویه شده...

با سلام من دوتا چک دادم به یه مبل فروش برای خرید مبل چک اولم تسویه شده...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

صدور سفته و تاریخ صدور آن

سلام. سؤال من در مورد سفته: يه نفر قراربود بابت معامله اى به من سفته ب...

28 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه وجه بابت چک ثبت نشده

سلام من بازاریاب شرکت هستم مقداری جنس دادم به فردی . چک داده. . الان ب...

19 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

دادخواست علیه چکی که بابت ضمانت بوده است

با سلام. بنده در بانکی ضمانت وام شخصی رو انجام دادم و بابت ضمانت نیز ی...

17 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت از سفته و مدت زمان رسیدن به نتیجه

سلام
وقت بخیر
سوالم اینه مبلغ 200میلیون دستی دادم به کسی ازپس دادن اون...

14 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت از ضامن چک و مطالبه وجه

صاحب حساب اهل شهر ری هست و من تبریزی هستم نمیتونم این طرف و پیدا کنم و...