در صورتیکه در رابطه با موضوع

شرایط ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
14 بهمن 1402
5
شرایط ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول

شرایط ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول

شما در این مقاله میخوانید

با توجه ‌به قوانین حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ جمهوری اسلامی ایران، برای مردانی که می‌خواهند ازدواج دوم را برقرار کنند، اجازه و رضایت همسر اول لازم است. این به معنای این است که مرد باید قبل از انجام ازدواج دوم، اجازه‌نامه از همسر اول خود دریافت کند. در صورتی‌که ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول انجام شود، ماده ۴۹ از این قانون را نقض کرده و با تبعات قانونی سنگینی مواجه خواهد شد. 

مجازات قانونی می‌تواند شامل حبس تعزیری درجه ۷ (با مدت تعیین شده توسط دادگاه) یا جزای نقدی درجه ۵ (با مبلغ تعیین شده توسط دادگاه) باشد. پیشنهاد می‌شود که با قوانین مربوط به مجازات تعزیری بیشتر آشنا شوید. برخی از مراجع دینی می‌توانند ثبت ازدواج دوم مردان متأهل را از نظر شرعی صحیح بدانند؛ اما قوانین مدنی و قانونی ممکن است برای اجرای این حق مذهبی، محدودیت‌ها و تبعات قانونی اعمال کنند.

آیا برای ازدواج دوم باید از زن اول اجازه گرفت؟

آیا برای ازدواج دوم اجازه زن اول لازم است ؟ در دین اسلام و میان شیعیان، امکان ازدواج مجدد مردان بدون اجازه همسر اولشان وجود دارد. این به این معنی است که مردان مسلمان شیعه می‌توانند علاوه بر همسر اول، سه همسر دیگر را با عقد نکاح دائم و هر تعداد همسر موقت را با عقد نکاح موقت به زندگی زناشویی خود اضافه کنند. در حقیقت، ازدواج مجدد مردان در قوانین شرعی اسلامی و قوانین مدنی برخی کشورها به تبعیت از شرع به رسمیت شناخته می‌شود.

در پاسخ به سوال اینکه اگر مردی زن دوم بگیرد، زن اول می‌تواند طلاق بگیرد ؟ باید گفت که در دین اسلام و بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، حق طلاق به مرد اختصاص دارد و زن تنها در صورت اثبات عسروحرج یا رضایت مرد و دادن وکالت در طلاق بلاعزل با حق توکیل به غیر می‌تواند از همسر خود جدا شود؛ بنابراین، زن در این شرایط نمی‌تواند با اعتراض به ازدواج مجدد مرد، او را متوقف کند. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در این خصوص می‌توانید با مشاوره حقوقی خانواده صحبت کنید.

 

بیشتر بخوانید: تعهد محضری از همسر

 

به‌طورکلی، در قوانین بسیاری از کشورها، ازدواج مجدد مردان بدون اجازه همسر اول به‌صورت قانونی محدود نمی‌شود؛ ولی در برخی جوامع، این موضوع می‌تواند به مسائل قانونی و اخلاقی منجر شود. مجازات برای ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول ممکن است در قوانین مختلف وابسته به جرم و تخلفات مرتبط بوده و ممکن است شامل جریمه نقدی یا حبس باشد. 

آیا ازدواج دوم بدون اذن همسر اول امکان دارد؟

اگر مرد بدون اجازه همسر اول ازدواج کند حکمش چیست ؟ مردی که بدون اجازه همسر اول خود ازدواج کرده است، همسر اول حق قانونی خواهد داشت که به دلیل مشکلات و مشقت‌های ایجاد شده از او طلاق بگیرد، بدون اینکه نیاز به اجازه مرد باشد. برای این منظور، کافی است زن دادخواست صدور حکم طلاق به دلیل مشکلات ناشی از ازدواج مجدد مرد را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کرده و ازدواج مجدد مرد را اثبات کند.

در ضمن، مرد با مشکلات در ثبت ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول خود روبرو خواهد شد؛ زیرا ماده ۵۶ قانون حمایت از خانواده این موضوع را مشخص می‌کند. هر سردفتر رسمی که بدون دریافت حکم مربوط به تجویز ازدواج مجدد، به ثبت ازدواج اقدام کند، به محرومیت درجه چهار موجب قانون مجازات اسلامی از اشتغال به سردفتری محکوم خواهد شد.

بنابراین، مردی که بدون اجازه همسر اول خود یا بدون داشتن گواهی تجویز ازدواج مجدد، به ازدواج دوم می‌پردازد، با مشکلات قانونی روبرو خواهد شد؛ زیرا ثبت این نوع ازدواج توسط دفاتر اسناد رسمی ممنوع است؛ بنابراین، هر مردی که بدون اجازه همسر اول خود یا بدون داشتن گواهی تجویز ازدواج مجدد، به ازدواج دوم می‌پردازد، در فرایند ثبت این ازدواج با مشکلات قانونی مواجه خواهد شد. این مشکلات به این دلیل است که دفاتر اسناد رسمی مجاز به ثبت این نوع ازدواج نیستند.

 

آیا ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول جرم است؟

درباره جرم بودن یا نبودن ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول، نیاز است به قوانین مربوطه در جامعه نگه کنیم. در اینجا، به مقایسه دو قانون حمایت از خانواده قدیم (مصوب ۱۳۵۳) و حمایت از خانواده جدید (مصوب ۱۳۹۱) می‌پردازیم. در قانون حمایت از خانواده قدیم، در ماده ۱۷ آمده است که هر مردی که بدون تحصیل اجازه از دادگاه، به ازدواج بپردازد و همچنین عاقد، سردفتر ازدواج و زن جدید که از ازدواج سابق مرد مطلع هستند، به حبس جنحه‌ای از شش ماه تا یک سال محکوم می‌شوند.

اما در قانون حمایت از خانواده جدید، مصوب ۱۳۹۱، به طور صریح به مسئله جرم بودن ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول اشاره نشده است. در این قانون، در ماده ۵۲، سردفتران از ثبت نکاح دوم بدون حکم تجویز ازدواج دوم ممنوع شده‌اند.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که در قانون حمایت از خانواده قدیم، ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول به‌عنوان یک جرم در نظر گرفته می‌شود و مجازات آن حبس جنحه‌ای از شش ماه تا یک سال است. اما در قانون حمایت از خانواده جدید، این موضوع به‌صراحت به‌عنوان جرم ذکر نشده است، اما ثبت نکاح دوم بدون حکم تجویز ازدواج دوم توسط سردفتران ممنوع است.

شرایط ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر چگونه است؟

پس از بحث در مورد لزوم یا عدم لزوم وجود اجازه همسر اول برای ازدواج دوم مرد و همچنین بررسی مسئله جرم بودن یا نبودن ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول، در این بخش قصد داریم درباره ضمانت و شرایط ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر صحبت کنیم که شامل موارد زیر می‌شود:

  • روبرو شدن مرد با درخواست طلاق همسر اول و اظهارنامه مطالبه مهریه از جانب او.

  • مواجه‌شدن مرد با عدم امکان ثبت واقعه نکاح دائم یا نکاح موقت (در مواردی که ثبت آن، ضروری است).

  • روبرو شدن مرد با ضمانت اجرای عدم ثبت واقعه نکاح دائم یا موقت که حبس یا جزای نقدی است.

  • مواجه‌شدن مرد، با مجازات ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول، در مواردی که قاضی، از قانون حمایت از خانواده مصوب 1353 تبعیت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر برای ضمانت ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر می‌‎توانید با مشاوره حقوقی رایگان صحبت کنید.

 

مجازات ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول چگونه است؟

در برخی از موارد خاص امکان دارد مجازات ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول اعمال نشود. هنگامی‌که یک مرد بدون اجازه همسر اول خود، اقدام به ازدواج دوم (به‌صورت دائم یا موقت) می‌کند، این عمل در برخی قوانین و قوانین شرعی ممکن است مجازاتی داشته باشد. اما در قوانین حمایت از خانواده قدیم که بر اساس قانون حمایت از خانواده جدید نسخ شده، ولی برخی قضات همچنان به آن پایبند هستند؛ ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول ممکن است با مجازات حبس از شش ماه تا یک سال همراه باشد، مگر اینکه همسر اول از شکایت کیفری خود صرف‌نظر کند.

اما طبق قانون حمایت از خانواده جدید مصوب سال 1391، ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول، جرم نبوده و مجازاتی ندارد. اما باید توجه داشت که در صورت روبرو شدن با درخواست طلاق یا مطالبه مهریه از جانب همسر اول، مرد ممکن است با مشکلات قانونی مواجه شود. همچنین، در صورت روبرو شدن با ضمانت اجرای عدم ثبت واقعه نکاح بدون اجازه همسر اول، که در برخی موارد جرم بوده و مجازات حبس و جزای نقدی را در پی دارد، مرد نیاز به حمایت حقوقی دارد.

در نهایت، برای درک بهتر وضعیت حقوقی ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول، مهم است که قوانین کشور و مراجع شرعی مربوطه را به‌دقت بررسی کنید، زیرا ممکن است در هر کشور و حتی در دیدارهای مختلف داخل یک کشور، قوانین و ضوابط متفاوتی وجود داشته باشد. همچنین شما می‌توانید با مشاوره حقوقی تلفنی در تماس باشید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

حکم شرعی ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول چیست؟ 

مطابق با اصول شریعت اسلامی، ازدواج مجدد مرد و تعدد زنان برای او، به جز در دو مورد خاص، منوط به اجازه و رضایت همسر اول نیست و تنها در ازدواج مرد با خواهرزاده‌ها یا برادرزاده‌های زن، از رضایت همسر اول سخن گفته می‌شود و اذن زن را شرط صحت نکاح تلقی می‌کند.

درصورتی‌که مرد بخواهد با خواهرزاده یا برادرزاده همسر اول خود ازدواج کند، باید از همسر اول خود اجازه بگیرد. در موارد دیگر، اجازه همسر اول برای ازدواج دوم مرد، شرط نیست و ازدواج به قول شریعت صحیح است و اجازه زن تأثیری در معتبر بودن یا نبودن نکاح ندارد مگر اینکه مرد بدون اجازه همسر اول با خواهرزاده یا برادرزاده او ازدواج کند.

در چنین حالتی، عقد انجام شده نافذ نخواهد بود و اگر زن این امر را تأیید کند، آن صحیح و در غیر این صورت باطل خواهد بود. اگر زن، در شرایط عقد، شرط عدم ازدواج مجدد مرد را اعلام کند، مرد ملزم به رعایت این شرط خواهد بود و باید این شرط را رعایت کند، بدون توجه به اینکه آیا قصد ازدواج با خواهرزاده یا برادرزاده زن را دارد یا قصد ازدواج با یک فرد غیر همسری را دارد، و باید اذن زن را برای ازدواج داشته باشد.

سخن پایانی 

به‌عنوان یکی از اصول‌دین اسلام، ازدواج یک توافق و وظیفه مشترک بین زن و مرد است که پس از عقد، هر یک از آن‌ها مسئولیت‌ها و وظایفی نسبت به یکدیگر دارند. در برخی موارد ممکن است ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول انجام شود؛ اما درصورتی‌که همسر اول رضایت لازم و کامل را نداشته باشد، مرد نمی‌تواند همسر دوم خود را به‌صورت عقد دائم در شناسنامه خود ثبت کند. زیرا همسر اول می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و با ارائه تمامی مدارک و مستندات نسبت به طلاق و دریافت مهریه اقدام کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مجموعه وکیل وند مراجعه کرده و مشاوره حقوقی آنلاین فوری دریافت کنید. 

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 1 رای

آیا صیغه زن دوم بدون اجازه همسر حرام است؟

ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول جرم نیست و نمی‌توان آن را باطل قدر نظر گرفت.

مجازات ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول چیست؟

مجازات ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول شامل 5 الی 7 سال حبس و جریمه نقدی است.

اگر مردی زن دوم بگیرد زن اول می‌تواند طلاق بگیرد؟

چنانچه مرد بدون اذن و رضایت همسر اول خود اقدام به ازدواج مجدد نماید، زن می‌تواند از وی طلاق بگیرد

آیا ازدواج دوم بدون اذن همسر اول جرم است؟

قانون حمایت از خانواده جدید بر خلاف قانون حمایت از خانواده قدیم ازدواج دوم مرد بدون اذن همسر اول را جرم ندانسته است.

حکم شرعی ازدواج مجدد مرد بدون اذن همسر اول چیست؟

حکم شرعی ازدواج مجدد مرد بدون اذن همسر اول این است که چنین ازدواجی صحیح بوده مگر اینکه مرد با خواهرزاده یا برادرزاده‌های همسر اول خود ازدواج کند. جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

09 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

مدت زمان دریافت حکم ازدواج مجدد

سلام روز خوش، سوال من در مورد مراحل گرفتن اجازه ازدواج از دادگاه برای...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عدم اطلاع خانواده از ازدواج دوم

با سلام و خسته نباشید .من می‌خوام ازدواج دوم داشته باشم و آقای فعلی می...

23 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ازدواج مجدد و حضانت فرزند

سلام وقت بخیر...دختر 4ساله دارم که حضانتش تا 7سالگی باخودمه..
میخواستم...

21 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

چگونگی طرح دادخواست ازدواج مجدد

سلام و وقت بخیر
برای گرفتن اجازه همسر برای ازدواج دوم کجا باید برویم و...

18 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

عدم ثبت واقعه ی طلاق در شناسنامه

با سلام و خسته نباشید. 1 سال و نیم با آقایی دوست هستم و به من گفته بود...

02 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

درخواست صدور حکم ازدواج مجدد

من حکم نشوز خانومم گرفتم. چطور باید حکم ازدواج مجدد را بگیرم؟ آیا پس ا...

23 اسفند 1402
وکیل پایه یک دادگستری

تجویز ازدواج مجدد و‌تهدید زوجه

باسلام من رای قطعی الزام به تمکین رو گرفتم واجرای احکام بردم اما همسرم...

05 اسفند 1402
کارشناس حقوقی

اطلاع زن در ازدواج مجدد

سلام زنی که همسرش فوت شده و قیم است قانونا ازدواج موقت خود رابه دادگ...

26 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

ازدواج مجدد با داشتن فرزند 4 ساله مشکل ساز خواهد شد؟

سلام وقت بخیر
بنده طلاق گرفتم و یک دختر 4 ساله دارم
خواستگار نظامی...

14 بهمن 1402
وکیل پایه یک دادگستری

شکایت از خیانت همسر سابق

سلام
من با يك خانمي٤ سال در ارتباط بوده ام اين خانم ب من نكفت شوهر دا...