در صورتیکه در رابطه با موضوع

اگر زن طلاق بخواهد و مرد طلاق ندهد
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
10 اردیبهشت 1401
3.24
اگر زن طلاق بخواهد و مرد طلاق ندهد

اگر زن طلاق بخواهد و مرد طلاق ندهد

شما در این مقاله میخوانید

اگر زن مهریه را ببخشد می تواند طلاق بگیرد

یکی از رایج ترین سوالاتی که اکثرأ بانوانی که به دنبال طلاق هستند به آن فکر می کنند این است که در صورت طلاق ندادن زن توسط مرد، آیا او می تواند طلاق بگیرد؟ در این خصوص باید گفت حتی اگر مرد رضایت ندهد و در دادگاه نیز مخالفت کند باز هم مانعی برای طلاق وجود ندارد.

برای دریافت حکم طلاق برای زن، باید شرایطی وجود داشته باشد که در قانون این شرایط آمده است و با توجه به اثبات آن شرایط توسط زن حتی اگر مرد راضی نباشد که زن را طلاق دهد زن می تواند طلاق بگیرد ولی اگر مرد بخواهد زن را طلاق دهد قانون هیچ شرطی برای او تعیین نکرده به جزء آنکه قبل از طلاق، مرد باید تمام حق و حقوق زن را بپردازد و یا روش پرداخت حق و حقوق زن را تعیین کرده باشد.

در هنگام عقد و زمانی که زوجین حق و حقوق یک دیگر را تعیین می‌ کنند در صورتی که مرد اختیار طلاق را به همسر خود واگذار کند زن می ‌تواند هر زمان که بخواهد به دادگاه خانواده مراجعه و درخواست طلاق بدهد.

مطابق ماده 1133 قانون مدنی: حق طلاق در اختیار مرد است اما مرد می تواند اجرای طلاق را به همسر خود وکالت دهد، اما تعداد مردانی که بخواهند در ضمن عقد و با مراجعه به محضر این حق را به زن بدهند بسیار اندک هستند.

به همین دلیل زنانی که بخواهند به دلایل مختلف طلاق بگیرند باید مسیر طولانی را پشت سر بگذارند مگر اینکه همسر راضی شود که طلاق به صورت توافقی صورت پذیرد، اما در صورتی که مرد راضی نشود که همسر خود را طلاق دهد باید شرایط 12 گانه ضمن عقد را بررسی کرد.

شرایط 12 گانه ضمن عقد که حق طلاق را به زن واگذار می کند عبارتند از:

  • خودداری شوهر از دادن نفقه زن به مدت شش ماه. (چه به صورت عمدی و چه به صورت غیر عمد که مرد توان پرداخت نفقه و رسیدگی به نیازهای زن را نداشته باشد.)
  • سوء رفتار و سوء معاشرت زوج به نحوی که ادامه زندگی برای زوجه غیر قابل تحمل باشد.
  • ابتلای زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زندگی زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد.
  • جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح ممکن نباشد.
  • عدم اطاعت از حکم دادگاه مبنی بر منع اشتغال زوج به شغلی که منافی حیثیت و مصالح خانوادگی زوجه باشد.
  • محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس.
  • اعتیاد زوج به هر نوع اعتیاد مضری که زندگی خانوادگی را مختل کند و زندگی همسرش را از نظر دادگاه با مشکل مواجه کند.
  • با وجود اینکه هیچ دلیل موجه ای برای ترک زندگی خانوادگی ندارد، با این حال او زندگی خانوادگی را ترک می کند.
  • حکم قطعی ارتکاب به جرم زوج و اجرای مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتکاب جرمی که هم حیثیت خانواده و هم حیثیت زن را خدشه دار می کند.
  • در صورتی که با گذشت 5 سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر صاحب فرزند نشود. 
  • در صورت مفقود الاثر شدن زوج چنانچه ظرف شش ماه بعد از مراجعه زوجه به دادگاه زوج همچنان غایب باشد. در ماده 1029 قانون مدنی به این مسئله اینگونه اشاره شده است:« هرگاه، شخصی چهار سال تمام، غایب مفقود الاثر باشد، زن او می تواند تقاضای طلاق کند. در این صورت با رعایت ماده 1023 حاکم، او را طلاق می دهد.»
  • زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند و یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود عدالت را برقرار نکند.

تأثیر بخشش مهریه در طلاق

زمانی که امور زندگی مشترک به جایی برسد که زن از زندگی خود ناراضی و یک لحظه هم حاضر به ادامه زندگی مشترک نباشد و مرد نیز راضی به طلاق نگردد، زن می تواند درخواست طلاق بدهد و بخواهد که از همسر خود جدا شود. اما اگر برای درخواست خود دلیل کافی نداشته باشد با اعتراض مرد درخواست زن رد می شود.

یکی از اصطلاحاتی که اغلب خانم ‌هایی که در زندگی خود مشکلات زیادی دارند از آن استفاده می‌ کنند «مهرم حلال جانم آزاد» است که موجب می ‌شود برخی تصور کنند با بخشش مهریه قطعاً می ‌توان طلاق گرفت؛ اما این طور نیست.

بر این اساس چنانچه زن برای جدایی دلیل کافی نداشته باشد و یا نتواند دلایل را نزد قاضی اثبات کند نمی تواند به راحتی عنوان کند که مهریه ام را می بخشم و طلاق می گیرم، زیرا که در قانون و شرع اسلام طلاق حق مرد است و زن برای جدایی نیاز به دلیل دارد.

همانگونه که گفته شد اگر زن دلیل نداشته باشد صرفا با بخشش مهریه نمی تواند طلاق بگیرد در این صورت زمانی زن با بخشش مهریه می تواند از همسر خود جدا شود که مرد به جدایی با بخشش مهریه راضی گردد.

 به این نوع طلاق که با بخشش مهریه توسط زن انجام گردد طلاق خلع غیر قابل رجوع گفته می شود.

در صورتی که زن وکالت و حق طلاق داشته باشد می  ‌تواند بدون بخشش مهریه نیز طلاق بگیرد و اصلا نیازی به بخشش آن نیست. البته جالب است بدانید اغلب دادگاه ‌ها، طلاق زن را بدون بخشش مهریه قبول نمی‌ کنند و زن مجبور است قسمتی یا تمام مهریه خود را ببخشد. در صورت داشتن فرزند زن با بخشش مهریه یا توافق با همسرش، حق دریافت حضانت فرزندش را خواهد داشت.

طلاق توافقی و توافقات بین مرد و زن

در طلاق توافقی  مرد و زن توافق می کنند از یک دیگر جدا شوند و این توافق در دادگاه ثبت می شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می کند. 

در این نوع طلاق که همه چیز در آن به توافق زن و مرد انجام می گردد طلاق بائن گفته می شود. در این نوع طلاق طرفین باید در مورد تمامی  مسائل که شامل مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و زمان و نحوه ملاقات فرزندان، جهیزیه، اجرت المثل و... توافق نمایند.

در مسائل حقوقی به دو نوع طلاق خلع و مبارات که توافقی هستند، اشاره شده است. زن و شوهر در صورتی که هر دو از یکدیگر متنفر باشند می‌ توانند با بخشش مالی از طرف زن (مهریه و یا غیر) از یکدیگر جدا شوند که این نوع طلاق را مبارات می ‌نامند.

در صورتی که فقط زن از مرد متنفر باشد نیز طلاق خلع صورت گرفته و زن لازم است مالی را به همسر خود بپردازد. این مال را در قانون فدیه می‌نامند. در طلاق خلع، فدیه می ‌تواند حتی بیشتر از مهریه باشد اما در مبارات فدیه می‌تواند به اندازه حداکثر مهریه تعیین شود.

ابراز پشیمانی یکی از طرفین در طلاق توافقی:

اکثر قضات بر این باورند که هر دو طرف باید تا لحظه ثبت طلاق توافقی به جدایی راضی باشند چرا که در صورت انصراف زوج از طلاق توافقی زوجه نمی تواند به تنهایی در دفتر خانه صیغه طلاق را جاری کند بر همین اساس  این خطر وجود دارد که آقایان به جهت طلاق به دلایلی مانند مطالبه پول و باج گرفتن و... در دفتر خانه حاضر نشود که برای جلوگیری از این مشکل وکیل پیشنهاد می کند که زوجه از زوج وکالت بلا عزل در طلاق بگیرد و با این کار دیگر نیازی به حضور مرد در دفتر خانه ازدواج و طلاق نخواهد بود.

در طلاق توافقی بیشتر مردم بر این باور هستند که چون زن و مرد بر جدایی توافق دارند وکیل ضرورتی ندارد در صورتی که وجود وکیل آگاه سرعت صدور رأی را افزایش خواهد داد.

همینطور با رعایت نکات حقوقی وکیل خسارات و مشکلات مربوط به انصراف یکی از طرفین در طلاق توافقی را نیز به حداقل می رساند.

کلمات کلیدی:

  • اگر زن طلاق بخواهد مهریه تعلق میگیرد
  • طلاق نمی دهم
  • تحت چه شرایطی زن میتواند طلاق بگیرد
  • مرد تا چه مدت میتواند طلاق ندهد
  • سریع ترین راه طلاق از طرف زن
  • آیا مرد میتواند زن را بلاتکلیف بگذارد
  • اگر مرد طلاق ندهد زن میتواند مهریه بگیرد
لطفا کمی صبر کنید

میانگین 3.24 از 21 رای

در چه صورت برای طلاق از سمت زن نیاز به بخشش مهریه نیست؟

در صورتی که مرد وکالت و حق طلاق را به زن واگذار کرده باشد زن می ‌تواند بدون بخشش مهریه و با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق بدهد. البته اغلب دادگاه ‌ها بدون بخشش قسمتی یا تمام مهریه حکم طلاق را صادر نمی ‌کنند.

در چه صورت زن بدون داشتن حق طلاق می ‌تواند از همسرش جدا شود؟

در صورتی که زن دارای یکی از شرایط ۱۲ گانه مانند اعتیاد شدید مرد به مواد مخدر، مفقودالاثر شدن همسرش بیش از ۴ سال و موارد دیگری که به آن ‌ها اشاره کردیم باشد، می‌ تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست طلاق دهد.

آیا ازدواج مجدد مرد موجب واگذاری حق طلاق به زن می ‌شود؟

در صورتی که مرد بدون رضایت همسر شرعی و قانونی خود همسر دیگری اختیار کند و یا بین همسران خود عدالت برقرار نکند، حق طلاق به خانم انتقال پیدا خواهد کرد.

آیا با بخشش مهریه می ‌توان طلاق گرفت؟

اگر زن بدون داشتن دلیل موجه و نداشتن شرایط ۱۲ گانه به دادگاه مراجعه کند و بخواهد تنها با بخشیدن مهریه و نداشتن وکالت طلاق بگیرد درخواست او رد خواهد شد.

طلاق توافقی خلع و مبارات چیست؟

در صورتی که زن از مرد متنفر باشد یا زوجین این تنفر را نسبت به همدیگر احساس کنند، زن می ‌تواند با بخش مالی به نام فدیه به همسر خود، درخواست طلاق بدهد.

وکالت بلاعزل در طلاق چیست؟

زن و مرد هنگامی که برای طلاق اقدام می‌ کنند هر دو راضی هستند اما ممکن است در هنگام مراجعه به محضر مرد به دلایل مختلف از طلاق منصرف شود؛ از این رو وکلا پیشنهاد می‌ کنند زوجه در هنگام گذراندن مراحل طلاق، از مرد وکالت بلاعزل دریافت کنند.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

وکالت بلاعزل زوجه از زوج برای طلاق

سلام وقت بخیر منو شوهرم توافق به طلاق کردیم .الان وکیلم گفته برای اینک...

03 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

ایا میتوانم برای طلاق اقدام کنم؟

باسلام. من هشت ساله ازدواج کردم، همسرم هیچوقت شغل مناسب نداشت و من امن...

03 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آزمایش بارداری برای طلاق زوجه

سلام وقتتون بخیر من خانممو میخوام طلاق بدم برگه طلاقش اومده ک ببرم محض...

02 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست طلاق از سوی زوج

سلام به من یه دوختر زوری گرفتن نديده نشناخته اصلا مهر محبت ندارم میخا...

01 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

طلاق از سوی زوج و پرداخت کلیه حقوق زوجه

سلام وقت بخیر من 8سال ازدواج کردم الان به مدت 8ماه همسرم تغییر کرده رف...

31 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش

من وکالت طلاق مهریه و حضانت فرزندانم را به همسرم دادم که برود اقدام کن...

30 فروردین 1403
کارآموز وکالت

امکان طلاق از سوی زوجه در صورت فقدان هرگونه دلیل مبنی بر طلاق

سلام من آقا هستم و هیچ گونه از شرایط 12گانه عقدنامه را ندارم...پول و م...

25 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

درخواست طلاق و نحوه ثبت

سلام وقت بخیر
میخوام طلاق بگیرم از کجا و چجوری باید شروع کنم

25 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

حکم نشوز و طلاق از سمت زوج

سلام .من یکساله که ازهمسرم جدازندگی می کنیم وهرچه دادگاه رفتم ودرخواست...

23 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا پس از جدایی میتوان برای پاسپورت اقدام نمود؟

سلام من از همسرم وکالت حق طلاق گرفتم .اگر جدا بشم میتونم خودم پاسپورت...