در صورتیکه در رابطه با موضوع

سامانه شورای حل اختلاف و دسترسی های آن - پیگیری پرونده
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
سامانه شورای حل اختلاف و دسترسی های آن - پیگیری پرونده

سامانه شورای حل اختلاف و دسترسی های آن - پیگیری پرونده

شما در این مقاله میخوانید

سامانه شورای حل اختلاف

بر اساس قانون، شوراهای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به بعضی از دعاوی حقوقی را عهده‌دار شده‌اند و در حال حاضر بخش اعظمی از پرونده‌های حقوقی به حسب قانون و ابتدا در شوراهای حل اختلاف مورد بررسی و رسیدگی واقع می‌گردند و دو طرف دعوا به منظور پیگیری پرونده‌های حقوقی خود لازم است در این شوراها اقامه دعوا کنند‌.

در همین جهت، طی چند سال گذشته سامانه‌ای تحت عنوان سامانه ثنا به وسیله قوه قضاییه راه‌اندازی گردیده است که به واسطه آن امکان مشاهده و پیگیری پرونده‌های قضایی و ابلاغیه‌ها و خلاصه پرونده به صورت الکترونیک وجود خواهد داشت. 

همانطور که بیان شد، از طریق سامانه ثنا پیگیری پرونده‌های شورای حل اختلاف به صورت غیر حضوری و الکترونیکی امکان‌پذیر بوده و با به کارگیری از شیوه‌هایی اعم از پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با پیامک از جزییات مرتبط با پرونده آگاهی یافت که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت .

 

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

سامانه پیگیری پرونده شورای حل اختلاف

 به موجب قانون، شورای حل اختلاف صلاحیت دارد تا یک‌سری از دعاوی حقوقی را رسیدگی ‌کند که از جمله آنها بایستی به دعاوی مالی مربوط به اموال منقول تا سقف 20 میلیون تومان، یک‌سری دعاوی خانوادگی، دعاوی مرتبط با گواهی حصر وراثت، تحریر ترکه و مهر و موم آنها، دعاوی مرتبط با تعدیل اجاره بها، تخلیه عین مستاجره ، تامین دلیل، جرایم تعزیری با مجازات جریمه نقدی درجه هشت اشاره داشت.

شورای حل اختلاف در موارد بیان شده رسیدگی کرده و اقدام به صدور رای می‌کند و بر همین اساس، افرادی که پرونده آنها در این شورا مطرح است، اصولا بایستی قادر به پیگیری پرونده در شورای حل اختلاف باشند. در حال حاضر، پیگیری پرونده‌های شورای حل اختلاف مانند ثبت دادخواست شورای حل اختلاف از طریق سامانه ثنا امکان‌پذیر گردیده است. 

به کمک سامانه ثنا قوه قضاییه می‌توان تمامی ابلاغیه‌های دادگاه‌ها و مراجع قضایی، مشاهده خلاصه پرونده و مشاهده رای صادر گردیده از طریق مراجع قضایی را مشاهده نمود.

شایان ذکر است که سامانه پیگیری پرونده شورای حل اختلاف یا همان سامانه ثنا از طریق سایت عدل ایران قابل دسترس بوده و متقاضیان به منظور پیگیری پرونده در این شورا خواهند توانست با به همراه داشتن اطلاعاتی اعم از کد ملی، رمز عبور ورود به سامانه ثنا، رمز پرونده و شماره پرونده نسبت به اخذ خلاصه پرونده شخصی اقدام کنند.  

 

امکانات سامانه شورای حل اختلاف تهران

امکانات سامانه شورای حل اختلاف تهران https://shorath.eadl.ir/  به شرح زیر است:

اخبار: در این بخش از امکانات سامانه شورای حل اختلاف تهران، اخبار مرکزی استان تهران، اخبار درون سازمانی و اخبار فرهنگی آموزشی ذکر می‌گردد.

مصوبات کمیسیون حقوقی: در این قسمت از امکانات سایت، مصوبات کمیسیون حقوقی درج شده و متقاضیان این امکان را دارند تا با ورود به سایت، از آنها بهره مند گردند.

آمار و عملکرد: در قسمت آمار و عملکرد، اطلاعات مرتبط با عملکرد کلیه شوراهای حل اختلاف موجود است.

سوالات متداول: از دیگر امکانات سامانه شورای حل اختلاف تهران ، قسمت سوالات متداول است که به سوالات عنوان شده در شعب حقوقی ( انحصار وراثت و مالک)، راهور و خانواده پاسخ داده شده است و متقاضیان خواهند توانست بعد از ورود به سایت از آن استفاده کنند.

قوانین: قسمت قانون سامانه شورای حل اختلاف تهران، شامل بخشنامه.ها، آیین نامه‌ها و قانون شوراهای حل اختلاف بوده که با ورود به سایت می‌توان از امکانات این قسمت بهره مند گردید.

اطلاعیه‌ها و بخشنامه.ها: این قسمت از سایت، جزوات آموزشی در حوزه‌های گوناگون حقوقی را شامل می‌گردد.

جستجوی شعب: در این بخش از امکانات سامانه شورای حل اختلاف تهران، این امکان برای متقاضیان وجود دارد که بعد از ورود به سایت، در بخش مرتبط با جستجو، نام شهر مربوطه را جستجو کنند و به اطلاعات شوراهای حل اختلاف شهر مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

نمونه دادخواست‌ها و لوایح گوناگون در خصوص امور کیفری، حسبی، مدنی، خانواده، شورای حل اختلاف و تجدید نظر: در این قسمت از امکانات سامانه شورای حل اختلاف تهران، نمونه دادخواست و لوایح گوناگونی موجود بوده که متقاضیان خواهند توانست با بهره‌گیری از آنها به ثبت دادخواست و شکوائیه خود در حوزه‌های گوناگون بپردازند.

 

پیامک دادخواست شورای حل اختلاف

علی‌رغم اینکه سامانه پیگیری پرونده شورای حل اختلاف یا همان سامانه ثنا در دسترس عموم افراد جامعه است، بعضا بعضی از افراد قادر نیستند از این سامانه و سایت بهره مند گردند و همچنین نمی‌توانند نسبت به مشاهده ابلاغیه با موبایل اقدام کنند. 

در این حالت، پیگیری پرونده‌های شورای حل اختلاف به روش پیامکی امکان‌پذیر گردیده است. با این حال به منظور پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با پیامک باز هم لازم است اطلاعاتی اعم از شماره پرونده، ردیف فرعی پرونده و رمز عبور را در اختیار داشته باشیم.

به منظور اخذ راهنمای مشاهده خلاصه پرونده و انجام پیگیری‌های مورد نیاز لازم است عدد یک را به شماره 1000493 پیامک کرد.

جهت پیگیری پرونده شورا و اخذ خلاصه پرونده شخصی آن لازم است کد زیر را مبتنی بر یک پیام کوتاه به شماره 1000493 ارسال نمود.

 1 # شماره پرونده # شماره فرعی پرونده # رمز شخصی

به طور مثال در صورتی که قصد دارید خلاصه پرونده شخصی به شماره پرونده 9912345678900000، به شماره فرعی 2، با رمز شخصی 1234 را کسب نمایید، لازم است کد زیر را از چپ به راست به شماره 1000493 پیامک کنید:

1234#2#9912345678900000#1

در شرایطی هم که رمز شخصی پرونده را دسترس ندارید، خواهید توانست کد زیر را به شکل پیامک، از چپ به راست به سرشماره 1000493 ارسال کنید.

شماره پرونده#2

با وجود این فقط افرادی قادر خواهند بود اقدام به شیوه پیگیری پیامکی پرونده شورای حل اختلاف نمایند که شماره تلفن همراه آنها در سیستم مدیریت پرونده قضایی ثبت گردیده باشد.

 

مدت زمان صدور رای در شورای حل اختلاف

در رابطه با مدت زمان صدور رای بایستی بگوییم که به موجب قانون آئین دادرسی مدنی، بلافاصله بعد از ختم دادرسی، قاضی پرونده در صورت امکان طی همان جلسه ، نسبت به انشای رای اقدام نموده و آن را به اطلاع دو طرف دعوا می‌رساند. 

در غیر این حالت، حداکثر ظرف مدت یک هفته فرصت خواهد داشت که رای را تحریر و اعلام نماید. این رای می‌بایست حداکثر ظرف مدت پنج روز بعد از صدور، به امضای صادر کننده آن برسد و به دو طرف دعوا ابلاغ شود.

 

سامانه شورای حل اختلاف - وکیل وند

 

ابلاغيه شورای حل اختلاف

همانگونه که بیان کردیم، با در نظر داشتن راه‌اندازی سامانه‌هایی مناسب از طریق قوه قضائیه به منظور ارائه خدمات متعدد به اشخاص دیگر لزومی به مراجعه حضوری جهت انجام اکثر امورات وجود نخواهد داشت و می‌توان به طریق آنلاین آنها را مورد پیگیری قرار داد.  

از جمله اصلی‌ترین این خدمات می‌توان به مشاهده ابلاغیه شورای حل اختلاف اشاره داشت که می‌توان از طریق سامانه‌های قوه قضائیه به آن دسترسی پیدا کرد. در اینجا لازم است به بیان این موضوع بپردازیم که ابلاغیه شورای حل اختلاف چیست و در چه مواردی صادر می‌گردد.

به این صورت، با کسب اطلاعات کافی در این خصوص قادر خواهید بود در صورت نیاز از سایت قوه قضائیه جهت انجام اقدامات مربوطه بهره مند گردید و لزومی به مراجعه حضوری نخواهید داشت.

بدین منظور که بدانیم ابلاغیه شورای حل اختلاف چیست و در چه مواردی صادر می‌گردد، ابتدا بایستی به مفهوم خود ابلاغیه اشاره کنیم. ابلاغیه به اطلاعیه‌هایی می‌گویند که از سوی یک نهاد ویژه در اختیار افراد قرار گرفته و آنها را از خبری مطلع می‌سازد و بعضا تقاضای حضور شخص را دارد.

ابلاغیه‌ها اغلب در مواردی که مرتبط با امورات قضائی است، به کار برده می‌شوند. به این صورت، ابلاغیه‌های شورای حل اختلاف نیز اطلاعیه‌هایی هستند که از سوی این شورا برای اشخاص متعدد ارسال می‌گردد تا ایشان را از موضوعی مطلع ساخته و یا به منظور دفاع از خویش فرا بخوانند.

ابلاغیه‌های شورای حل اختلاف در بیشتر موارد در رابطه با دعاوی میان دو طرف است و از آغاز پرونده تا پایان صدور حکم چندین مرتبه صادر می گردد.  

 

نمونه لایحه عدم سازش در شورای حل اختلاف

ریاست محترم شعبه ....

مجتمع شماره .... 

شورای حل اختلاف استان ......

 

با سلام ؛

 

احتراما، اینجانب ...........  به عنوان شاکی پرونده با شماره ......... که به منظور برقراری صلح و سازش به آن شعبه محترم ارجاع شده است، به استحضار عالی می‌رساند، بدین خاطر که علی رغم تلاش‌های انجام شده از جانب اعضای محترم شورای حل اختلاف متهم پرونده ، آقا/ خانم .............  راضی به اقرار به جرم سرقت و استرداد اموال مسروقه نگردیده است و با وجود دلایل غیر قابل انکار از قبول جرم ارتکابی و برطرف نمودن اختلاف از طریق سازش اجتناب می‌نمایند، ارجاع مجدد پرونده به دادسرا به منظور ادامه رسیدگی به پرونده مذکور مورد تقاضا می‌باشد .

 

با تشکر و تجدید احترام

 

چنانچه نیاز به مشاوره متنی در این زمینه دارید میتوانید به سایت مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند مراجعه نمایید.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 1 رای

آدرس سامانه شورای حل اختلاف تهران چیست؟

آدرس سامانه شورای حل اختلاف تهران shorath.eadl.ir است و متقاضیان قادر خواهند بود با ورود به سایت سامانه از امکانات آن بهره مند گردند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

امکانات سامانه شورای حل اختلاف تهران چیست؟

امکانات سامانه شورای حل اختلاف تهران دربرگیرنده مواردی اهم از اخبار، جستجوی آدرس شعب، نمونه لایحه در موارد مختلف و سایر موارد دیگر است.

پیگیری پرونده‌های شورای حل اختلاف از چه طریقی امکان پذیر است ؟

پیگیری پرونده‌های شورای حل اختلاف به سه طریق امکان‌پذیر بوده که عبارت است از پیگیری پرونده با رمز پرونده، شماره ملی و همچنین به طریق پیامکی که جزئیات کامل در خصوص این روش در مقاله توضیح داده شده است .

جهت پیگیری پرونده شورا در سامانه ثنا چه اطلاعاتی نیاز است ؟

در شیوه نخست بایستی به شماره پرونده و رمز پرونده دسترسی داشت و در دومین شیوه وارد کردن کد ملی با شماره پرونده کفایت می‌کند.

برای پیگیری پرونده شورای حل اختلاف با پیامک چه اقدامی باید انجام داد ؟

به منظور استفاده از سامانه پیامکی لازم است شماره تلفن فرد متقاضی در سیستم مدیریت پرونده قضایی ثبت گردیده باشد و اطلاعاتی اعم از شماره پرونده و شماره فرعی و رمز پرونده را به سامانه پیامکی که در مقاله ذکر شده است ارسال نمود.

مدت زمان صدور رای در شورای حل اختلاف چقدر است؟

به موجب قانون آئین دادرسی مدنی، بلافاصله بعد از ختم دادرسی، قاضی پرونده در صورت امکان طی همان جلسه ختم، نسبت به انشای رای اقدام نموده و آن را به اطلاع دو طرف دعوا می‌رساند.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

31 فروردین 1403
کارآموز وکالت

شرایط اجاره پس از فوت موجر

سلام
من یه مغازه رو میخوام به مدت 3سال اجاره کنم
صاحب مغازه به علت کهو...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تقسیم ارث ملک وقفی.

پدر بزرگ یه قعطه زمین رو که داشته سال 51 به‌دست خط یه آخوند موقوفه کرد...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

دریافت وام ازدواج.

تسهیلات قرض الجسنه ازدواج از حکم موضوع ماده (10) قانون خدمت وظیفه عموم...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه خسارت در قرارداد پیش فروش

ملکی رو پیش خرید کردم و در قسمت توضیحات طبق توافق صورت گرفته فروشنده ب...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

رد دعوای عیب خودرو

سلام من برج هشت,1402ماشینی فروختم وخریداربعداز2روز اظهارنامه فرستاد ما...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

آیا اثر انگشت شخص پای هر برگه یا سند میتونه مدرک خوبی باشه

سلام وقتتون بخیر.
آیا اثر انگشت شخص پای هر برگه یا سند میتونه مدرک خوب...

30 فروردین 1403
کارشناس حقوقی

عودت ثمن معامله ی تلفن همراه

سلام وققتون بخیر، من یک گوشی با ادعای آکبند و نو بودن از یک سایت با نم...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

تغییر شیفت شبکاری به روزکاری

سلام وقت بخیر
بنده کارمند رسمی شرکت برق مشهد هستم.چند وقتی بود ک همسرم...

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اثبات اینکه ملک متعلق به چه کسی هست

چگونه میتونم صابت کنم که این خونه مال شوهرم بود

30 فروردین 1403
وکیل پایه یک دادگستری

جعل و‌استفاده از سند مجعول

وقت بخير
سال گذشته چندتا پيام مالياتي براي بنده ارسال شد، در خصوصه ملك...