در صورتیکه در رابطه با موضوع

مشاهده و پیگیری اظهارنامه قضایی با کدرهگیری و کدملی
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
11 اردیبهشت 1402
4.5
مشاهده و پیگیری اظهارنامه قضایی با کدرهگیری و کدملی

مشاهده و پیگیری اظهارنامه قضایی با کدرهگیری و کدملی

شما در این مقاله میخوانید

شما می‌توانید با استفاده از کد رهگیری، پیگیری اظهارنامه قضایی الکترونیکی خود را انجام دهید. برای این کار، باید به سامانه مربوطه مراجعه کرده و کد رهگیری خود را وارد کنید. در صورتی که مطابق با الزامات پیگیری اظهارنامه با کد ملی عمل کنید، می‌توانید جواب پیگیری خود را نیز مشاهده کنید. اظهارنامه، یکی از ابزارهای حقوقی است که افراد می‌توانند با استفاده از آن، قبل از طرح دعوی، خواسته خود را با دیگری در میان بگذارند. چنانچه قصد نظیم آنلاین دادخواست حقوقی، تنظیم شکواییه، لایحه و اظهارنامه در وکیل وند را دارد می توانید به بخش تنظیم دادخواست و شکواییه مراجعه نمایید.

 

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

طبق قانون آیین دادرسی مدنی، هر شخص می‌تواند قبل از ارائه دادخواست، با ارائه یک اظهارنامه، حق خود را از طرف دیگری مطالبه کند، به شرطی که موعد مطالبه رسیده باشد. در کل، هر کسی می‌تواند اظهاراتی را که به معاملات و تعهداتش با دیگران مرتبط است، در اظهارنامه خود ذکر کرده و آن را به طرف مقابل ابلاغ کند.

اگرچه ارسال اظهارنامه قضایی برای حل مسائل حقوقی فرد لازم و ضروری نیست، اما در صورتی که فرد اقدام به ارسال آن کند، می‌تواند گامی مهم برای حل مشکل حقوقی خود بردارد و حتی به عنوان یکی از موارد کمک کننده در راستای اثبات ادعای خود، از آن استفاده کند. قبلاً، ارسال و پاسخ اظهارنامه به صورت فرمی انجام می‌شد که مراجع قضایی آن را در اختیار افراد قرار می‌دادند، اما اکنون، ارسال و پیگیری آن تنها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و مطابق مراحل و شیوه‌های مخصوص به خود است.

در این مقاله، قصد داریم به تعریف اظهارنامه قضایی بپردازیم و به سوال اصلی، یعنی اینکه اظهارنامه قضایی الکترونیکی چیست؟، پاسخ دهیم. همچنین، نکات مربوط به پیگیری اظهارنامه قضایی الکترونیکی با کد رهگیری و مشاهده جواب آن را نیز توضیح خواهیم داد. اگر سوالی درباره نحوه مشاهده اظهارنامه قضایی با کد رهگیری و پیگیری آن دارید، لطفا با ما همراه باشید.

 

تعریف اظهارنامه قضایی

می‌توان با استفاده از یکی از ابزارهای قضایی به نام اظهارنامه قضایی الکترونیکی، حقوق خود را از فردی که تعهدی به شما دارد، مطالبه کرد. بر اساس ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی، هر فردی می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله اظهارنامه از طریق دیگری مطالبه کند. این به این معناست که برای ایفای یا مطالبه تعهدات، می‌توان ابتدا اظهارنامه را ارسال کرد. با توجه به اینکه ارسال اظهارنامه الکترونیکی شده است، پس از ارسال، می‌توان با استفاده از کد رهگیری، اظهارنامه قضایی الکترونیکی خود را پیگیری کرده و برای مشاهده اظهارنامه قضایی اقدام کرد.

ارسال اظهارنامه به صورت عمومی، اختیاری است و تنها در برخی موارد مشخص، به طور قانونی اجباری می باشد. ارسال اظهارنامه در واقع به معنای اعلام یک نوع مطالبه مالی و یا ادعای حق است و خود به تنهایی دارای جنبه دعوای حقوقی نمی باشد. مواردی که ارسال اظهارنامه به صورت اجباری ضروری است، شامل اظهارنامه در مورد مطالبه درخواست هزینه های ساختمان، اظهارنامه انتقال مالکیت، اظهارنامه برای تعیین داور و سایر مواردی که در قوانین مربوطه ذکر شده است، می باشد.

 

بیشتر بخوانید: اظهارنامه چیست؟

 

اظهارنامه قضایی الکترونیکی چیست؟

قبلاً برای استفاده (کاربرد) از اظهارنامه قضایی، افراد باید به دادگاه‌ها مراجعه کرده، فرم اظهارنامه را دریافت کرده، متن مورد نظر خود را تنظیم و سپس اظهارنامه را به صورت پستی ارسال می‌کردند. اما با توجه به الکترونیکی شدن فرآیند قضایی، امروزه ارسال، پاسخ به اظهارنامه و پیگیری وضعیت آن به صورت آنلاین کمی تغییر پیدا کرده است.

در حال حاضر، فرآیند ارسال اظهارنامه قضایی، پاسخ، مشاهده جواب یا پیگیری اظهارنامه قضایی با کد ملی، به طور کامل به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. افراد می‌توانند جهت تنظیم و ارسال اظهارنامه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند یا از طریق سامانه remission.adliran.ir اقدام به ثبت آن کنند. پس از ثبت و ارسال اظهارنامه، یک کد رهگیری به فرد ارائه می‌شود تا او بتواند وضعیت اظهارنامه قضایی الکترونیکی خود را در هر زمان با استفاده از آن کد رهگیری، پیگیری کند و پس از مشاهده جواب، از وضعیت آن مطلع  شود.

 

پیگیری اظهارنامه قضایی الکترونیکی با کد رهگیری

وقتی یک اظهارنامه قضایی الکترونیکی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و مطابق با مراحل قانونی ثبت می شود، یک کد رهگیری به ارسال کننده اظهارنامه اختصاص داده می‌شود. از این به بعد، ارسال کننده اظهارنامه حقوقی می‌تواند با استفاده از این کد رهگیری، وضعیت اظهارنامه ارسالی خود را پیگیری کند. در ادامه، مراحل پیگیری اظهارنامه قضایی الکترونیکی با استفاده از کد رهگیری و مشاهده جواب پیگیری، توضیح داده می‌شود:

1.      لطفاً در مرورگر دستگاه خود عبارت "پایانه ثبت اظهارنامه خدمات قضایی" را جستجو کنید.

2.      لطفاً در صفحه جستجوی مرورگر خود، به آدرس remission.adliran.ir جستجو کنید و بر روی لینک اول آن کلیک کنید.

3.      خوب، در این مرحله شما به صفحه پایانه ثبت اظهارنامه خدمات قضایی سایت عدل ایران وارد شده‌اید.  برای پیگیری اظهارنامه قضایی الکترونیکی با استفاده از کد رهگیری، در بخش بازیابی و ویرایش اظهارنامه، کد رهگیری خود را در کادر مربوطه وارد کنید و سپس دکمه پیگیری را فشار دهید.

 

با انجام مراحل فوق، می‌توانید به راحتی اظهارنامه خود را پیگیری کنید. همچنین، این سامانه امکان ثبت و ارسال اظهارنامه قضایی الکترونیکی را نیز فراهم کرده است.

 

پیگیری اظهارنامه قضایی الکترونیکی با کد ملی؟

در قسمت قبل، توضیح داده شد که برای پیگیری اظهارنامه قضایی الکترونیکی، افراد می‌توانند با داشتن کد رهگیری، از طریق سایت remission.adliran.ir اقدام به پیگیری نمایند. در این قسمت، قصد داریم در خصوص پیگیری اظهارنامه قضایی با کد ملی توضیح دهیم.

برای پیگیری اظهارنامه الکترونیکی قضایی با کد ملی، شما باید به سایت سامانه به آدرس remission.adliran.ir مراجعه کنید و پس از ورود به سامانه، کد رهگیری، شماره ملی و شماره همراه خود را وارد کرده و سپس به پیگیری اظهارنامه الکترونیکی قضایی خود بپردازید.

 

حتما بخوانید: فواید اظهارنامه - انواع آن و اظهارنامه عدم تمکین

 

پایانه ثبت اظهارنامه خدمات قضایی

اظهارنامه الکترونیکی قضایی یک درخواست رسمی است که قبل از ثبت دادخواست در دادگاه، قابل ارسال به قوه قضاییه می‌باشد. افرادی که نیاز به دریافت یک مطالبه دارند، می‌توانند قبل از مراجعه به دادگاه و ثبت دادخواست، اظهارنامه قضایی را تنظیم و آن را برای فرد مخاطب ارسال کنند.

در صورتی که فرد مخاطب به اظهارنامه توجه نکند، متقاضیان می‌توانند به دادگاه خود درخواست خود را ارسال کنند. با این حال، ارسال اظهارنامه قضایی اختیاری است و می‌تواند انجام نشود؛ اما به هر حال، برای طرفین مزایایی را به همراه دارد. در حال حاضر، امکان ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی در پایانه remission.adliran.ir وجود دارد.

به عنوان متقاضیان درخواست ارائه اظهارنامه الکترونیکی قضایی، نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ندارید. شما می توانید به سایت remission.adliran.ir مراجعه کرده و از طریق این سایت، اظهار نامه خود را به صورت الکترونیکی به قوه قضاییه ارسال کنید.

فقط سامانه و پایانه‌ای که برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی قضایی استفاده می‌شود، همان سامانه است که زیر نظر سایت عدل ایران فعالیت می‌کند.

 

پیگیری اظهارنامه قضایی - وکیل وند

 

ثبت اظهارنامه قضایی

قبلاً برای ارسال اظهارنامه حقوقی، فرم چاپی مورد استفاده قرار می‌گرفت که مراجع قضایی آن را در اختیار افراد قرار می‌دادند. اما در حال حاضر، متقاضیان دارای دو روش برای ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی هستند:

در روش اول برای ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی، متقاضیان باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. در این روش، مسئول دفتر با در اختیار داشتن اطلاعات متقاضی، فرم الکترونیکی اظهارنامه را تنظیم می کند و به متقاضی یک کد پیگیری می دهد. این کد، در مراحل بعدی برای پیگیری وضعیت اظهارنامه ارسالی مورد استفاده قرار می گیرد.

روش دوم برای ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی، استفاده از سامانه عدل ایران است. برای استفاده از این روش:

·        باید عبارت "ثبت اظهارنامه قضایی" را در مرورگر دستگاه خود جستجو کنید.

·        سپس در صفحه نتایج جستجو، روی لینکی که آدرس آن remission.adliran.ir است کلیک کنید. به این ترتیب به صفحه ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی دسترسی خواهید داشت.

·        مرحله بعدی این است که دکمه "تقدیم اظهارنامه" را فشار دهید.

·        با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، شما می‌توانید فرم اظهارنامه الکترونیکی قضایی را تکمیل کرده و آن را به قوه قضاییه ارسال کنید.

 

حتما بخوانید: هزینه نوشتن اظهارنامه چقدر است؟

 

پیگیری اظهارنامه مالیاتی با کد رهگیری

به دلیل عدم تطابق اطلاعات شبکه‌های بانکی کشور با داده‌های سازمان امور مالیاتی، به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی، مبارزه با فساد و پولشویی، قانونی با عنوان "قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان" به تصویب رسید. به موجب این قانون، همه متقاضیان استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی و کارتخوان می بایست در مرحله اول پرونده مالیاتی تشکیل داده و کد یا شماره‌ای تحت عنوان کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند.

در واقع طبق قوانین و مقررات مالیاتی، همه مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی در کشور مشمول پرداخت مالیات هستند و این شامل معاملات اینترنتی و پرداخت‌های الکترونیکی نیز می‌شود. در این راستا، با تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، نحوه ثبت مودیان مالیاتی و دریافت کد رهگیری مالیاتی برای استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی و دستگاه‌های کارتخوان تعیین شده است. این اقدام هم به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و هم به منظور مبارزه با فساد و پولشویی در این حوزه انجام می‌شود. لذا تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی باید موظف به پرداخت مالیات خود باشند و در صورت استفاده از درگاه‌های پرداخت و دستگاه‌های کارتخوان، ابتدا در سامانه مالیاتی ثبت نام و کد رهگیری مالیاتی خود را دریافت کنند. شما می‌توانید برای مشاوره حقوقی رایگان از وکلای خبره در وبسایت وکیل وند کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مطالبه وجه

 

با توجه به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، تمامی افراد حقیقی و حقوقی که می‌خواهند از درگاه پرداخت اینترنتی و یا دستگاه کارتخوان استفاده کنند، باید ابتدا در سامانه مالیاتی ثبت‌نام کنند و کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند سپس برای مشاهده اظهارنامه قضایی با کد رهگیری اقدام کنند. البته، صاحبان پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت اینترنتی که قبل از تاریخ تعیین‌شده توسط بانک مرکزی، فعالیت خود را شروع کرده بودند، نیازی به ثبت نام در سامانه و دریافت کد رهگیری مالیاتی ندارند؛ زیرا اطلاعات آنها به صورت خودکار در سامانه ثبت می‌شود و برای آنها کد رهگیری مالیاتی صادر می‌شود.

با توجه به توضیحاتی که در مورد کد رهگیری مالیاتی داده شد، می‌توان گفت که کد رهگیری مالیاتی یک شماره 10 رقمی است که پس از ثبت نام در سامانه مالیاتی tax.gov.ir به متقاضی ارائه می‌شود. این کد تا پایان مراحل ثبت نام توسط مؤدیان و تایید اطلاعات معتبر بوده و تغییری نمی‌کند. اشخاصی که کد رهگیری مالیاتی را از طریق سامانه دریافت کرده‌اند، باید آن را یادداشت کرده و برای ورود به سامانه‌های مالیاتی در دسترس داشته باشند.

این مهم است که بگوییم از خرداد ماه 1400 دریافت کد مالیاتی فقط برای شرکت ها لازم بوده و سایر افراد اعم از افراد حقیقی نیازی به ثبت نام برای دریافت کد مالیاتی ندارند؛ در واقع، کد رهگیری مالیاتی آنها به صورت خودکار صادر می شود.

 

بیشتر بخوانید: ثبت اظهارنامه قضایی

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 4.5 از 2 رای

اظهارنامه قضایی الکترونیکی چیست؟

اظهارنامه قضایی الکترونیکی، فرآیند الکترونیکی ثبت، پاسخ، مشاهده جواب و پیگیری وضعیت اظهارنامه قضایی می باشد که با توجه به الکترونیکی شدن فرآیند قضایی، امروزه به صورت کاملاً الکترونیکی صورت می گیرد.

فرآیند ثبت، پاسخ، مشاهده جواب و پیگیری اظهارنامه قضایی به چه صورتی انجام می‌شود؟

در حال حاضر، فرآیند ثبت، پاسخ، مشاهده جواب یا پیگیری اظهارنامه قضایی به طور کامل به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

افراد برای تنظیم و ارسال اظهارنامه قضایی باید به کجا مراجعه کنند؟

افراد می‌توانند جهت تنظیم و ارسال اظهارنامه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند یا از طریق سامانه remission.adliran.ir اقدام به ثبت آن کنند.

چگونه می‌توان پیگیری وضعیت اظهارنامه قضایی الکترونیکی را انجام داد؟

پس از ثبت و ارسال اظهارنامه، یک کد رهگیری به فرد ارائه می‌شود تا او بتواند وضعیت اظهارنامه قضایی الکترونیکی خود را در هر زمان با استفاده از آن کد رهگیری، پیگیری کند.

در چه سایتی می‌توان اظهارنامه قضایی الکترونیکی را ثبت کرد؟

اظهارنامه قضایی الکترونیکی می‌تواند از طریق سامانه remission.adliran.ir ثبت شود.

کجا می‌توان کد رهگیری اظهارنامه قضایی الکترونیکی را دریافت کرد؟

کد رهگیری اظهارنامه قضایی الکترونیکی پس از ثبت و ارسال اظهارنامه، به فرد ارائه می‌شود.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

08 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

فروش و انتقال ملک مشاع

سلام یک خونه شریکی با همسرم داریم .3دنگ 3دنگ
من میخوام مهرم رو بگذارم...

08 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

در مورد ملک مشاعی و نحوه ی استفاده

یه ملکی حدود 800 900 متری ( داری 2 واحد مسکونی و 1 مغازه و یخورده حالت...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

نتیجه عدم حضور خوانده در جلسه رسیدگی

سلام من یه چک از یه آقایی گرفتم این آقا کلا ناپدید شده و چک هم برگشت خ...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

الزام دهیاری به آسفال کردن کوچه

سلام من تو روستا زندگی میکنم و کوچه ما نیاز به ترمیم و آسفالت داره ولی...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سبدگردانی ارز دیجیتال

سلام خسته نباشید
برای دو نفر سبدگردانی ارز دیجیتال انجام داده ام تقری...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اشتباه در نگارش دادخواست

با سلام
اگر در دادخواست مطالبه خسارت تاخیر تادیه سفته ،تاریخ مبدا اشت...

07 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

سلام پرونده ای دارم اجرای احکام تاریخ 1403/01/21حکم صادر گردیده به مبل...

سلام پرونده ای دارم اجرای احکام تاریخ 1403/01/21حکم صادر گردیده به مبل...

07 اردیبهشت 1403
کارشناس حقوقی

شراکت در مغازه باتوجه به موضوع ارسالی

با سلام بنده و پدر مرحومم به مدت 52 سال در یک مغازه کار می کردیم و هر...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

باسلام من سال 97ماشین با قرار داد و وکالت نامه اسناد گرفتم ماشین لیزین...

باسلام من سال 97ماشین با قرار داد و وکالت نامه اسناد گرفتم ماشین لیزین...

06 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

استعلامات استخدامی قوه قضاییه

با سلام
1. ایا در مرحله گزینش قوه قضاییه، خصوصا منصب قضاء، پیام ها، سر...